EvenementOrganiseren.nl

Evenement organiseren: extra impact, zonder extra budget (VI)

Het kan echt: zonder extra budget toch extra impact uit je evenement halen. In deel zes van deze rubriek een keus die past bij deze tijd: kleiner, intiemer, korter, persoonlijker, doelgroepgerichter.

Klein is fijn. Dat was jarenlang niet de insteek voor business events. Sterker nog, bedrijven en organisaties pronkten soms letterlijk met de aantallen bezoekers op hun event, beurs of congres. Hoe anders is dat nu. En nee, dit is geen pleidooi voor het stopzetten van grote events, in tegendeel, maar wel om op die grote events te zorgen voor kleine, intieme settingen. 

  • Content is king? De praktijk is keizer? Aandacht is goud!

Lange tijd riepen marketeers dat content king is. Wie dat vertaalt naar events zou een tikkeltje kort door de bocht kunnen zeggen dat de live communicatie, de te delen kennis, de spreker en alles dat met inhoud te maken heeft koning is. Maar ons vak bestaat uit live, uit beleving, uit zintuigen prikkelen en emoties aanwakkeren om zo tot de grootste impact te komen. Dus wie die contentkoning vertaalt naar beleving en experience en dus naar live impact, die is keizer. Maar inmiddels is er nog een overtreffende trap duidelijk geworden: aandacht! Van de parkeerplaats tot het afscheid, wie klein organiseert kan grootste aandacht bieden.

  • Creeer binnen jouw event intieme settingen

    Hoe doe je dat: door jouw evenement klein en intiem in te richten met de keus per room of sessie bij de bezoeker neer te leggen. Geef mensen zelf de keus bij welke sessie ze zitten, maar dan niet in een zaal met 5000 man, maar in een kleinere setting met een doelgroep die allemaal verbonden zijn door de keus van het onderwerp of de spreker. Dat is echt niet het einde van de grote massale zaal, want een keer met duizend tegelijk bij een overbluffende alles rakende keynote is ook heel impactvol, maar over het algemeen is klein impactvoller. Dat geldt ook voor netwerken of iets beleven. 
     
  • Korte, kwalitatieve, krachtige sessies

Wie eenmaal gekozen heeft voor intieme settingen, voor pure aandacht, die kan nog een stap verder gaan: kort, kwalitatief en krachtig. Laten we ons even focussen op kennis events, of in ieder geval het contentdeel van jouw evenement. In een intieme setting zitten 30 bezoekers bij elkaar. Die 30 kozen in het voortraject al voor een stoel bij deze sessie. De spreker heeft zo in het voortraject input op kunnen halen bij zijn/haar bezoekers. Daar heeft hij een krachtige sessie van 20 minuten op ingericht, met in de sessie, interactie, nieuwe input uit de zaal en antwoorden of oplossingen voor de opgehaalde input. Na de 20 minuten gaat de kleine groep in subgroepjes uiteen met een vraagstuk. Die output wordt terugkoppeld waarop de spreker nog 1 maal terugkoppeling en houvast biedt. Kort, kwalitatief en krachtig! 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x