EvenementOrganiseren.nl

Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget (IV)

In de serie Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget behandelen we dit keer een thema waar wat lef voor nodig is: van het gebaande pad af. En het lef zit eigenlijk niet andere onderdelen in je concept, maar veel meer om iedereen daarvan te overtuigen. Een paar voorbeelden van anders denken en van het gebaande pad af bij het organiseren van jouw evenement:

In deel IV van de serie Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget gaan we dit keer van het gebaande pad af;

1. Kennis: kies voor ander vormen
- Vlieg jouw inhoudelijk programma aan door er als een redactie naar te kijken. Kies dus voor de ervaringsdeskundige, de experts, de doelgroep op het podium ipv louter bekende Nederlanders

- Kies voor meerdere podia. Een neuro-onderzoek heeft aangetoond dat als je in een keynote van 20 minuten 4 keer in één keer van podium verandert (links, rechts, achterin, etc) dat dan de aandachtscurve en de concetratie in de zaal steeds weer een nieuwe boost krijgt

- Kies in plaats van jouw inhoudelijke onderdeel af te sluiten voor een vraag- en antwoordmoment aan het eind, voor een keynote in stukken: per onderwerp kruipen de toehoorders bij elkaar en gaan op dat onderwerp aan diverse tafels de disucssie aan. Die output wordt dan weer nieuwe input voor de spreker.

2. Uitje / feestje: laat jouw gasten bijdragen
Het bedrijfsfeest of het bedrijfsuitje is op zich simpel te organiseren. Kies een leuk programma, doe aan goede vooraankondiging en stuur de foto's en de video na afloop om het goede gevoel nog wat langer na te laten klinken. Maar wat als je er een andere lading aangeeft, wat als het bedrijfsfeest onderdeel is van een strategie, van een traject? En wat als je rondom het feest of uitje wel voor inhoud, input en bijdragen kiest? Dan kan het nog steeds hartstikke leuk zijn, alleen dan nog veel impactvoller. C&A gaf jaren geleden al het perfecte voorbeeld:

3. Denk Netflix
De kracht en het succes van festivals? De kracht en het succes van Netflix? Ze hebben meer gemeen dan dat je op het eerste oog denkt. Zowel een festival als Netflix hebben een paar dingen gemeen waar je als eventorganisator op in kunt spelen: beide hebben een soort kader, thema, favoriete genre waar je als bezoeker voor kiest, maar daarna heb je als bezoeker de regie in handen. Je kiest zelf wanneer je wat wilt zien. Dat je dat kunt vertalen in een evenementenconcept bewees een Scandinavisch bedrijf tot in perfectie:

Voorbeeld: aan het begin van het evenement mochten drie hosts zich presenteren in 1 minuut. De collega's kozen hun favoriet, die werd daadwerkelijk de host van de avond. De andere twee gingen backstage en werden de presentator van de studio-setting.

4. Nazorg

Houd bij het organiseren van je evenement bij iedere stap rekekning met het natraject, of benader het maar als nazorg. Een leuk kennisfestival waar je van de 10 sessies er 4 kunt bezoeken tijdens het event? Zorg dan voor een online platform om ook de content van de overige sessies te kunnen (her)beleven. Doe dat met video's, webinars, artikelen of zelfs een online magazine. Laat sprekers in het natraject nog een keer in contact komen met zij die zich willen verdiepen, etc etc.

 

Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget:

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x