EvenementOrganiseren.nl

De make-over van het traditionele congres: in de rij voor het congrestival!

Door Effectgroep
De gevestigde orde meekrijgen in een nieuw soort event is niet altijd even makkelijk. Het helemaal anders doen met de belofte van een beter resultaat, is iets dat met enige regelmaat wordt beschouwd als ‘te mooi om waar te zijn’.

Maar wat als we je vertellen dat er een event is dat zichzelf presenteert?

Een event dat – in tegenstelling tot ouderwetse congressen – verleidt en dat werkt. Juist omdat niet de organisatie, maar de bezoeker de keuzes maakt. Niet traditioneel, maar verrassend. Net als de reacties van bezoekers, overigens. Een zakelijk inhoudelijk event dat niet eindeloos veel tijd kost en energie slurpt, maar dat met groot gejuich bezocht en ervaren wordt – door afzender én ontvanger. Het is niet te mooi om waar te zijn. Het is het congrestival!

Een perfecte festivaloutfit

Je snapt het direct: een congres in een modern jasje. Een festivaloutfit, welteverstaan. Het is dé manier om je zakelijke informatie te verpakken op een manier die iedereen aanspreekt. Dankzij de festivalsetting – diverse podia en sessies waarbij men zijn eigen programma samenstelt – ben je altijd zo relevant mogelijk voor de bezoeker die zijn eigen keuze maakt. Inhoudelijk sterke informatie bieden is nog steeds even belangrijk. Het verschil zit ’m in de betrokkenheid van de bezoekers: zij worden niet langer overspoeld met informatie die even vaak niet als wel op hen van toepassing is. Zij kiezen zelf wanneer ze een break willen, welke spreker ze wel of niet willen horen en waar ze beginnen. Want: er is geen plenaire opening! Net als bij een (muziek)festival is het vrijheid, blijheid!

 

Line-up everybody!

Een mooi voorbeeld van een congrestival is het Cupido Festival dat effectgroep voor CRM Partners organiseert. Van een originele locatie tot moderne en gezonde catering. Altijd genoeg te doen, en nog steeds inhoudelijk en overtuigend. Aan de boodschap hebben we niets veranderd. Aan de manier waarop een ontvanger deze gepresenteerd krijgt, hebben we dat wel! Geen plenaire opening, geen massale sessies in saaie ruimtes. Wat een congrestival wel doet is op een informele en onderscheidende manier jouw verhaal delen. Als bezoeker bekijk je de line-up en maak je je klaar voor het optreden dat jou raakt, waar jíj wat aan hebt.

Foto: Tycho's Eye

Een plenaire beleving

Dat je een bezoeker de vrijheid geeft om een eigen programma samen te stellen, wil niet zeggen dat plenaire sessies helemaal uit den boze zijn. Sterker nog: je ontkomt er niet aan, en dat vinden bezoekers ook fijn! Zij willen niet alleen met jou, maar ook met elkaar praten over kansen die er voor hen liggen. Zorg ervoor dat je op een aantrekkelijke manier duidelijk maakt wat er verteld wordt. Speel een ‘aftermovie’ van een spreker af op een scherm vlak voordat de volgende sessie begint, of deel dit op de registratiewebsite vooraf. Houd het leuk en laat mensen het samen ervaren. Ook het beste optreden van Lowlands wordt beter als je de ervaring deelt met de mensen om je heen. Een congrestival is heel veel, maar niet ‘alleen’. Je beleeft het samen, ieder vanuit zijn eigen behoefte.

 

>> Lees ook: Een beetje festival op uw zakelijke evenement