EvenementOrganiseren.nl

Betekenismarketing: Opmars is niet te stuiten

Er is nauwelijks nog een marketing-gerelateerd platform of communicatie-organisatie te vinden, die purpose marketing ofwel betekenismarketing niet benoemt. Het is een van de meest krachtige trends en ontwikkelingen van dit moment. Niet voor niets staat betekenismarketing met stip in The Big 5 EventTrends 2022.

Wat verstaan we onder purpose marketing of betekenismarketing? Deze definitie van Marketingfacts geeft duidelijkheid:

'Als een merk, bedrijf of organisatierekening houdt met maatschappelijke issues en hierover communiceert. Bij purpose marketing of betekenismarketing moet waarderealisatie voor de maatschappij en andere stakeholders net zoveel aandacht krijgen als waarderealisatie voor de afnemers.'

Merken en bedrijven die zich vanuit hun missie en visie mengen in het maatschappelijke, maken daarbij echt impact als dat live en vol beleving gebeurt. Een statement van een merk komt echt 100 keer krachtiger over via een evenement, dan middels een advertentie in de krant.

Live impact

Grote merken als Nike, Ben & Jerry's en bijvoorbeeld Tony Chocolonely hebben inmiddels events en activaties en laten zien hoe Betekenismarketing over de hele wereld impact kan hebben. Wie die ontwikkeling durft te omhelzen en door te voeren in hun events, doet er goed aan de gouden regel voor purpose marketing / betekenismarketing te hanteren. Je kunt pas live impact maken met betekenisvolle marketing als jouw bedrijf of merk het ook echt in zich heeft om bij te dragen aan een betere wereld. Je hebt het dus in eigen hand, maar het werkt pas als het aansluit op de kernwaarden, visie en missie van jouw merk of bedrijf. 

Zoek dus eerst uit waar het bedrijf, merk of organisatie op basis van missie en visie voor staat en voer het dan door in jouw live communicatie en experience marketing. De consument anno 2022 smacht ernaar en een doordachte strategie op dit gebied zal jou geen windeieren leggen.

Top 5 Event Trends

Sjoerd Weikamp, hoofdredacteur van deze site, zette de vijf grootste Event Trends voor 2022 op een rij. Purpose Marketing of Betekenismarketing staat op nummer twee in deze zogenaamde Big 5.  Customer Experience staat bovenaan. Zo ziet de volledige Top 5 eruit:

1. Customer Experience
2. Betekenismarketing
3. Hybride Eventtrajecten
4. Virtueel en digitaal
5. Contentmarketing

Over Sjoerd Weikamp

Sjoerd Weikamp is behalve hoofdredacteur van EvenementOrganiseren.nl en EventBranche.nl veelgevraagd spreker op congressen en events. Daarnaast is hij dagvoorzitter, columnist, presentator en lid van de Raad van Commissarissen van De Graafschap, uiteraard met Communicatie  in de portefeuille. De manisch positieve Achterhoeker, zoals hij zichzelf graag noemt, heeft meer dan vijftien jaar ervaring in live communicatie en experience marketing. 

 

 

 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x