EvenementOrganiseren.nl

Bedrijfsfeesten mogen weer! 7 tips voor een geslaagd feest

Het bedrijfsfeest is bezig aan een enorme inhaalslag. Waar veel bedrijven jarenlang de budgetten voor het bedrijfsfeest bevroren, zien we nu een heuse revival van het personeelsfeest. Het is een echte inhaalslag, want een bedrijfsfeest is nou eenmaal heel goed voor de moraal, de loyaliteit en de collegialiteit. 7 tips om uw feest te laten slagen.

Het feest op de werkvloer
We kunnen er niet voor weglopen de rechtstreekse gevolgen van de werkkostenregeling*: de bedrijfsfeesten zullen in groeiende aantallen plaatsvinden in en rondom de bedrijfsruimte van het opdrachtgevende bedrijf, om daarmee de WKR te ontlopen. Lees ook: Bedrijfsfeest in eigen bedrijfspand

 

* De werkkostenregeling is een wet waarbij zogeheten fun evenementen (die door de Belastingdienst gezien worden als verkapt loon) slechts een beperkte vrije bestedingsruimte kennen. Komt u met de organisatie van uw bedrijfsfeest boven dat budget, dan bestaat de kans dat er een 80% naheffing volgt. Veel meer weten? Bestel het WKR en Events-dossier op de site van onze collega's EventBranche.nl)

 

Voor- en natraject feesten
Waar bij content- of marketingevenementen al jaren voor- en natraject gebruikt worden om meerwaarde uit het moment te halen, zal dat nu ook voor bedrijfsfeesten gelden. Data en meningen verzamelen, die vertalen naar concept en invulling, het kan ook bij bedrijfsfeesten en levert weer veel input op voor de organisatie.

Feesten mag weer
De wederopstanding van veel bedrijven zal in 2017 een verdere positieve invloed hebben op het aantal bedrijven dat weer investeert in een feest. Goed gevoel, binding, loyaliteit, het feest mag weer en langzaam maar zeker zal er ook weer meer budget voor gereserveerd worden.

Meet je feest
Het gevoel van verantwoorden, duidelijk maken waarom je als bedrijf een feest organiseert, wordt vertaald in meetmomenten voor en na het feest. Het bedrijfsfeest met een doelstelling? Ja natuurlijk en het bedrijf dat het bloot kan leggen is spekkoper, want geloof maar dat het budget er dan volgend jaar weer is.

Feest als onderdeel van een traject
Veel bedrijfsfeesten waren per definitie een moment. Maar in 2016 zal het feest vaker deel uitmaken van een compleet (intern) communicatieplan. Lastige trajecten, fusies, reorganisaties, het feest wordt onderdeel van het traject en steeds minder een moment.

Betrek het personeel
Het hoeft niet altijd een bedrijfsmusical of de bedrijfsband te zijn, maar hoe leuk is het voor uw collega's om mee te mogen denken en invulling te geven aan het bedrijfsfeest. Denk hierbij aan het stemmen op een playlist, de keus voor een (soort) locatie, een poll voor de spreker/artiest. etc

Combineer het met inhoud
Ook een trend die voortkomt uit de werkkostenregeling, want daar waar het evenement overwegend zakelijk is, hoeven niet alle kosten binnen het WKR-forfait. Maar het klinkt ook logisch uit kosten overweging: de combinatie van inhoud met feest.