EvenementOrganiseren.nl

Bedrijfsfeest organiseren: met deze 8 tips wordt jouw event een succes

Door UP Events
Ben jij verantwoordelijk voor het organiseren van het bedrijfsfeest van jouw bedrijf of organisatie? Dan wil je natuurlijk weten: hoe komt jouw bedrijfsfeest of personeelsfeest tot de gewenste impact? Hoe wordt het bedrijfsfeest een succes? De experts van UP Events uit Amsterdam delen hun kennis samen met de redactie van EvenementOrganiseren.nl. En zo krijg je 8 tips om ook jouw bedrijfsfeest tot een succes te maken.

In dit artikel kijken we eerst naar de definitie van een bedrijfsfeest of personeelsfeest, om vervolgens met het team van UP Events, experts op het gebied van teambuilding en bedrijfsfeesten, tot 8 bruikbare tips te komen en uiteindelijk naar een mooi voorbeeld te kijken van C&A: 

8 Tips voor het organiseren van een bedrijfsfeest

  • Tip 1: zorg dat het bedrijfsfeest meer is dan een feest
  • Tip 2: ook een bedrijfsfeest behoeft een doelstelling
  • Tip 3: verwachting overtreffen zonder extreme budgetten
  • Tip 4: zorg voor een hybride traject rondom jouw bedrijfsfeest
  • Tip 5: zorg voor een energizer of firestarter
  • Tip 6: bedrijfsfeest thema is de vertaling van het communicatietraject
  • Tip 7: Kies voor een festival concept
  • Tip 8: meet wat het bedrijfsfeest voor jouw organisatie heeft betekend

    (zie verderop in dit artikel, voor de uitleg per tip)

UP Events mag zich met recht expert noemen, want als conceptbedenkers, bureau en locatie, hebben zij vele honderden bedrijfsfeesten in Amsterdam voorbij zien komen. Zij zetten meteen de kaders om een goed bedrijfsfeest of personeelsfeest:

“Het bedrijfsfeest is een waarderingsmoment. Met collega’s bij elkaar, de gezichten dezelfde kant op. Wij zien een bedrijfsfeest dan ook absoluut als een vorm van teambuilding.”

Volgens UP Events is het dan ook van groot belang om een bedrijfsfeest in een groter plaatje te zien. “Het bedrijfsfeest is ideaal om een periode af te sluiten. Of juist de kick-off van een nieuwe periode. Lukt het om dat feest moment strategisch in te zetten? En aan te laten sluiten op andere interne communicatie? Dan krijg je echt de wind in de zeilen.”

Vanuit die visie ontstaat onderstaande checklist van 8 TIPS, om jouw bedrijfsfeest tot een succes te maken. Voordat we de tips behandelen, eerst maar eens kijken naar definitie van een bedrijfsfeest:

Definitie: Wat is een personeelsfeest of bedrijfsfeest eigenlijk?

Een bedrijfsfeest of personeelsfeest is net even wat anders dan een bedrijfsuitje of een personeelsuitje. Een bedrijfsfeest is de gelegenheid bij uitstek het gevoel van trots en saamhorigheid te vergroten. Dat doe je door binnen een feestelijke concept jouw collega’s bij elkaar te brengen. Heb daarbij aandacht voor het complete traject.

Van het versturen van de uitnodiging tot en met het natraject. En wie de impact van een goed personeelsfeest of bedrijfsfeest kent. Die snapt dat dit evenement een onderdeel is van interne een communicatie-traject.

Een bedrijfsfeest voor jouw collega's en werknemers heeft grote waarde voor het teamgevoel en bedrijfstrots. Laat het bedrijfsfeest dus niet alleen een leuk feest zijn, maar zorg voor een doelstelling. Dat een bedrijfsfeest grote waarde heeft, is bewezen via tal van onderzoeken. Een bedrijfsfeest organiseren doe je ook niet zo maar. Denk goed na over je doelstelling, voordat je begint aan het concept maken.

Zie ook:

>> Bedrijfsfeest organiseren

>> Personeelsfeest organiseren

8 tips voor een succesvol bedrijfsfeest:

Tip 1: zorg dat het bedrijfsfeest meer is dan een feest

Bedrijfsfeesten zijn een traditioneel onderdeel van de diverse events, live momenten en experiences die een bedrijf of organisatie organiseert. En eerlijk is eerlijk, vaak is het gewoon voor de gezelligheid of als schouderklop.

Natuurlijk is het doel bedanken, de neuzen dezelfde kant op, of teambuilding. Of misschien zelfs loyaliteit. Maar wat als het bedrijfsfeest een nog grotere impact? Dat het meer is dan een moment?

Bekijk dit voorbeeld en leer een gouden les:

  • Durf jouw bedrijfsfeest aan te vliegen met een slim voortraject.
  • Laat dat live terug komen.
  • Bouw daar een feest om heen.
  • Zorg voor opvolging na het bedrijfsfeest.  
  • Dus durf een bedrijfsfeest strategische in te zetten.

 

Tip 2: ook een bedrijfsfeest behoeft een doelstelling

Een bedrijfsfeest voor jouw collega's en werknemers heeft grote waarde voor het teamgevoel en bedrijfstrots. Laat het bedrijfsfeest dus niet alleen een leuk feest zijn, maar zorg voor een doelstelling.

Dat een bedrijfsfeest grote waarde heeft, is bewezen via tal van onderzoeken. Een bedrijfsfeest organiseren doe je ook niet zo maar. Denk goed na over je doelstelling, voordat je begint aan het concept maken.

 

Tip 3: verwachting overtreffen zonder extreme budgetten

“Bij UP Events weten we dat het overtreffen van de verwachting een grote impact heeft. Daarbij hoef je niet meteen te denken in grotere budgetten, maar doe het vooral anders. Kies bijvoorbeeld voor een rauwe setting in een festival-achtige setting en concept. Daar hebben wij onze UP Events locatie volledig op ingericht.”

Tip 4: zorg voor een hybride traject rondom jouw bedrijfsfeest

“De kracht van een goed bedrijfsfeest is iedereen samenbrengen in een blijvende herinnering. Daarbij kun je zowel in het voor- als natraject heel goed gebruik maken van online momenten. Zo werk je al toe naar verbinding en saamhorigheid. Het is de perfecte opmaat naar het fysieke live evenement.”

Tip 5: zorg voor een energizer of firestarter

Het proces van samenbrengen en eenheid creeren, maar ook bedanken, afsluiten of een kick-off moment neerzetten, begint al voor het event. Een pre event game om buzz te creeren. Een slim traject als opmaat naar het event zorgt ervoor dat je op het evenement al met 3-0 voorstaat. Tijdens het event zelf, adviseren wij om te beginnen met een ‘fire starter’, een ijsbreker. Bij UP Events hebben wij bijvoorbeeld een meet & connect concept ontwikkeld, zodat je vanaf het eerste moment tijdens het bedrijfsfeest voor binding zorgt.”

Tip 6: bedrijfsfeest thema is de vertaling van het communicatietraject

Jarenlang werden bedrijfsfeesten georganiseerd op basis van een leuk bedacht thema. Zo gingen we terug naar de Middeleeuwen. Was het thema van het jaarlijkse bedrijfsfeest The Future. Of verzonnen we een thema waar het woord SAMEN in zat. Helemaal niks mis mee, maar maak gebruik van deze tips en snap dat het thema eigenlijk een invulling moet zijn van het communicatietraject van jouw bedrijf of organisatie. Daarop moet jouw thema volledig aansluiten. Een kleine nuance met grote impact, want een thema bedenken kan iedereen, maar een thema passend maken op jouw doelstelling is een tweede.

Tip 7: Kies voor een festival concept

Lineaire programma’s tijdens een bedrijfsfeest zijn niet per definitie verkeerd, maar wij durft een festivalconcept en -programma neer te zetten, die scoort al snel op individuele basis. Wat jouw gasten, jouw collega’s krijgen de kans om zelf hun programma in te vullen. Die vrijheid zorgt al snel voor succes, want de gast kiest wat hij of zij leuk vindt.”

Tip 8: meet wat het bedrijfsfeest voor jouw organisatie heeft betekend

“Meet in ieder geval wat het gedaan heeft. Ga je rondom jouw bedrijfsfeest de samenwerking aan met ons team van experts, dan komen wij vanuit onze expertise en weten wat werkt, tot een concept waar je doelstelling behaald wordt. Juist daarom is het heel goed om te meten wat die impact is. Zo krijgt jouw bedrijfsfeest zichtbare, voelbare en aantoonbare meerwaarde. Het feestje van de baas wordt zo een krachtig intern communicatie- en teambuildingsmiddel.”

 

Voorbeeld van een bedrijfsfeest waar omdenken voor grote impact zorgde

Personeelsfeest organiseren: de gouden les

Een Gouden Giraffe-les om precies te zijn, want dit evenement van C&A won tijdens de Gouden Giraffe Event Award 2018 de award voor het beste interne evenement. Waarom is dit een voorbeeld voor jouw personeelsfeest? En hoe kom je met dit eventvoorbeeld tot een geslaagd personeelsfeest?

Het antwoord is simpel: omdat dit concept niet eens zo veel meer budget opslokte, maar wel opeens van het jaarlijks goed georganiseerde bedrijfsevenement een voorbeeld van bedrijfsfeest organiseren maakte. Want het jaarljikse personeelsfeest werd omgeturnd in een ongelooflijk belangrijk traject voor het kledingbedrijf. 


Dus ligt de organisatie van het bedrijfsfeest bij jou? Dan is dit een voorbeeld om van te leren:

Wat we van deze bedrijfsfeest case leren?

Er zijn niet zo veel bedrijven die geen jaarlijks feestje of borrelmoment hebben. Maar wat een slimme zet, om ruim voor het event alle medewerkers, in dit geval alle vestigingen, te activeren: welk idee zou jij willen ontwikkelen om jouw werk, het bezoek van de gast of het bedrijf in het algemeen te verbeteren? In de maanden voor het evenement gingen complete teams samen nadenken en ontwikkelden tientallen ideeen. Op het 'feestelijke event' zelf werden de ideeen aan alle collega's en het MT gepresenteerd. Vele van die ideeen zijn inmiddels onderdeel van de bedrijfsuitvoering.


Hieronder vind je de feiten en cijfers van het evenement, inclusief een video van het event en een interview met de organisatoren.

C&A:
hoe een bedrijfsfeest van grote waarde werd

Doelstelling van het evenement:
Het vieren van het verleden en het verrijken van de toekomst met een programma waarbij team en trots centraal moesten staan.

Achtergrond informatie van de case:
Hoe zien C&A medewerkers de toekomst van hun bedrijf, de branche in de veranderende wereld? Hoe kunnen zij als C&A daarop passende antwoorden geven zodat (nieuwe) klanten hen steeds vaker weten te vinden? Deze vraag stelden zij aan hun personeel om tot ideeën te komen om de eigen toekomst en die van de klanten te verrijken. Een traject van enkele maanden waarbij alle filialen en andere functionele teams van de hele organisatie - onder leiding van hun leidinggevenden - ideeën mochten bedenken en insturen, verdeeld over 5 categorieën. De ideeën dienden bij te dragen aan de verdere innovatie, ontwikkeling en groei van de eigen organisatie. De beste ideeën werden beloond met een prijs.

Het resultaat:
60% van alle ideeën verder onderzocht en uitgewerkt. 20% is al op grote schaal geïmplementeerd.

Maar er is meer:

Ben je op zoek naar bedrijfsfeest tips? Dit zijn 7 tips voor jouw bedrijfsfeest

Binnenkort een bedrijfsfeest: zo zorg je voor een onvergetelijk feest in festival sfeer

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x