EvenementOrganiseren.nl

8 Tips voor het organiseren van een succesvol online evenement

Door AVEX STUDIO'S
De online event experts van AVEX hebben 8 tips op een rij gezet, die je kunt gebruiken bij het organiseren van jouw online event.

De 8 tips voor het organiseren van een online event:

  1. Planning en repetitie
  2. Check en dubbelcheck de techniek
  3. Test het online platform
  4. Zorg voor online support tijdens het event
  5. Maak je online event interactief
  6. Besteed aandacht aan beveiliging
  7. Evalueer
  8. Houd het kort en krachtig

We hebben de 8 basistips voor ook jouw online evenement verder uitgewerkt ism de experts van AVEX en de specialisten van AVEX STUDIO'S:

  1. Zorg voor een duidelijk communicatieplan en tijd voor repetitie
    Dus zorg voor een goede voorbereiding en plan daar ruim de tijd voor in. Incl. repetitie tijd en instarts video. Zo weet iedereen – crew én sprekers wat er wanneer van hen verwacht wordt.
     
  2. Bij een online event ben je 100% afhankelijk van technologie 
    Wees je daar bewust van. Bij een fysiek event kan er ook veel mis gaan, maar is dat niet altijd zichtbaar voor je gasten. Bij een online event ligt hier veel meer de nadruk op. En is er een groot risico op ‘afhaken’. Met 1 klik is iemand namelijk weg. Zorg er dus voor dat het platform dat je gebruikt stabiel en betrouwbaar is. En waar kan en realistisch is een spare items achter de hand. En denk ruim voor de start van je online event na over een eventueel back-upplan als er technische problemen ontstaan.
     
  3. Test het platform en de techniek 
    Zorg ervoor dat alles soepel verloopt en er geen technische problemen zijn tijdens het evenement.
     
  4. Zorg voor online support tijdens evenement 
    Beantwoord eventuele vragen van deelnemers en zorg voor een soepele overgang tussen verschillende onderdelen van het evenement.
     
  5. Maak je online event interactief
    Gebruik de beschikbare interactieve mogelijkheden. Je kunt hierbij denken aan chatfuncties en Q&A-sessies. Andere manieren om het publiek betrokken te houden zijn bijvoorbeeld prijsvragen, poll's of quizzen. Zo hou je het publiek betrokken bij het online evenement en verhoog je de engagement.
     
  6. Aandacht voor beveiliging
    Zorg voor de beveiliging van het online evenement, waaronder de beveiliging van de persoonlijke gegevens van de deelnemers. Is het platform GDPR & AVG-proof?
     
  7. Evaluatie 
    Evalueer het evenement na afloop en verzamel feedback van de deelnemers én betrokken sprekers en crew om verbeteringen aan te brengen voor toekomstige online evenementen. Kijk wat er goed ging, maar ook wat niet werkte zoals
     
  8. Belangrijk: hou het kort en krachtig!
    Beter 3 sessies van 1 uur dan een hele lange van 3 uur. TV-programma’s zijn ook kort en krachtig en vaak opgedeeld in verschillende blokken om de kijker te boeien en vast te houden.

    Heb je een studio gehuurd en veel te vertellen? Dan is het een idee om 3 sessies op 1 dag op te nemen en deze later online te zetten. Eventuele vragen of interactie kan ook dan nog worden toegepast. Middels een live chat kun je dan alsnog reageren.

    Heeft je onderwerp te maken met de actualiteit; dan is dit geen geschikte optie. Dan moet je kunnen inspelen op de ontwikkelingen van dat moment.

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x