EvenementOrganiseren.nl

3 x 2 methodes om uw presentatie interactief te maken

Door Sendsteps
Net als je de juiste wijn bij een bepaald gerecht kiest, kies je ook de juiste interactieve methode bij een presentatie op een evenement of ander live moment. De experts van Sendsteps nemen u mee aan de hand van 3 aanleidingen en komen met 6 methodes die goed in te zetten zijn.

Maak voor jezelf duidelijk wat de setting is waarbinnen je de interactie wilt laten plaatsvinden. Een quiz is niet geschikt voor een boardroom sessie, en een enthousiaste brainstorm is leuk, maar niet nuttig voor cursisten die aan de vooravond van een examen staan. Definieer vervolgens het type meeting dat je organiseert: Wat zijn de onderwerpen die je wilt bespreken, wat is het profiel van het publiek en welke vragen moeten er worden beantwoord? Om je op weg te helpen, categoriseerden wij drie aanleidingen voor een interactieve presentatie. Bij elke aanleiding geven we je twee methodes die je mogelijk goed kunt gebruiken:

  1. Om verandering te communiceren:
  • Methode: pre-event survey
  • Methode: een open debat
     
  1. Om anderen iets te leren:
  • Methode: gebruikersscenario's
  • Methode: een geforceerd debat
     
  1. Om een kwestie te bespreken:
  • Methode: open space
  • Methode: audience profiling

Kies vanaf hier de interactieve methode die het beste past bij je presentatie;

  1. Gebruik een interactieve presentatie: om verandering te communiceren

Onafhankelijk van hoe groot de verandering is die je wilt communiceren, het veroorzaakt in een groep vaak dynamiek en reuring. Door een slimme interactieve methode toe te passen, kun je meer sturen dan je zou verwachten.

Methode: Pre-event ondervraging

Beter dan te wachten tot het eigenlijke event, is het raadzaam om al eerder een idee te hebben van de verwachtingen van het publiek, namelijk nog vóór dat het event plaatsvindt.

  • Stel een online survey op en stuur deze rond vóór de meeting. Een vragenlijst die je publiek anoniem kan invullen.
  • Gebruik de input voordat het event plaatsvindt; verfijn je verhaal op basis van de input en brief andere sprekers tot in detail.
  • Toon tijdens het event en bij binnenkomst een wordcloud van de ontvangen reacties en geef de aanwezigen het gevoel dat er vanaf de eerste minuut naar hen wordt geluisterd.

Deze wordcloud kun je na afloop ook op canvas of als foto printen; een leuk aandenken aan je event!

Methode: Een open debat

Geef aanwezigen de mogelijkheid om vragen in te sturen tijdens de mededelingen. Hoe lastiger het nieuws [bv. ontslagronde, fusie, cao-overeenkomsten], des te constructiever is het om het publiek anoniem te laten reageren. Sociale wenselijkheid van reacties vormt dan geen blokkade in de gesprekken die volgen:

  • Geef ruimte voor digitale feedback tijdens je presentatie, maar deel deze reacties nog niet live op je presentatiescherm.
  • Bekijk de ingestuurde reacties na je presentatie, maar nog tijdens het event;
  • Formuleer een terugkoppeling op basis van de ontvangen en geanalyseerde reacties [bv. tijdens een pauze] en deel deze terugkoppeling plenair en live aan het einde van de sessie.
  • Geef tijdens een eventueel aansluitende Q&A-sessie, bij vragen die je niet meteen kunt beantwoorden, aan hoe en wanneer je hierop erop terug wilt komen.
     
  • Betrek communicatieprofessionals bij de formulering van uw terugkoppeling. Hoe complexer de kwestie is, des te sneller deze investering zich terugverdient.

 

  1. Gebruik een interactieve presentatie: Om anderen iets te leren

Edgar Dale [1900 - 1985] was een Amerikaanse onderwijskundige die de beroemde "kegel van ervaring" ontwikkelde. Hij stelt dat we 20% onthouden van wat we horen, 50% van wat we zien en 70% van wat we met anderen bespreken. Het is daarom logisch om zoveel mogelijk interactie te integreren:

Methode: Gebruikersscenario's

Denk na over scenario's die passen bij je onderwerp. Hoe realistischer, hoe beter het publiek zich daartoe kan verhouden. Omschrijf het scenario zelf of zoek een passende online video. Halverwege het scenario stop je het verhaal of stop je de video. Betrek daarna je publiek;

  • Geef het publiek een think-break van een minuut
  • Presenteer de antwoorden die het beste het vervolg van het scenario omschrijven
  • Laat het publiek deze antwoordopties bespreken
  • Laat het publiek haar stem uitbrengen

Edgar Dale zou trots op je zijn geweest!

Methode: Een geforceerd debat

Speel met verschillende standpunten, wees creatief met nieuwe ideeën en laat de aanwezigen het tegenovergestelde standpunt van het verhaal verdedigen.

  • Presenteer een standpunt waarbij het publiek 'eens' of 'niet eens' kan stemmen
  • Laat het publiek haar stem uitbrengen; je weet wie wat heeft geantwoord.
  • Wissel posities gebaseerd op de uitkomst; tegenstanders worden partners en vice versa.
  • Zet de beide groepen tegenover elkaar en geef iedere aanwezige minimaal een keer spreektijd, om er zeker van te zijn dat iedereen zich, aan beide kanten, bezighoudt met de kwestie.
     
  • Na het debat laat je het publiek nogmaals stemmen en zie je hoe de meningen zijn veranderd!

 

  1. Gebruik een interactieve presentatie: om een kwestie te bespreken

Voor de interactieve presentaties waarbij je graag een heel concrete uitkomst wilt hebben, kunnen de volgende ideeën nuttig zijn:

Methode: Open space

Laat liever wat ruimte voor spontane input en probeer je programma niet van A tot Z vast te leggen.

  • Voor de start van de interactieve sessie vraag je de deelnemers om thema's in te sturen waarover zij graag willen discussiëren later in het programma.
  • Maak [tijdens een pauze of achter de schermen] een shortlist van de uitkomsten en formuleer stellingen die passen bij de reacties.
  • Plan een discussie op basis van de input voor het tweede deel van het programma.
     
  • Je publiek is nu architect geworden van hun eigen bijeenkomst. Je kunt misschien zelfs nog spontaan een spreker regelen die iets kan vertellen tijdens de open space? Op deze manier creëer je een blijvende indruk!
     

Methode: audience profiling

Wie is mijn publiek? Formuleer vragen waarmee u een profiel kunt definiëren van het publiek.

  • Formuleer meerkeuzevragen over de achtergrond van mensen, professionele activiteiten en hun interesses.
  • Als het profiel duidelijk is voor jou en het publiek, kun je daadwerkelijk starten met de interactieve presentatie.
  • Test de mening van de aanwezigen over je te bespreken thema via multiple choice vragen en relateer deze aan de eerder gedefinieerde profielen.

    Bijv: “van de 80% mensen die het hiermee eens zijn, heeft 20% een managementfunctie en zit 60% in de uitvoering”. Zo breng je nog meer dimensie aan in de gesprekken die zo op gang komen.

Deze manier van interactie vergt dat je goed van tevoren moet nagaan wat je nu eigenlijk wilt weten en welke informatie waardevol is, ook voor na het event. Tijdens de live sessie wordt de interactie namelijk een tikkeltje meer analytischer, waardoor je goed moet zijn ingevoerd op het onderwerp en goed moet kunnen omgaan met de live reacties.

We hopen dat deze interactieve presentatie-ideeën je geïnspireerd hebben. Voor meer 'best practices' klik je hier.
 


Door – Robert Daverschot – Sendsteps:

Robert Daverschot is werkzaam voor audience response system Sendsteps. Met deze tool voor PowerPoint ondersteun je live interactie tijdens bijeenkomsten. Robert gebruikt de tool vanuit zijn rol als dagvoorzitter en sidekick, en maakt zo volop gebruik van digitale content welke hem via de tool wordt aangereikt. Daarnaast adviseert Robert event- en communicatie professionals in binnen- en buitenland over de meeste waardevolle interactie tijdens grote en kleinere bijeenkomsten. Meer informatie vind je op www.sendsteps.com – hier kun je ook de gratis trial versie van de Sendsteps downloaden.