
Een nieuwjaarsboodschap hoeft geen formele nieuwsbrief of eenzijdige monoloog te zijn. Zie het als een klein cadeautje: iets persoonlijks, verrassends en met een glimlach. Dus, laat de clichés liggen, strooi met wat humor en wees vooral authentiek. Want eerlijk is eerlijk: dát onthouden mensen, zelfs als de champagne alweer lang is uitgewerkt.
Don’t: ‘We kijken terug op een bewogen jaar’
Elk jaar is bewogen. Van economische schommelingen tot het feit dat de koffieautomaat het een keer niet deed - er gebeurt altijd wat. Deze zin klinkt alsof je hem al tien keer eerder hebt gehoord (en dat klopt).
Do: Benoem iets concreets en lichts uit het afgelopen jaar. Denk aan een bijzonder project, een nieuw teamlid of zelfs een grappige anekdote. Het laat zien dat je écht aandacht hebt besteed aan je boodschap.
Don’t: ‘Samen gaan we voor nóg meer succes!’
Klinkt mooi, maar ook vaag. Wat voor succes? Voor wie? En vooral: hoe? Het blijft hangen in wolligheid.
Do: Maak het tastbaar. Geef een sneak peek van plannen of ambities. Bijvoorbeeld: 'In 2025 openen we ons tweede kantoor en lanceren we onze nieuwe duurzame productlijn – we kunnen niet wachten dit met jullie te delen.'
Don’t: ‘Namens het hele team wensen wij u gezondheid en geluk’
Natuurlijk wens je dat – iedereen doet dat. Maar het blijft algemeen en onpersoonlijk.
Do: Voeg een persoonlijke twist toe. Bijvoorbeeld: 'We hopen dat je in 2025 minstens zoveel plezier hebt in je werk als in het borrelquiz-team van afgelopen zomer (maar dan hopelijk met betere muziekkennis).' Een vleugje humor maakt het menselijker.
Don’t: Overdrijven met vakjargon of buzzwords
Als je boodschap leest als een bingo-kaart met woorden als synergie, transitie, disruptie en exponentiële groei, dan haakt je publiek halverwege af.
Do: Houd het helder en menselijk. Schrijf alsof je tegen iemand praat bij de koffieautomaat. Geen 'exponentiële schaalvergroting', maar: 'We willen groeien, maar wel op een manier die bij ons past.'
Don’t: Vergeten wie je doelgroep is
Een boodschap aan je klanten is iets anders dan eentje aan je collega’s. Toch zien we vaak dat bedrijven één tekst copy-pasten voor alles en iedereen.
Do: Pas je toon en inhoud aan. Voor personeel mag het wat luchtiger, met interne knipoogjes. Voor klanten kies je eerder voor professionaliteit met een creatieve insteek.
Hier vind je meer inspiratie, tips en tricks voor het organiseren van jouw event.