EvenementOrganiseren.nl

Tips van grote corporates uit binnen en buitenland voor uw evenement

Wat kunnen we leren van bekende corporates? EventBranche ging met Ahold, Bol.com, Sanoma, Warsteiner en ING Nederland in gesprek over events. EvenementOrganiseren.nl heeft voor u de meest relevante vragen op een rij gezet. Vragen over hoe zij evenementen met succes inzetten om bijvoorbeeld hun merk te verbeteren. Wat kunnen zij u als tip geven en op welk evenement zijn zij het meest trots?
Fotocredit: Warsteiner 

 

Aan het woord: Marleen van Es-Nijhuis – Events Marketeer bij Bol.com

 

Bol.com versterkt het oprechte partnership-gevoel met events

 

Wat is jouw gouden tip als het gaat om de inzet van evenementen binnen de marcom-mix?
‘Evenementen binnen de marketing en communicatie mix zijn alleen succesvol als het in alles oprecht is. Oprecht en transparant in contact zijn met je doelgroep. Dan zie je ook dat de openheid en het enthousiasme van onze Bol.com collega’s richting onze verkopende partners voor super positieve feedback zorgt. Focus daarbij op de diverse doelgroepen en je hebt een heldere eventkoers.’


Op welk evenement zijn jullie het meest trots?

‘Een roadshow als In gesprek met Bol.com is het voorbeeld van hoe Bol.com met haar partners in contact te komen. Wij delen onze kennis, laten zien waar we mee bezig zijn, maar we laten ook vooral zien dat we benaderbaar zijn. Het menselijke contact met de collega’s van Bol.com, ons enthousiasme overdragen en letterlijk in gesprek zijn met…’

 

Aan het woord: Marieke Zeeman, Eventmanager relatiemarketing van ING Nederland

 

"Events maken van tevreden klanten fans"


Wat is jouw/jullie gouden tip als het gaat om de inzet van evenementen binnen de marcom-mix?

‘Evenementen zijn een extensie van de middelen. Het is belangrijk dat events niet op zichzelf staan, maar echt onderdeel zijn van je bredere propositie. Dan zet je de boodschap kracht bij, begrijpt men het doel van een event of de uitnodiging daarvoor en werkt een live activatie of event complementerend op de marcom-mix.’

‘Evenementen zijn een extensie van de middelen. Het is belangrijk dat events niet op zichzelf staan, maar echt onderdeel zijn van je bredere propositie.’

 

Op welke evenement zijn jullie het meest trots? En waarom?

‘ING is hoofdsponsor van het hele Nederlandse voetbal. Als ING geloven we in sport. Met de traditionele manier van reclamemaken bereik je de consument minder en maak je minder impact op je doelgroep. Met sport en met name live-sport kun je belevenissen creëren. Dat voeren we door in onze voetbalsponsering, in de volledige breedte van de marketing communicatie mix. We beredeneren altijd vanuit onze doelgroep en de impact die we willen maken. Op basis daarvan bepalen we welke middelenmix we inzetten. Neem bijvoorbeeld de Oranje Fandag. Een offline event dat we nu twee keer hebben georganiseerd, samen met de KNVB. Ons doel was om het Nederlands elftal dichterbij de fans brengen. Letterlijk dichterbij! Om de beleving te vergroten hebben we tijdens de events videocontent gemaakt voor de doelgroep. Deze verspreiden we via het YouTubekanaal Only Football, de plek waar de doelgroep zich bevindt. Tijdens de eerste editie die plaatsvond op vijf amateurverenigingen en de KNVB Campus in Zeist hebben we bijvoorbeeld ook SnapChat ingezet om de evenementen met elkaar te verbinden en de doelgroep op een relevante manier te bereiken. Deze events zijn een groot succes geworden door een totale integratie van online en offline middelen.‘

 

Aan het woord:  Louise van Nispen, voormalig Domain Director Women, Sanoma:

 

‘56% koopt iets op onze live events’

 

Wat is het belang / de rol van events en live binnen jullie marketing en communicatie mix?

‘Op een event komt een merk tot leven, dat geldt voor onze eigen Sanoma mediamerken als voor merken van B2B partners en sponsoren. Een event biedt het perfecte umfeld om de doelgroep een merk te laten beleven, in een waardevol en persoonlijk contact met eerlijke feedback. Het belang van onze events zoals Libelle Zomerweek, vtwonen & design beurs, Tina Festival, Margriet Winter Fair en VIVA400 in de mix van mediumtypen is daarmee groot. ‘

‘Uit Sanoma’s onderzoek naar de effectiviteit van evenementen (2016) blijkt dat  activaties op events leiden tot een impactvollere branding en hogere conversie. 75% van de bezoekers komt naar een evenement om nieuwe producten uit te proberen, 56% koopt daadwerkelijk een of meerdere producten en 11% doet erna een herhaalaankoop in de winkel. Bezoekers denken dus positiever over de aanwezige merken en producten, doordat de beleving zelf positieve emoties oplevert. Deze interactie en aandacht leidt zelfs nog tot meer ‘happiness’ bij de bezoeker.

Daarnaast leren we onze bezoekers steeds beter kennen door ze te identificeren, ze te koppelen aan brand-activiteiten en vervolgens via gedetailleerde data profielen hen in contact te brengen met voor hen relevante (adverteerders)merken. De mix aan media-inzet, verrijking van onze dataprofielen en slimme interactie met doelgroepen maakt het verschil.’

 

‘Events zijn voor ons als mediabedrijf daarom onverminderd van groot belang in de mix aan activiteiten. We blijven investeren in onze A-merken en bijbehorende evenementen.’

 

‘Onze evenementen zijn relevant en rijk voor onze bezoekers én interessant voor onze sponsoren, als sterke toevoeging in de marketingcommunicatie mix – iets dat voor een gezonde wisselwerking zorgt. Bezoekers maken herinneringen, stappen in verschillende (merk)belevingswerelden, shoppen de hele dag door en geven zichzelf prijs in ruil voor een bijzondere en onvergetelijke ervaring en/of een goede deal.’

 

Wat is jouw/jullie gouden tip als het gaat om de inzet van evenementen binnen de marcom-mix?

‘Met bovenliggende in ons achterhoofd zijn onze events een uniek moment voor branding en conversie. Onze events brengen een unieke meerwaarde, door de combinatie van de relatief hoge conversie en daarmee relatief hoge ROI, dé plek voor het creëren van positieve emoties en inspiratie bij de bezoekers en de blijvende herinnering die onze belevingsevenementen bieden. Wij weten dat een crossmediale aanpak de impact maximaliseert. Uitingen in diverse media zorgen voor een versterkend effect. Op al onze events bieden we onze B2B-partners de mogelijkheid om echt onderdeel uit te maken van een belevenis. Als sponsor, exposant of op een andere wijze. Het kan de ‘kapstok’ zijn van een volledige campagne. Door print, digitale media, tv en sociale media op de juiste wijze rondom een live-moment in te zetten, ontstaat een zeer krachtige campagne waarmee je heldere en overtuigende resultaten kunt realiseren.‘

 

Op welke evenement zijn jullie het meest trots: En waarom? 

‘Wij zijn trots op al onze evenementen omdat we bezoekers een fantastische en emotionele beleving bieden vanuit het mediamerk waar ze in print, online, social, video en op tv al een hele sterke binding mee hebben. Maar als ik er een moet noemen, dan is dat Libelle Zomerweek die afgelopen mei voor de 21e keer werd georganiseerd voor het merk Libelle dat al ruim 80 jaar bestaat en ieder jaar opnieuw verrast en innoveert.  Met 83.000 bezoekers is dit event het grootste en langstlopende event van Sanoma, na al die jaren en hoeveelheden bezoekers echt een begrip in Nederland waar we ongelooflijk trots op zijn. Dat we in april hiervoor de prijs voor Cross Media Event 2017 in ontvangst mochten nemen was een geweldige kroon op het werk van het Libelle Zomerweek-team.’
 

Aan het woord: Hannes Bernoski, Channel Manager On Trade Warsteiner Benelux 

 

 

 

‘Dankzij verscheidende creatieve merkactivaties die aansluiten op onze positionering hebben mensen ons beter leren kennen. Dit heeft voor een positieve spin-off gezorgd.’

 

 


 

 

Op welke evenement zijn jullie het meest trots: En waarom?

’We zijn vooral trots op het kwaliteitsniveau en de diversiteit van onze evenementen. We sponsoren verschillende soorten evenementen. Zo kom je ons tegen op het IFFR (International Film Festival Rotterdam), elektronische muziek festivals zoals Nomads, Dockyards en Expedition, maar ook in paleistuin Soestdijk tijdens de live optredens van Royal Park Live. Hiermee aangevende dat we met diverse organisaties samenwerken die een paar zaken gemeen hebben:  kwaliteit, innovatie en creativiteit.’

Wat is jouw/jullie gouden tip als het gaat om de inzet van evenementen binnen de marcom-mix?

’Co-creatie. We hebben door de jaren heen bewust samengewerkt met organisaties met dezelfde kernwaarden. We namen deze gezamenlijke kernwaarden als uitgangspunt en zijn samen gaan toewerken naar een passende activatie. Zo blijft het festival met haar bezoekers en thematiek centraal staan. Als je samen naar een creatie toewerkt, werkt dit versterkend.’’
 

Wat is het belang / de rol van events en live binnen jullie marketing en communicatie mix?

’Tijdens een evenement kan je het merk tot leven brengen en dat maakt het een belangrijk onderdeel van onze marketing communicatie mix. Onze merkactivatie op festivals staat in het teken van onze nieuwe campagne ‘Het Verschil’, zoals ook al onze andere communicatiemiddelen “Het Verschil” als uitgangspunt hebben. Events vormen dus een belangrijke spil in onze 360 graden aanpak om de consument op een onderscheidende wijze te bereiken. Zo laten we in onze Warsteiner Biergarten de bezoekers van onze bieren genieten op een net wat andere manier dan dat je normaal gesproken gewend bent op een festival. In deze aparte area willen we je het verschil laten ervaren en word je geserveerd door Warsteiner Waiters. Zij serveren al onze bieren ‘’Super Kalt’’ in onze hard plastic tulpglazen. Naast dit alles is de Warsteiner Biergarten ook zo ingericht en opgebouwd dat het heel gezellig is om daar te verblijven.‘




(Fotocredit: Jorrit Lousberg / Ahold)

 

Aan het woord: Sanne Nobel, Senior Manager Brand Activation Ahold

 

‘Wij kunnen niet meer zonder een evenement’

 

Hoe is het evenement in de marketing en communicatie mix van Ahold veranderd?

‘Je merkt heel erg dat waar het eerst om een evenement of project ging, daar gaat het nu om een strategie, een jaarplan. Mensen ‘live’ met het merk Albert Heijn in contact brengen, is met de billen bloot gaan, maar het zorgt bij een goede executie voor enorm veel trots in het bedrijf, bij de boer en de bakker. De klant ontdekt daarmee de ‘Smaak van het land’. Dat is een van de belangrijkste resultaten van De AH Buitendag, waar de medewerkers van de lokale ‘Appie’ verbonden raakten met hun eigen klanten.’

Dus het evenement is van groter belang geworden?

‘We gaan het echt verder trekken, want we geloven in het laten beleven van de verhalen die voortkomen uit ons merk en de waardevolle contactmomenten die daar bij horen. Ik durf ook wel te stellen dat wij niet meer zonder een evenement als het Allerhande Kerstfestival kunnen. Het is een enorm kwalitatief moment om met duizenden klanten live in contact te komen. Wij zijn de regisseur van onze eigen campagnes, maar vanaf dat beginpunt is het allemaal 1 wereld: de lijnen in communicatie, PR en marketing zijn echt aan het vervagen en bij Albert Heijn is daar sinds een paar jaar de eventtak ook volledig bijgekomen. Het evenement zal ook in de toekomst het middel zijn om als contentgenerator te dienen en om voor storydoing te zorgen.’

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x