EvenementOrganiseren.nl

No show op jouw event na corona groot probleem? 6 tips

No show, het lijkt wel een nare bijwerking van COVID-19 en de maatregelen die onze evenementen stil legden. De laatste maanden veel voorbeelden van hoge no show en dus goed om er weer eens tijd aan te besteden, want niets zo vervelend als een hoge no show, gasten die zich wel op hebben gegeven, maar niet komen opdagen. Het is niet te voorkomen maar wel kun je zorgen dat het er zo min mogelijk zijn.

Er zijn natuurlijk veel meer dan 6 tips, maar deze kan iedereen morgen inzetten. Een paar jaar geleden bundelde EvenementOrganiseren.nl al eens 30 tips van professionals uit die periode. Wellicht haal je daar nog jouw gouden no show tip uit, maar deze 6 moet je sowieso gebruiken:

Tip 1: Maak gebruik van een no show mailing 
Een paar dagen voor het evenement naar alle geregistreerde gasten een mailing met de vraag: weet u zeker dat u komt? U wilt het echt niet missen en wel hierom.. en hierom.. en hierom... En geef daarbij ook aan wat het 'kost' als een gast onaangekondigd niet komt.

Tip 2: Bevestig iedere aanmelding 
Vaak vergeten, maar zo belangrijk: de bevestiging van de aanmelding. Even een berichtje met daarin de ontvangstbevestiging zorgt ervoor dat de gast zich gezien voelt en eerder geneigd is daadwerkelijk te komen. Wanneer je je ontvangstbevestiging vergezeld laat gaan van een korte en persoonlijke ‘leuk-dat-je-komt’-tekst, vergroot je die impact. De meest belangrijke gasten kun je het beste bellen; dat biedt je ook de mogelijkheid deze gast te vragen wanneer hij denkt te arriveren, omdat je hem persoonlijk wilt ontvangen.

Tip 3: Wees persoonlijk!
Zorg voor een hogere attentiewaarde door een persoonlijke uitnodiging. Spreek  uw bezoekers aan bij naam en wees zo persoonlijk mogelijk. Potentiële bezoekers zullen de betrokkenheid voelen en zij doen beter hun best om bij het evenement aanwezig te zijn. Zij die het zo goed voor elkaar hebben, dat binnen hun CRM de data op persoonlijk vlak kan worden ingezet om jouw gast op de meest persoonlijke manier aandacht te geven, die is spekkoper.

Tip 4: Maak het makkelijk én moeilijk
‘Maak afmelden tot 2 weken voor het evenement makkelijk door in elke communicatie een afmeld optie te geven zonder verplichte opgaaf van reden. Verander de afmeldmogelijkheid 2 weken voor het evenement door aan te bieden dat men iemand als vervanger kan sturen want de kosten zijn gemaakt. Laat bezoekers iemand meenemen. Het commitment van beide bezoekers naar elkaar maakt dat men eerder andere afspraken afzegt en toch naar het evenement komt.’ ( Bron: Edwin Hendriks - deRegistratiebalie ) 

Tip 5: geen promo, maar inhoud
In het voortraject hebben we allemaal de neiging om zo veel mogelijk te promoten. Kom! Koop je ticket! Dat idee. maar eigenlijk moeten we inzetten op de content, de inhoud, dat wat er te halen is en daarmee het voortraject laden. Wie het voortraject ook nog eens gebruikt om ook input op te halen bij de gast die zich heeft opgegeven of gaat opgeven, die zorgt voor binding aan de voorkant en dan haak je veel minder snel af.

Tip 6: Creeer en communiceer de meerwaarde van jouw event
De tip die de voorgaande vier tips doet verbleken, is er eentje die iedere organisator en opdrachtgever van evenementen zal omarmen: maak het evenement zo interessant, zo op maat voor de doelgroep, met zo veel meerwaarde en toegevoegde waarde voor jouw bezoekers, dat ze alles op alles zetten om te komen.

Door in het voortraject de voorgaande stappen in te zetten en vooral duidelijk te maken wat de gast op uw evenement kan ‘halen/krijgen’, neemt u de grootste no show-kans al weg. 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x