EvenementOrganiseren.nl

Hoe interne evenementen het hoogtepunt werden van de interne communicatie

Bij interne evenementen dachten we jarenlang aan bedrijfsfeesten, uitjes, teambuilding, heisessies, dinnershows en themafeesten, maar in rap tempo groeide het interne evenement uit tot een uiterst belangrijk en impactvol onderdeel van de interne communicatiestrategie. Eentje die veel verder ging dan een leuk moment voor de collega's. "

Bij de allereerste bedrijfsfeesten en teamuitjes was het doel divers, maar wel helder:  loyaliteit, trots, teambuilding en heel af en toe een evenement met een hardere doelstelling, zoals kennisoverdracht of het salesteam niet alleen tot een team smeden, maar ook op basis van productkennis, beleving en visie, tot betere resultaten brengen. Daar is op zich niet veel verandering ingekomen, maar het interne evenementen wordt hedendaags veel vaker strategisch en als onderdeel van de communicatiemix naar werknemers toe, ingezet.

Interne evenementen: toen

"Over het algemeen ging het om gewoon een leuk moment. Tijden zijn echt veranderd. Mensen zijn anders geworden. Ze hebben een andere binding met het bedrijf of werkgever. Het gaat veel meer om wat krijg ik op mijn werk, dan wat levert het mij op. Hoe kan ik mezelf ontwikkelen? Waar staat mijn bedrijf voor? Precies die dingen, die komen tot uiting tijdens interne evenementen. Dat is ook de reden dat bij veel bedrijven en organisaties interne evenementen een belangrijk onderdeel uitmaken van de interne communicatie, van HR-trajecten en regelmatig vanuit C-level worden aangestuurd."

"We kwamen er mee weg, met een goed feest of uitje, georganiseerd door de secretaresse of personeelsvereniging. Maar we leven in de moderne wereld en dus gaat het interne evenement veel meer om de doelstelling en de strategische inzet."

"We gingen dus van een losstaand feestje naar strategische communicatietrajecten, waarbij het feest en het uitje nog altijd een onderdeel daarvan zijn. Maar we mogen het hardop zeggen: interne evenementen zijn geëvolueerd tot een strategische communicatietool. Waar eventprofessionals vanuit de branche zelf, jarenlang de opdrachtgever, de merken, bedrijven en organisaties aan de hand namen, komen we nu samen tot co-creatie met effect en impact. ” 

Interne evenementen: NU

"Kort door de bocht: vroeger sprak je nog een week over het leuke themafeest rondom het jubileum, nu is het een jubileum-jaartraject met diverse events, communicatiemiddelen en -momenten en heldere doelstellingen. Meer dan eens zie je nu rondom bedrijfsfeesten of bedrijfsuitjes complete HR-trajecten. In het voortraject input op halen, daar live iets mee te doen, daarna feesten en in het natraject op zowel het feestgevoel als de opgehaalde input voortborduren. Het toevoegen van content, van inhoud, naar doelstellingen toewerken, dat maakt het interne evenement echt niet minder leuk. Leuker zelfs! Dat kan zelfs zo ver gaan dat je aan interne marketing doet en van jouw medewerkers heuse ambassadeurs maakt."

"In deze snel veranderende wereld zien we daarnaast online bedrijven en merken die als geen ander weten dat als je bestaansrecht online en digitaal is, dat juist het team en de interne organisatie van het allergrootste belang is. Daarbij begeven zij zich ook in een markt waar er veel meer vacatures zijn dan mensen. Daarom staan merken als Bol.com, Booking.com, AFAS en vele andere bekend om hun krachtige interne events. Tijdens die events komen ze letterlijk tot leven. Met slimme concepten, bedrijfsfestivals, kennis events, maar juist ook feest."

Smeerolie
"Samengevat, moet je gewoon concluderen dat in de loop der jaren het interne evenement veel interessanter geworden is. Waarom? Omdat het strategisch ingezet wordt met de doelstelling en een berekening van de impact of het effect! Wat is mijn doelstelling? Wat is mijn probleem of doelstelling? Vinden we de oplossing misschien wel door met collega's in een hackathon event samen te komen? Of is er net een fusie geweest en zorgt het interne evenement voor het vormen van een nieuw team? Interne evenementen zijn van hele leuke momenten doorgegroeid tot een zeer belangrijk onderdeel en zelfs de smeerolie van de interne organisatie."

Stap voor stap naar de grootste impact

Interne evenementen kunnen stap voor stap tot steeds slimmere, strategische en effectievere impact komen. De EventBranche Engagement Piramide van Interne Events brengt dat aardig in kaart. In 5 stappen is het mogelijk om met interne events als krachtigste onderdeel van een strategisch intern communicatietraject van binding tot zelfs ambassadeurschap te geraken:

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x