EvenementOrganiseren.nl

Durf jij het aan? Een event in de openbare ruimte zorgt voor enorme aandacht

Door ID310
Toegegeven: live marketing, live communicatie is best een beetje eng. Als bedrijf, merk of product ga je letterlijk met de billen bloot. Je hebt ook maar één kans en met de smartphone van de consument, jouw relatie of gast als extra paar ogen. Maar die aandachtsversneller kan ook enorm in jouw voordeel werken. Maar dan heb je wel een beetje lef nodig: jouw event in de openbare ruimte?

Er is een grote diversiteit aan soorten evenementen. En een directie-meeting of een ander evenement met een business to business doelgroep, die zal niet zo snel in de openbare ruimte plaats gaan vinden. Maar zodra awareness, PR, mediabereik, B-to-C en dus de consument als doelgroep een insteek voor jouw event is, dan kan de openbare ruimte bijzonder effectief zijn. Wat vroeger nog wel eens activaties genoemd werden, zijn nu echt events. Bij evenementenbureau ID310, specialist in alles wat er komt kijken bij een evenement op straat, in de stad of op een openbare plek, weten ze er alles van:

Martijn Geerdes van ID310: ‘Met een evenement in de openbare ruimte zet je letterlijk jouw merk of product in de etalage. Daarbij is ons uitgangspunt om met het event, het live moment, tot content te komen voor het complete marketing- en communicatietraject. Dat ene beeld, de persfoto, zie je ook in vrijwel al ons werk terug. Daarbij zorgen we voor interactie met het product of het merk en zou je kunnen concluderen dat wij merkactivaties insteken als events. Een blijvende herinnering staat daarbij centraal. Met die uitgangspunten val je op en zie je ook meteen de kracht van social media, want het publiek, de mensen op straat, delen massaal jouw brand experience.’ 

Jouw brand experience op straat wordt door het publiek gedeeld

Geerdes en zijn team verwachten een sterke groei als het gaat om dergelijke B2C projecten in de openbare ruimte. ‘Zodra een merk iets te vertellen heeft met een beetje lef en durf, dan is het event ‘op straat’ de ideale deeltjesversneller. Daarbij zijn details en een goed doordachte strategie van essentieel belang. Wij denken bij onze producties dan ook altijd in ‘comments’: wat gaan mensen zeggen? Wat vinden ze ervan? Zitten er ergens gevoeligheden? Daar moeten we samen met het merk goed over nadenken. Maar als het klopt, dan is het een enorm krachtig middel in de marcom-mix.


 

Case: NS PLAY FOR POWER 
Onderweg en stroom nodig voor het opladen van je mobiele telefoon? Play for Power! Neem plaats op de energie-opwekkende schommels en laad je telefoon op door te bewegen.  ID310 heeft het ‘Play for Power’ concept voor de Nederlandse Spoorwegen bedacht en in huis ontwikkeld. De energie-opwekkende schommels op station Utrecht Centraal zijn zeer goed ontvangen door de reizigers en veelvuldig gedeeld op social media. Dankzij de nationale en internationale media-aandacht van onder andere NU.nl, AD, Linda, Metro, RTV Utrecht, Telegraaf, DUIC, Beste Social Media en LADbible hebben miljoenen mensen kennis gemaakt met de bijzondere schommels.


Elektronicagigant Samsung in de openbare ruimte

Een ander voorbeeld van het organiseren van een evenement in het publieke domein is het evenement van Samsung. De elektronicagigant viel in de prijzen tijdens BrandEx door het interactieve concept dat zij in de winkelstraat implementeerden: 

Implementation:
For the first time, the entirety of shop windows of Germany’s largest and internationally renowned luxury department store, the KaDeWe in Berlin, was exclusively given to one brand. From optical illusions to mechanical machinations to kinetic projections and interactive experiences each of the 4x4m big windows featured a different innovation or technical feature from the Galaxy S10 or its predecessors. The majority of the installations even allowed for direct interaction by using the sensors and technology originating in Galaxy smartphones and drew people to the exclusive Galaxy pop-up showroom inside the KaDeWe. As a result, more than 1.4 Million KaDeWe customers saw the shop windows during the month of March 2019, including around 11,000 daily interactions. Images of the windows or selfies taken in front of them led to an organic reach of ca. 2 Million impressions on social media. Even more important, sales of the new Galaxy S10 rose by 280% across Berlin’s electronic stores during the promotion period.

De jury was enorm onder de indruk van het idee, het design en de implementatie van het unieke brand activatie concept die naadloos aansloot op Samsung als merk en de merkbelofte. Door ook nog eens de koppeling te maken met een ander ijzersterk merk in Duitsland, Kaufhaus Des Westen, als decor voor de engagement met de consument, was de awareness en zichtbaarheid van deze activatie gegarandeerd. Een hele slimme en goed uitgevoerde campagne: 

Samsung – Windows into the Future – Casestudy from Cheil Germany GmbH on Vimeo.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x