EvenementOrganiseren.nl

De grootste eventflop aller tijden ziet er zo uit.. Fyre: The Greatest Party That Never Happened

Netflix; de Amerikaanse online streamingdienst, lanceerde een documentaire over het geflopte Fyre Festival. Uw mond zal openvallen van verbazing als u de gedupeerden hoort spreken over alles wat misging voor, tijdens en na dit 'festival' dat plaats zou gaan vinden april 2017. Toch kan er 1 'soort van learning' gehaald worden uit dit voorbeeld waar werkelijk alles misging.

Wat is er gebeurd?
In April 2017 zou het festival plaatsvinden, bedoeld voor rijke millennials. Het evenement werd gepresenteerd als het event waar je bij moest zijn om gezien te worden, om te feesten in weelde. Met een glamorous promofilmpje werd de toon gezet; dit evenement zou groot, groter, grootst worden. De hele buzz die gecreëerd werd voorafgaande aan het evenement heeft ervoor gezorgd dat de prijzige tickets, die varieerden van $450,- tot VIP-tickets voor ¤12.000,-, binnen minuten waren uitverkocht.  

De kracht van het inzetten van de meest bekende influencers ter wereld bleek effectief te zijn. In het promofilmpje wordt een beeld geschetst van een feest dat zijn weerga niet kent, met de mooiste influencers van over de hele wereld, een wervelend feest, zon, zee, dansen rond een kampvuur en vervoer met luxe privéjets en jachten. In dit geval ging het duidelijk om misleiding. Werkelijk alles wat ervoor het evenement geregeld had moeten worden, was niet geregeld. De artiesten kwamen niet opdagen, het vervoer was niet geregeld, beveiliging, verlichting en nog belangrijker; de beloofde villa’s waren er niet. Hoe dit zo mis heeft kunnen mislopen? Het verhaal hier achter zie je in de Netflix documentaire. In onderstaande video zie je wat het verschil was tussen de verwachting en de werkelijkheid:



Wat is dan die 'soort van learning' die uit deze verschrikking gehaald kan worden?
Ondanks dat het hier duidelijk om oplichting ging, niet voor niets zit de oprichter een celstraf van 6 jaar uit met een claim van €26 miljoen aan zijn broek, wordt de kracht van eventmarketing in dit verhaal wel heel erg duidelijk. Zonder dat het evenement eerdere editites heeft gehad wordt er een beeld geschetst van een evenement, overtuigend genoeg om mensen een exorbitant duur kaartje te laten kopen. 

Bekijk hier het volledige promofilmpje:

Na het zien van zo een professioneel promofilmpje is het bijna logisch dat diegene die de dure tickets gekocht hebben vertrouwen hadden in de organisatie. Wij hopen dat de gedupeerden hun geld alsnog terugkrijgen. Voor uw eigen evenement geldt natuurlijk ook dat er altijd iets mis kan gaan, zorg ervoor dat u voorbereid bent en dat al uw eventverzekeringen geregeld zijn.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x