EvenementOrganiseren.nl

5 voorbeelden van live events die naar een online concept gingen

Soms is het goed om even geen richtlijnen, tips, tricks, do's en don'ts te delen, maar gewoon te laten zien wat andere bedrijven, merken en event organisatoren doen in een periode waar 'gewone' evenementen even niet kunnen. EvenementOrganiseren.nl zette weer 5 events op een rij.

Gouden Giraffe winnaar Dept Agency:
'Het leven is te kort om saaie evenementen te organiseren'

Het agency combineerde bestaande technologieën als Zoom, Slack en Vimeo met de bouw van een op maat gemaakte, interactieve, 3D festival map - geheel afgeschermd door een single sign-on (SSO). Maar liefst vijftien stages en 35+ korte maar krachtige presentaties werden in een drie uur durend evenement gebundeld en legendarische vakexperts zoals Stefan Sagmeister en Gmunk werden uitgenodigd in de virtuele realiteit. Een persoonlijke welkomstvideo door CEO Dimi Albers en stage hosts zorgden ervoor dat iedereen zich welkom voelde. Met behulp van Slack en ‘social reporters’, wist iedereen wat er gaande was, resulterend in een gezonde dosis FOMO vóór en na het event. 

Net als bij de offline editie zocht Dept naar de juiste balans tussen inhoud en fun.

“Het is een mix van inhoud en fun, onverwachte interactie en een next-level 3D-belevenis”, zegt Max Pinas, creative director bij Dept. “We hebben alle offline ingrediënten doorvertaald naar een online event concept dat ook nog eens gemakkelijk te kopiëren is naar andere organisaties. Het is een veilige en toekomstbestendige oplossing, die onze klanten kan helpen verbinding te maken met hun werknemers. Simpelweg door live-streaming te combineren met 3D-technologie en een goede hoeveelheid creativiteit en data.” 


GreenTech beurs:
RAI transformeert internationale beurstitel naar online evenement

'In drie dagen tijd schreven 6.300 tuinbouw professionals uit 140 landen zich in, hebben 70 exposanten deelgenomen, zijn er 30.000 video’s bekeken en hebben 53 kennissessies plaatsgevonden met 121 sprekers tijdens deze virtuele editie van GreenTech. In totaal zijn er vorige week 3.431 nieuwe connecties gemaakt tussen bezoekers, exposanten en sprekers.'

Maurits van der Sluis, COO van RAI Amsterdam is trots: “Wij zijn al jaren in staat de juiste mensen en de juiste bedrijven bij elkaar te brengen tijdens een live event. Het is ons nu ook gelukt dit tijdens GreenTech Live & Online te doen. Het toevoegen van een online schil biedt ons de kans om de behoefte en gedrag van onze bezoekers en exposanten goed in kaart te brengen: Welke partijen zijn op zoek naar elkaar? Welke content verbindt hen? En wie zijn onze meest waardevolle leads?"  

Positieve geluiden
Maren Schoormans, Chief Business Development Officer Viscon Group: “Op het eerste gezicht ben ik verdrietig over de lege hallen. Hier zouden we normaal gesproken GreenTech hebben. Maar dankzij GreenTech Live & Online groeit deze nieuwe beweging exponentieel. Dit is een uitstekende start van een nieuw tijdperk! Rioleringsbeheerder Pieter Vellekoop, gemeente Westland: “Ironisch genoeg heb ik tijdens een 'gewone’ GreenTech nooit binnen een kwartier contact kunnen leggen met zoveel nationaliteiten. Bedankt voor deze kans".


Hersenstichting:
Groot live event naar online event in Studio Berlage

700 bezoekers zouden aanwezig zijn tijdens het grootse live event van de Hersenstichting. Daar moest een streep door, maar dat leidde niet tot definitieve annulering, want samen met enkele eventprofessionals werd het live event omgeturnd in een online evenement. Voor het eerste vanuit Studio Berlage, de uitzendstudio in Beurs van Berlage.

In plaats van 700 live gasten wisten presentator Art Rooijakkers, illusionist Victor Mids en zanger Ernst Daniël Smid nu vele duizenden kijkers live aan het 'event' van de Hersenstichting te binden. Het evenement van de Hersenstichting was meteen de vuurdoop van de mogelijkheden in Studio Berlage, de studiosetting in evenementenlocatie Beurs van Berlage:


Lely Future Farm Days: 
Een serieevents met online impact en beleving

Lely Future Farm Days was nou echt zo'n evenement waar de shift van live naar online, aan de hand van D&B Eventmarketing, tot indrukwekkende momenten leidde. 300 koeien, 12 trucks, 25 opbouwdagen, 36 broadcasts, 38 landen en 8 talen, 1 platform, 15 tijdzones, 72 vooraf opgenomen video’s en honderd duizend cues...Lely Future Farm Days, de digitale editie.

Met als resultaat: een week vol met events. Een openingsevent voor alle medewerkers, een high tech productlancering met meer dan 32 Future Farm Sessions, een pers event en de week is afgesloten met een interactief slot-event. Een online event dat zijn weerga niet kent, waarbij ook nog eens 3 baanbrekende innovaties gepresenteerd werden, de toekomstvisie van Lely en veel voorbeelden uit de praktijk.


Technische partner Neoc/BigVis:
'Wat zijn koeien heerlijk nieuwsgierige dieren! De afgelopen maanden hebben we met een team van creatievelingen gewerkt aan een te gek project! Wat begon als een Corona proof brainstorm op ons kantoor is uiteindelijk een waanzinnig eindproduct geworden. Zo tof dat D&B Eventmarketing het vertrouwen heeft gehad om dit out-of-the-box idee bij hun opdrachtgever te presenteren. Deze hadden vervolgens het lef om er vol voor te gaan!' 

Van stal naar studio in 1.20 minuut. Wat zijn we blij dat we dit jaar toch nog tenten hebben gebouwd, aggregaten gestart, trailers gelost en in hoogwerkers hebben gereden! Opdrachtgever: D&B Eventmarketing. Compilatie: Rob van der Voort Photography. Leveranciers: Allrent ICT Solutions, Bazelmans AV, BigVis, 4Light, Boels Rental, Create, DC, Doornbos Equipment, F & L Powerrental, Rent-All, ScriptEase teleprompters, SoulMates InterActive, Van Dalsen Tentenverhuur, Gert-Jan Wieman, Hendrik de Winter.


Vattenfall:
Opening Prinses Ariane Windpark

Na een lange periode van schetsen, ontwikkelen en bouwen opende begin oktober Vattenfall het grootste windpark op land in Nederland: het Prinses Ariane Windpark in de Wieringermeer. Een feest dat zelfs met coronamaatregelen in acht nemende live gevierd zou worden, maar door de eerste tekenen van een tweede golf in augustus toch zonder aanwezige gasten moest gaan plaatsvinden. Het was dus zaak voor zowel XSAGA als Vattenfall om snel te schakelen en vooral: lef te hebben.

“Wat we wilden bereiken met ons event hadden we helder voor ogen, maar we hadden XSAGA nodig om er met hun creatieve geest vorm aan te geven.” (Vattenfall, oktober 2020)

Het windpark betreft een belangrijke stap in het behalen van de ambitie van Vattenfall om een fossielvrij leven binnen één generatie mogelijk te maken. Voor XSAGA werd dus al snel duidelijk: die nieuwe generatie zal ook bij dit feestelijke momentum de hoofdrol moeten gaan spelen. In plaats van het jeugdige programma dat zich midden in de polder tussen de desbetreffende windmolens zou voltrekken, werd al snel besloten over te stappen naar een nieuw en hybride plan. Met een livestream vanuit de studio en vooraf gedraaide opnames vanuit de Wieringermeer zelf. Voor een groot deel vasthoudend aan het originele plan, maar dan vanaf diverse locaties.

 

“Door de aangescherpte coronamaatregelen moesten we ons event in zeer korte tijd zonder gasten gaan organiseren. Binnen 24 uur had XSAGA een creatief idee voor een online concept waar we direct enthousiast over waren.” (Vattenfall, oktober 2020)

Vanuit een online studio in Utrecht ontving niemand minder dan Sacha de Boer diverse betrokkenen van het project, waaronder ook de internationale afdeling vanuit Hamburg. Een rode draad door het programma waren drie films, waarbij een jonge dame (als representatie van die nieuwe generatie) verslag deed vanaf de feestlocatie in de Wieringermeer, met een speech van de burgemeester en het officiële openingsmoment onder leiding van Martijn Hagens, CEO Vattenfall Nederland.

Het programma oversteeg hiermee de lokale grenzen, doordat collega’s en stakeholders zowel nationaal als internationaal te gast en onderdeel van de beleving konden zijn. Hiernaast bleek het toevoegen van de film ook een mooie manier om de merkbelofte emotionele kracht te geven en is het geheel een ware experience geworden welke nog beter en duurzamer (voor de lange termijn) deelbaar is.

“Vanaf de eerste pitch had ons team al een klik met de denkwijze van XSAGA. En ze hebben het waar gemaakt. We hebben met ons online event de opening van ons windpark gevierd en heel veel mensen kunnen bereiken.” (Vattenfall, oktober 2020)

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x