EvenementOrganiseren.nl

Zo vormt jouw eventdecoratie een meerwaarde voor je merk!

Door Event Impuls
De afgelopen jaren zie je ze steeds vaker langskomen op social media: foto’s en video’s van mensen op festivals en evenementen, omringd door grote en imposante decoratiestukken. De aankleding op evenementen is de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij de sfeerbeleving van de bezoekers.

Was de aankleding van evenementen vroeger nog redelijk neutraal, tegenwoordig lijkt het een van de belangrijkste factoren voor de totale beleving van de bezoeker. Niet alleen bij publieksevenementen, maar ook in de zakelijke branche - bij beurzen en congressen - speelt decoratie een steeds belangrijkere factor bij de aantrekkingskracht van jouw merk op de bezoeker. Hoe zorg je er dus voor dat de aankleding van je stand een meerwaarde vormt voor jouw merk als je deelneemt aan een evenement?

Ons belangrijkste advies: maak eerst een plan voordat je andere stappen zet. Vraag jezelf af wat je precies wilt overbrengen op de bezoekers van het evenement en wat de uitstraling moet zijn van je merk of bedrijf. Een simpele houvast hiervoor zijn de unique selling points (USP’s) van jouw bedrijf.  Daarmee onderscheid je je immers van concullega’s, daarmee maak jij het verschil. Probeer dit overal in naar voren te laten komen.
 

Denk aan je doelgroep

Uiteraard moet je decoratie aansluiten op je wensen en verwachtingen van doelgroep, je doelstellingen en eventueel de boodschap die je tijdens het evenement wilt overbrengen. Bij een jonge doelgroep zal een hippere en gewaagde decoratie eerder aanslaan dan bij een zakelijke doelgroep. Bij die laatste geldt over het algemeen ‘less is more’. Denk hierbij aan stijlvolle decoratie die volledig opgaat in het geheel.
 

Laat je inspireren

Met een plan voorkom je dat je ongericht gaat zoeken op internet en terecht komt bij allerlei decoratieverhuurders die je van alles en nog wat aanbieden. Ook omzeil je zo de veelgemaakte fout om leuke ideeën van andere bedrijven klakkeloos over te nemen, zonder erbij na te denken of deze wel passen bij jouw imago. Je kunt deze ideeën uiteraard wel ter inspiratie gebruiken.

 

  • TIP! Veel bezoekers beschouwen een evenement als een dagje uit. Ze zijn dus positief gestemd en staan open voor nieuwe dingen en ervaringen. Als je op een positieve en passende manier weet op te vallen met jouw stand of evenementlocatie, zullen ze jou eerder onthouden.

Je hebt geformuleerd wat je graag wilt overdragen op je bezoekers en welke punten daarvoor van belang zijn. Dan is het tijd voor het visualiseren en realiseren van jouw ideeën. Je kunt hierbij twee keuzes maken: je kunt dit volledig in eigen beheer doen of het uitbesteden aan gespecialiseerde bedrijven
 

Zelf doen

Bij een kleinere stand/locatie is het aan te raden om de aankleding en styling volledig in eigen beheer te doen. Door decoratie-items, meubels en planten te gebruiken kun je gemakkelijk en goedkoop een goede sfeer in je stand neerzetten. Deze kun je huren bij een van de vele eventstylingsbureaus. Zij kunnen bovendien het plaatsen en fysiek inrichten van je stand uit handen nemen, maar uiteraard kun je dit ook zelf doen. Dat scheelt je die dag weer een rondje sportschool! En veel geld natuurlijk. Houd er echter rekening mee dat dit wel veel tijd kost. Tijd die je misschien beter kunt steken in de verkoop van je producten en relatieopbouw en -onderhoud. Een kwestie van de juiste afweging maken, dus.
 

Uitbesteden kan ook!

Heb je een grotere stand of wil je het decoreren over laten aan professionals? Dan kun je dit uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf. Je moet hierbij denken aan event- & conceptbureaus, standbouwers, stage designers en stylisten. Aan de hand van jouw specifieke wensen en ideeën ontwikkelen zij een concept en een visual. Daarmee heb jij vooraf een goede indruk van hoe jouw locatie eruit komt te zien. Geef in de gespreken met deze partijen vooraf goed aan wat de aankleding moet overdragen op de bezoeker en welke personal touch je aan jouw stand toegevoegd wilt hebben. Als alles aan jouw plannen en wensen voldoet, dan zullen zij de stand realiseren. Jij hoeft er alleen nog maar op te letten dat alles volgens de afspraken gebeurt.

  • TIP! Ludieke activiteiten op je stand en een grappige aankleding blijven bezoekers vaak het langste bij. Probeer dit dus mee te nemen bij je keuzes voor de aankleding. Denk bijvoorbeeld aan in het oog springende objecten of grote kunstzinnige installaties – als deze tenminste passen bij jouw bedrijf.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x