EvenementOrganiseren.nl

Webinar: Coronacrisis in de evenementensector

De evenementensector wordt hard geraakt door de coronacrisis. "Even op afstand blijven om elkaar morgen steviger te omarmen” Dat geldt ook voor de evenementensector op dit moment. Wat zijn de belangrijkste lessen uit het online webinar: coronacrisis in de evenementensector? 

“Even op afstand blijven om elkaar morgen steviger te omarmen”

Een citaat van de Italiaanse premier wat volgens Boertje staat voor ons vak. Het moment waarop bekend werd dat de maatregelen tot 1 juni verlengd zouden worden was volgens Boertje best een emotioneel moment. Om te horen dat ons vak tijdelijk verboden wordt.  

 

Ongekende crisis

Nu de sector hard geraakt wordt, door het verbod op evenementen tot 1 juni zal ons vak veranderen. IDEA- voorzitter Pieter Bas Boertje zit al 32 jaar in het vak en heeft nog nooit zo een crisis meegemaakt. Een crisis die zo dramatisch is voor ons vak.  Het is een tijd volgens Boertje waarin het belangrijk is om samen sterk te staan, om ideeën en initiatieven samen aan te grijpen en kennis uit te wisselen. Om vervolgens met deze kennis een vuist te maken richting Den Haag. De mensen in de branche zijn inventief, daadkrachtig maar ook veerkrachtig.  Nu al werkt de afstand verbindend voor sommige bedrijven. Intern en extern zijn er voor evenementenbureaus uitdagingen. Extern is het belangrijk in deze tijden om veel met klanten te overleggen, bij evenementenbureau D&B Eventmarketing zien zij veel webinars ontstaan. Daarnaast is het een uitdaging om intern het team aan elkaar gebonden te houden, om teams enthousiast te houden. Bij het evenementenbureau zelf ervaren ze nu van dichtbij hoe krachtig ‘live’ is. Na 1,5 week op afstand te werken merk je dat het contact gemist wordt. 

Zijn belangrijkste boodschap richting bureaus en bedrijven is het bewaken van de cash flow, de lijflijn van elk bedrijf.  
Daarnaast hebben ze bij D&B Eventmarketing veel learnings kunnen halen uit de vorige economische crisis. Destijds ontbrak een duidelijk plan, dat hebben ze nu wel waardoor ze meteen tot actie konden overgaan. Denk niet ‘het komt wel weer goed maar direct zaken aanpakken’ dat is belangrijk volgens Boertje. 
Als extra tip benoemd hij het informeren van het team. Communiceer duidelijk, biedt perspectief en probeer duidelijkheid te bieden in een tijd van onduidelijkheid.   

 

Geluiden uit de branche

Onder de ruim 641 deelnemers van het webinar werden polls afgenomen. Met als doel om samen te kijken wat gedaan kan worden om het hoofd boven water te houden  en om te kijken of er sterker uitgekomen kan worden. 
Het merendeel, 64%, verwacht dat rond september de eerste evenementen weer worden uitgevoerd, waar 25% aangeeft dat dit nog niet te overzien is. 

POLL: Wat is je grootste zorg voor de eerste maanden waarin weer events worden georganiseerd
38% Deelnemers blijven nog weg 
28% Nieuw verbod / maatregelen
34% Tekort aan budget 

Tijdens het webinar werd kort geschakeld naar Robin van der Schuyt van Van der Linde Catering.  Peekel bezocht de eventcateraar die te kampen heeft met vele annuleringen. Hij geeft aan dat alles wat ze opgebouwd hebben, dat dat weg valt. Zo viel bij hen onder andere het grote evenement, de sportwedstrijd Sparta – Feyenoord weg. De eventcateraar geeft het belang van communicatie in deze tijden aan. Overleg met leveranciers, partners en personeel.  Veel van het eten hebben zij naar voedselbanken gebracht en ze gebruiken de onzekere tijd om na te denken over projecten in de toekomst. Zodat ze er zodadelijk vol gas weer voor kunnen gaan.  


Veerkracht en flexibiliteit om evenementen te verzetten
Boertje geeft aan dat veel evenementen verhuizen naar het najaar. Locaties en leveranciers laten flexibiliteit zien en denken mee om events te verzetten. Hij ziet dat er nu al een enorme behoefte is om samen te komen, om die reden blijft hij optimistisch en hij verwacht dat dit een positieve impuls gaat geven wanneer evenementen weer door mogen gaan.  
 

Wat kan jij NU doen? 
Een aantal geluiden die in de chat langs:

‘Een grote tip is het heft in handen nemen met betrekking tot jouw opdrachtgevers. Dit hebben wij gedaan door vorige week reeds een reductie van betaling aan te bieden. Een ingecalculeerd verlies, waardoor we de opdrachtgevers behouden en wij kunnen overleven.’ 

‘Liquide blijven!’

‘Zoek technologie partijen op, kijk hoe kun je mensen aan elkaar verbinden. ‘

‘Geef je klanten de mogelijkheid om gespreid te betalen, met ander woorden denk met hen mee!!’

‘Samenwerkingen opzetten en innoveren met Emarketing en de Costomer Journey en conversie verbeteringen maken om je klanten beter te bedienen’

‘ Losse inactieven die onder 1 vlag samenkomen.’

‘Blijven uitleggen en uitdragen dat live evenementen en bijeenkomsten unieke toegevoegde waarde bieden aan c-t-c, b-t-c en b-t-b communicatie. Deze ontwikkeling was al gaande als reactie op de groeiende virtuele realiteit. Deze crisis onderstreept meer dan ooit de bijna ‘exclusiviteit’ van menselijke interactie. Brainstormen, leren, recreëren is digitaal, virtueel minder verdiepend dan reële relaties.’

 

Erik Peekel van Aaaaha Bureau voor Live Communicatie sluit af door te benoemen dat momenteel veel mensen heen en weer geslingerd tussen angst, hoop en vrees. Op de vraag of we hier sterker uit gaan komen heeft niemand een concreet antwoord. Dat ons vak gaat veranderen is zeker en de mix tussen online en live zal sterker zijn. De komende tijd gaan mensen ervaren hoe het is om even geen live te ervaren. Live blijft het krachtigste middel, nu even niet maar over een paar maanden weer wel. 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x