EvenementOrganiseren.nl

Wat is de kracht van een evenement in de openbare ruimte?

Door The Groundbreakers
Volgens ID310, expert op het gebied van evenementen in de openbare ruimte, zijn live belevingen effectiever dan andere vormen van marketing. Het creative event agency is verantwoordelijk voor meerdere activaties en evenementen in de openbare ruimte. Een type evenement dat geschikt is voor een doel gelinkt aan awareness, PR, mediabereik en het bereiken van een B-to-C doelgroep. 

In een artikel over de aandacht die een evenement in de openbare ruimte geeft, gaf Martijn Geerdes van ID310 aan:

 

‘Met een evenement in de openbare ruimte zet je letterlijk jouw merk of product in de etalage. Daarbij is ons uitgangspunt om met het event, het live moment, tot content te komen voor het complete marketing- en communicatietraject. Dat ene beeld, de persfoto, zie je ook in vrijwel al ons werk terug. Daarbij zorgen we voor interactie met het product of het merk en zou je kunnen concluderen dat wij merkactivaties insteken als events. Een blijvende herinnering realiseren staat daarbij centraal. Met die uitgangspunten val je op en zie je ook meteen de kracht van social media, want het publiek, de mensen op straat, delen massaal jouw brand experience.’



Een evenement in de openbare ruimte vergt een ander soort organisatie. Veelal is er voor een evenement een vergunning nodig op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De vergunning op basis van de APV heeft betrekking op openbare orde en veiligheid. Daarom kan het nodig zijn in een bestemmingsplan dat evenementen toestaat aanvullende regels op te nemen voor evenementen. Naast de wet-en regelgeving waar rekening mee gehouden moet worden in dit artikel een aantal tips om jouw evenement een effectvol mogelijk evenement neer te zetten:

  • Maak het event opvallend en mediageniek: actueel, schurend, verwondering, zet aan tot nadenken, komisch, fotogeniek, nieuw, relevant, interactief of artistiek
  • Zorg dat je opvalt en de bezoeker verrast, er gebeurt namelijk al veel in de openbare ruimte
  • Wees relevant, biedt een beleving aan die uniek en aansprekend is 
  • Houd rekening met de diverse doelgroep en wees inclusief in je conceptidee

 
De kracht van een evenement in de openbare ruimte

Door een ‘beleving’ te creëren kun je mensen meenemen in het verhaal van een merk en daarmee creëer je ambassadeurs. Maar wat is nou nog meer de toegevoegde waarde van een evenement in de openbare ruime?

  • Het vergroot het potentiële (social media) bereik
  • Het brengt de onderneming dicht bij de doelgroep
  • Het is veelal een betaalbaar podium
  • De doelgroep is al aanwezig, ze hoeven niet naar je event toe te komen
  • De beleving van een gebied positief beïnvloeden
  • De openbare ruimte maakt relevant

 

              
De don’ts voor een evenement in de openbare ruimte


Als je er voor kiest om jouw evenement in de publieke ruimte te laten plaatsvinden, wat moet je dan vooral niet doen? 

  • Alleen maar (promotioneel) zenden en de doelgroep zodoende niet betrekken bij je event
  • Delen via social media moet spontaan gebeuren en niet worden opgelegd
  • Decorstukken plaatsen die vandalisme- of diefstalgevoelig zijn 
  • Schuren mag maar het moet niet aanstootgevend zijn

 
Meer informatie over dit type evenement? Neem dan contact op met een expert als het gaat om het organiseren van evenementen in de openbare ruimte.
 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x