EvenementOrganiseren.nl

The Next Event: Waarom Gamification jouw event nog impactvoller maakt?

Door Event Gamification
Gamification, het inzetten van spelvormen, spelelementen, kan voor het effect van jouw evenement of live communicatie de impact vergroten. Maar dan moet je wel weten wat je doet? In onderstaande de basis om gamification toe te passen op jouw evenement.

Wat is gamification?

Zonder in wetenschappelijke definities verzeild te raken, gamification zijn alle concepten waar spel, spelvormen, speltechnieken en spelprincipes ingezet worden in een niet 'spelcontext'.

Games toepassen in niet-game omgevingen wordt gamification genoemd
(Van der Straeten, 2017)


Meer weten over gamification en events?
Op The Next Event, dinsdag 29 september 2022 in de Fokker Terminal in Den Haag (alleen toegankelijk voor opdrachtgevers en organisatoren) zijn tientallen kennissessies. Eén van die kennissessies is van UP Events: Gamification tijdens events. Meld je nu aan en ontvang 2 kaarten voor de prijs van 1, zodat je straks een stoel kunt reserveren tijdens deze sessie.

>> AANMELDEN THE NEXT EVENT
>> MEER WETEN OVER THE NEXT EVENT
 


Wat kun je met gamification op jouw evenement? 

Gamification moet je als organisator van een business evenement zien als middel/tool om een doelstelling te behalen. Daarbij is het essentieel dat de vorm van gamification past binnen het concept, de doelgroep en vanzelfsprekend bijdraagt aan het behalen van de doelstelling. Daarbij is het uitgangspunt van het inzetten van een game het volgende:

- Homo ludens: de mens is een spelend wezen
- Daardoor is de aantrekkingskracht om aan een spel deel te nemen generatie- en genderloos
- Een spel spelen draait om verbeteren
- Het verbeteren van eigen vaardigheden en vermogens

  • TIP: zorg dat de gamifcation al in het voortraject 'tot leven komt'. Tijdens het live evenement heeft dan ook het gamication middel / concept al een voortraject gehad en zal het sneller als volwaardig onderdeel van het evenement omarmd worden door de doelgroep. 

Volgens Gerritsen en Van Olderen (2017) is gamification een zeer geschikt middel om een doelgroep te betrekken in een activiteit, als toeschouwer of als deelnemer.

 

Hoe weet je welke vorm van gamification bij jouw doelgroep past?

Segmenteren in spelerstypen kan aan de hand van de theorie van Richard Bartle (1996), daarin worden 4 type spelers benoemd:

1. Killers - zij spelen om te plagen, vals te spelen, te winnen en daarmee status te winnen

2. Achievers - zij willen punten scoren en kleine overwinningen behalen. Zij zijn prestatiegericht

3. Socializers - zij spelen voor de gezelligheid. Meedoen is belangrijker dan winnen is hun motto.

4. De explorers zijn de ontdekkingsreizigers. Zij graven en zoeken naar verborgen items en trucs.
 


Het stappenplan voor succesvolle gamificatation op een evenement
Volgens Hein te Siepe, partymanager bij Libéma Beurzen & Evenementen, zijn er een paar stappen die u moet doorlopen om gamification succesvol in te zetten als communicatiemiddel:

1. Bepaal de doelstellingen. Stel concrete doelen en vraag je af wat je wilt bereiken met de doelen. Bedenk waarom het communicatiemiddel, in dit geval gamification, aansluit bij de doelstellingen.

2. Breng vervolgens de doelgroep in kaart. Kijk naar hun motivatie, gedrag en behoeften. Je kan het model van Bartle hier goed voor gebruiken, omdat het model toont hoe mensen op dynamische wijze op elkaar inwerken.

3. Bedenk hoe de game er uit moet gaan zien. Zorg ervoor dat de game plezier geeft aan de spelers. In de tabel hieronder ziet u wat voor een soort plezier ieder spelerstype motiveert.

4. Tot slot bepaal je de spelelementen. Deze elementen spelen in op de motivatie van de speler. Dus afhankelijk van het spelerstype, bepaal je het spelelement. Door de juiste beloning te geven, zal de speler meer met een doel bezig zijn
 

BRON: dit artikel is gebaseerd op het gamification en events onderzoek van Victoria te Siepe

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x