EvenementOrganiseren.nl

PR en Mediawaarde events: hoe ze zich ontwikkelen

Aankondiging van de persconferentie. Tafel, paar stoelen, microfoons, persconferentie met uitgenodigde journalisten, publicaties en zie hier: jarenlang was dit het zeer eenvoudige traject van mediawaarde bereiken. Maar, de afgelopen jaren zijn merken, bedrijven en organisaties er achter gekomen dat mediawaarde pas echt vormen aanneemt zodra het verpakt is in een opvallende beleving.

In de loop der jaren zag je de good old persconferentie opgeleukt worden met entertainment, gekke locaties of verrassingseffecten. Mooi voorbeeld: Coolblue en de overname persconferentie.

Inmiddels is de echte slag geslagen: events, activaties, pop up experience die voor mediawaarde en PR zorgen. Dat kan zijn met nieuws, maar ook pure mediawaarde voor je merk. Vaak in de openbare ruimte, soms een event voor 1 persoon, maar altijd gericht op een zo groot mogelijk bereik in de doelgroep.

Of het nou gaat om het persmoment gegoten in een experience of activatie, of dat het gaat om events voor 1 persoon, een iconisch moment tijdens een event als contentmotor of capagnestarter, het hoort allemaal bij de evolutie van PR en Media waarde events. 

Het merk of de organisatie die snapt dat een PR of mediawaarde event met een paar simpele stappen tot 3x impact kan komen, die zijn spekkoper: 1. Het event, de activatie, de sponsorbeleving of het nieuws-moment live uitvoeren als een mini-event middenin de directe doelgroep. 2. Door de juiste media bij het event uit te nodigen, wordt de experience of het event nieuwswaardig en tot slot, 3. de deeltjesversneller die social media te bieden heeft. 

Doelstellingen 

Tja, binnen PR en Mediawaarde, die over het algemeen gezien kunnen worden als mediagericht brand event, zijn de doelstellingen eenduidig maar uiteenlopend: 

Media en PR waarde zijn de hoofddoelstelling. In enkele gevallen moet die mediawaarde leiden tot awareness, tot aankoop, tot het vergroten van de fanbase of tot interactie met de doelgroep. 

Mooi voorbeeld van een evenement dat de mediawaarde overtrof, door echt een evenement van het persmoment te maken, is het onconventionele concept van Lightyear:

Lees ook het artikel: PR & Mediawaarde - Alles wat je wilt weten

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x