EvenementOrganiseren.nl

McDonald’s grote winnaar event awards: wat moet u daar van leren?

McDonald’s met hun evenement Good Times Island werd benoemd tot de prijswinnende case in de categorie Brand Events van de Gouden Giraffe event awards. De prijs voor de beste zakelijke evenementen van 2017. Het doel van een brand event is het positioneren, versterken of laden van een merk. Hoe pakt McDonald’s dit aan?

 

Case: McDonald’s Good Times Island
De doelstelling van het evenement:
Het realiseren van een hoog bereik voor McDonald's met een impactvol en engaging idee, door de grote groep Nederlanders die zomers thuis blijven de mogelijkheid te bieden om 'spontane geluksmomenten' te laten mee maken in hun ultieme vakantie setting; een tropisch eiland.

Achtergrondinformatie van de case: 
Midden in de Gouwzee is een tropisch eiland gebouwd. Compleet met een wit zandstrand, ligbedjes en hangmatten, palmbomen, en een 8 meter hoge waterval en een echte McDonald’s keuken. Good Times Island kon je winnen, voor 1 dag. Op een actiewebsite, aangejaagd via diverse communicatiekanalen en social media, kon je aangeven waarom jij graag naar dat eiland zou willen met jouw vrienden. Door een speciale jury werden per week de drie meest unieke inzendingen geselecteerd. Vervolgens hadden ze het eiland, met hun vrienden, een dag lang helemaal voor zichzelf. Geen dag was hetzelfde; van een yoga sessie, een capoeira workshop, een professionele foto shoot tot aan reptielen vasthouden, in een onderzeeër de bodem van de Gouwzee bekijken, tot aan optredens van bekende artiesten zoals Ronnie Flex en Gers Pardoel.

Het resultaat:
96% van alle Nederlanders werd in de zomer bereikt met communicatie over Good Times Island, de actiewebsite werd ruim 333.000 keer bezocht en 34.899 mensen schreven zich in om een bezoek aan het eiland te winnen. Daarnaast bekeken 1,2 miljoen mensen de Youtube video voorafgaande aan de actie.

 

Wij nemen u mee in het succes van deze case in 5 tips:
 

Tip 1: Kies voor een verrassende/ onconventionele locatie
Een tropisch eiland in de oer-Hollandse Gouwzee, kom er maar eens op. Denk eerst groot en kijk vervolgens wat er met uw middelen en budget haalbaar is. Een toplocatie maakt uw evenement al gauw onvergetelijk voor uw bezoekers. 

Tip 2: Denk goed na over online bereik
Meer dan 330.000 mensen bekeken de actiewebsite van McDonald’s online, meer dan 30.000 mensen schreven zich in om een bezoek aan het eiland te winnen. Zo werd ook de video waarin McDonald's de winnaars verraste massaal bekeken.  Niet alleen een sterke video voorafgaande aan de actie leidt tot content maar post ook video’s van de prijswinnaars, de reis naar het eiland, de ervaringen achteraf. U kunt het nog breder trekken, denk ook aan een ‘The making of’ – video. 

Tip 3: Creëer fans
Maak fans van uw volgers, deelnemers en partners. Doe dit zowel online als offline. Zorg dat zij achter uw boodschap staan en deze voor u verspreiden. Maak dit aantrekkelijk door #hashtags te gebruiken, online community ’s te maken op sociale media kanalen. (link social media) Reageer op hun foto’s, ervaringen maar behandel hun klachten en/of opmerkingen net zo serieus en beloon ze voor de reacties.

Tip 4: Maak handig gebruik van de pers/ influencers
McDonald’s nodigde niet alleen een handvol bekende Nederlandse artiesten uit maar ook media/pers; behandel ze als VIP’s, maak hen duidelijk dat ze onderdeel zijn van iets heel bijzonders en de boodschap wordt voor u verspreid.
Link: stuk over pers?

Tip 5: Denk groot
Guus Meeuwis trok met zijn concerten Groots met een zachte G in 2017 2 miljoen betalende bezoekers. Voor McDonald’s stond hij op een eiland van 20 bij 25 meter voor een handvol winnaars. Wat is het punt? Denk groot en bereik niet alleen fysiek publiek maar ook je publiek op afstand, in de huiskamer, op de werkvloer of achter de televisie. Veel BN’ers en artiesten werken graag mee aan succesvolle creatieve ideeën. 

Meer informatie over de beste evenementen van Nederland: Gouden Giraffe.