EvenementOrganiseren.nl

Een innovatief event organiseren zoals Coca-Cola? Hierbij 5 tips

Frisdrankgigant Coca-Cola organiseerde 60 bijeenkomsten als onderdeel van haar nieuwe duurzaamheidsstrategie. Zij wonnen hiermee de publieksprijs van de Gouden Giraffe Event Awards voor het meest innovatieve evenementenconcept van 2017. Aan de hand van dit evenement lees je hier 5 concrete tips om tot een innovatief evenement te komen. 

 

Case:  Coca-Cola ‘OPEN’



Doelstelling van het evenement:
De dialoog faciliteren, input ophalen en discussiëren over het toekomstplan This is Forward.

Achtergrondinformatie van de case:
Met de serie bijeenkomsten waarbij Coca-Cola in dialoog ging met vertegenwoordigers vanuit de politiek, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties, reisde het merk letterlijk door 4 Nederlandse steden. In iedere stad werd een huis omgebouwd tot een heuse Coca-Cola locatie. Daar werden 60 bijeenkomsten georganiseerd, waarbij met live gesprekken het nieuwe duurzaamheidsplan van Coca-Cola werd besproken. Een plan met de focus op 2025; dan moeten de  doelstellingen rondom onder meer suikerreductie, recycling en maatschappelijke betrokkenheid door het bedrijf behaald zijn. Naast stakeholders maakten zij ook gebruik van de inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola.  Met als doel om concrete verbeteringen te bespreken, om coalities te versterken, om in de productie concrete verbeteringen door te voeren en om de ambities ook met nieuwe contacten te delen.

Resultaat:
70 interessante gesprekken met 800+ intensieve contactmomenten, (sociale)media-aandacht, nieuwe coalities in wording zijn de concrete resultaten voor Coca-Cola. Maar ook hebben zij zich kunnen presenteren aan haar stakeholders als een partij die samen met haar omgeving wil bouwen aan een duurzame toekomst.


Tip 1: Durf transparant te zijn
In de huidige maatschappij is het bijna onmogelijk om niet transparant te zijn. Maar om het nog breder te trekken en al uw stakeholders aan tafel uit te nodigen, dat vergt lef. Weet wel dat dit u ook veel op kan leveren, niet alleen ideeën maar ook vertrouwen.

Tip 2: Denk aan de kracht van een intieme setting
Coca-Cola koos voor gesprekken met een intiem gezelschap. Zo kregen alle deelnemers het gevoel gehoord te worden en echt onderdeel te zijn van het grote geheel. Kijk of u wellicht voorafgaande aan het evenement aandacht voor het individu kan realiseren. Dit kan ook tijdens het evenement in de vorm van speeddates of break-out sessies.

Tip 3: Zorg voor verschillende invalshoeken
Een tandarts uitnodigen aan tafel met een Coca-Cola liefhebbend kind is op zijn minst interessant te noemen. Van beide komt interessante input. Het wordt juist interessant wanneer niet alle neuzen dezelfde kant opstaan, zorg voor afwisseling in het publiek maar ook als het gaat om sprekers.

Tip 4: Luister naar je doelgroep
De belangrijkste leer die uit dit evenement gehaald kan worden is het belang van luisteren. Het klinkt simpel. Coca-Cola heeft in dit geval echt verschil kunnen maken door stakeholders om hun mening te vragen om hun eigen plannen te kunnen versterken. Wat wil uw doelgroep weten, wat zijn hun wensen/behoeften? Luister naar hen en implementeer deze input vervolgens.

Tip 5: Faciliteer de mogelijkheid tot feedback
Deze tip volgt tip nummer 4 op. Coca-Cola wist de input van 12.000 consumenten te verzamelen. Zorg dat de jongere generatie via Sociale Media hun feedback kunnen delen maar denk ook aan opa Henk die af en toe een colaatje drinkt zijn mening kan ventileren. Maak het bereik zo groot mogelijk en faciliteer ook de afhandeling van deze meningen.


Goed om te weten, er werd 3000 keer gestemd op de publieksprijs van de Gouden Giraffe event award. Coca-Cola won met de meerderheid van deze stemmen.