EvenementOrganiseren.nl

Learn from the best: 5 tips van C&A’s interne evenement

Het merk C&A is bij tout winkelend Nederland bekend. Ook binnen de evenementenbranche kunt u niet meer om C&A heen. Zij wonnen de Gouden Giraffe Event Award in de categorie Interne Events in de wacht. Bij een intern evenement draait het allemaal om de werknemers. In dit artikel nemen we u mee naar de succesfactoren van het evenement van C&A in 5 tips.
Case: ‘The C&A Future Challenge’



Doelstelling van het evenement:
Het vieren van het verleden en het verrijken van de toekomst met een programma waarbij team en trots centraal moesten staan.

Achtergrond informatie van de case:
Hoe zien C&A medewerkers de toekomst van hun bedrijf, de branche in de veranderende wereld? Hoe kunnen zij als C&A daarop passende antwoorden geven zodat (nieuwe) klanten hen steeds vaker weten te vinden? Deze vraag stelden zij aan hun personeel om tot ideeën te komen om de eigen toekomst en die van de klanten te verrijken. Een traject van enkele maanden waarbij alle filialen en andere functionele teams van de hele organisatie - onder leiding van hun leidinggevenden - ideeën mochten bedenken en insturen, verdeeld over 5 categorieën. De ideeën dienden bij te dragen aan de verdere innovatie, ontwikkeling en groei van de eigen organisatie. De beste ideeën werden beloond met een prijs.

Het resultaat:
60% van alle ideeën verder onderzocht en uitgewerkt. 20% is al op grote schaal geïmplementeerd.


Vanuit ‘The C&A Future Challenge’, geproduceerd door Marc van Laere Producties, kunnen 5 concrete tips worden geformuleerd die u kunt gebruiken bij uw volgende personeelsevenement.

Tip 1: Focus op de toekomst
Steeds vaker is te zien dat de focus verlegd wordt van terugblikken naar vooruit kijken. Natuurlijk kunt u leren van het evalueren en het terugblikken maar focus eerder met uw personeel op de stip op de horizon. De medewerkers van C&A konden die stip tijdens hun evenement zelf bepalen. Daaruit blijkt maar weer eens: een evenement is een ideaal middel om uw collega’s mee te nemen in de veranderingen in de toekomst.

Tip 2: Draai de rollen om
Simpeler gezegd dan gedaan; de kracht en de invloed van onderaf laten komen.  Met The C&A Future Challenge is het gelukt om de rollen om te draaien. De medewerkers weten hoe het er aan toe gaat op de werkvloer, laat hen een visie formuleren over de toekomst. Lees ook de volgende 6 tips over rol van tevreden medewerkers.  

Tip 3: Maak er een feest van!
Ondanks dat alle medewerkers van C&A een serieuze taak hadden meegekregen voerden plezier en teamwork, tijdens de uitvoer, de boventoon. Maak het voor het publiek leuk om mee te denken, houd het luchtig en toegankelijk . Bij C&A werd het in een vorm gegoten waardoor jong en oud, parttime kracht of vaste kracht, iedereen wilde meewerken.

Tip 4: Zorg voor verbinding
Bij C&A kwamen 1200 medewerkers bijeen met één gemene deler: winkelketen C&A. Zorg voor nog een verbindend element door een dresscode mee te geven. Bij C&A kleurde de hele zaal zwart/wit & zilver. Dit ziet er niet alleen goed uit, dit zorgt ook voor een gevoel van saamhorigheid. 

Tip 5: Maak werknemers ambassadeurs van uw merk 
In de doelstelling van het evenement van C&A stonden de termen toekomst, Team en Trots centraal. Toekomst en team zijn concretere termen dan trots. Trots is een gevoel dat in mensen moet zitten. U kunt uw werknemers vertellen dat ze trots moeten zijn maar of ze het daadwerkelijk zijn is echt een ander verhaal. Door medewerkers onderdeel te laten zijn van de toekomst en door een team-gevoel en saamhorigheid te creëren wordt de factor trots versterkt.

Meer informatie over de beste evenementen van Nederland: Gouden Giraffe.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x