EvenementOrganiseren.nl

Is content king? Alleen onder voorwaarden

Content is King was een soort feitelijke waarheid die eigenlijk nooit is onderzocht. Er lijkt veel van waar te zijn, maar wie wat verder kijkt komt bedrogen uit. Zeker nu we onze fysieke events naar online en digitale vormen verschuiven, kan het uitgangspunt dat de content koning is, tot vervelende situaties leiden. Om over na te denken: content is king, is alleen maar waar onder bepaalde voorwaarden. Welke?

Bill Gates knalde het ooit de wereld in: Content is King. En het klinkt zo logisch, het klinkt zo waar, maar er zijn genoeg onderbouwingen om de uitspraak naar het land der fabelelen (content, zo je wilt) te sturen. Zeker als opdrachtgevers, als eventmanagers, marketeers en communicatieprofessionals weten we dat content pas onder bepaalde voorwaarden in de buurt van de king komt. 

Live communicatie is de oudste en tevens de meest impactvolle vorm van communiceren. Een vorm die zich steeds weer versterkt in de tijd. Dat heeft alles te maken met het feit dat de vorm niet vast staat, maar in allerlei vormen en via allerlei 'kanalen' gebezigd kan worden. Daar bij is de content slechts een deel van de kracht van live communiceren en wordt de kracht van de content bepaald door vele andere factoren en contexten. Daar zitten de voorwaarden om uiteindelijk alsnog te kunnen zeggen dat content king is. Dit zijn die voorwaarden:

Content moet vloeibaar zijn
Een koning is een vrij statisch figuur, die ook nog eens zijn of haar positie te danken heeft aan een bloedlijn. Dus of je uberhaupt de koning wilt zijn, is al een eerste vraag. Maar als we toch in de buurt van het hoogste goed willen komen, dan moet content vloeibaar zijn en niet handelen als een koning. Want die zend. Sterker nog, de kans dat je daar mee in contact kan komen is nihil. Maar de echte reden dat de content mee moet kunnen bewegen, vloeibaar zijn, is omdat we in een tijdperk leven waar impact pas ontstaat in de interactie. De consument, ontvanger, bezoeker moet op zijn minst mee kunnen sturen, kunnen bepalen en/of kunnen reageren. Dus ga in ons vak geen story tellen, maar samen een story maken.

Zie content als middel
Content kan eigenlijk helemaal geen king zijn. Want een koning heeft toch op zijn minst iets unieks, uitzonderlijks, heersend. Maar nu onze wereld van live contact, evenementen en experiences, online is gegaan, was één van de conclusies: alles is online te vinden. En bij een paleis vol koningen wordt een koning al een stuk minder interessant. Daarom is het veel slimmer als content te zien als het middel om tot doelstellingen te komen. Hoe moet content bewegen om antwoorden te geven, om tot oplossingen te komen, om netwerken te verbreden en sinds het tijdperk van contentmarketing: om te verkopen?

Verpak de content in experiences en beleving
De collega's van EventBranche.nl hebben het blootgelegd: in een neurowetenschappelijk onderzoek bleek dat het brein tijdens live communicatie investeerd in de content en boodschap die gecommuniceerd wordt. Ten opzichte van dezelfde content op video, zagen de onderzoekers in de live vorm een veel hogere en effectievere patronen van hersenactiviteit. Hier ligt natuurlijk ook de uitdaging voor online events: hoe kun je content laten varen/surfen op een golf van beleving?

Interactie, crowdsourcen, input, antwoorden
Het is niet de content zelf die een medaille verdient. Het is de oplossing die de content biedt. De antwoorden die je krijgt voor jouw probleem. Dus in het aloude, of liever nog het al verouderde model, Zender --> Boodschap --> Ontvanger is de ontvanger altijd al de echte king. Hij/zij bepaalt welke zender hij/zij tot zich neemt. Hoe de boodschap ontvangen wordt en wat er mee gedaan wordt. Het model ligt al een paar jaar in de prullenbak, omdat de pijljtes van zender, boodschap, ontvanger continu van links naar rechts, rechts naar links, boven, naar bendend, kruislings, en weer terug...het is geen lineair model. Leg regie, voeding, input, output, interacite bij de ontvanger en zie hem/haar niet als ontvanger, maar als mede-ontvanger, als deel van de boodschap en af en toe als ontvanger.

Als je dat lukt, ja dan zou content king kunnen zijn, alleen zouden wij het nooit zo zeggen....

 

Het grote gevaar van online content/communiceren

Waar de fysieke events veel lessen en basistechnieken geleend hebben van de theaterwereld, waar de aanwezigheid van live publiek altijd al zorgde voor storytelling, raken, emotioneren in de live vorm, gaan online events veel meer richting televisie en flim. Een totaal andere vorm. Veel meer zenden. En preices daar zit het gevaar: een event is geen televisie-uitzending. Natuurlijk boeit het wel, maar of het ook aankomt? Dat is de grote vraag.

En het gekke is: het gevaar van online events is tevens de grote kans. Want meer dan ooit te voren biedt juist de online wereld alle mogelijke oplossingen om juist wel tot de mix van zender, boodschap en ontvanger te komen. Input ophalen in een Clubhouse sessie vooraf met de spreker. Input vragen per video of online tv journaal, directe interactie via een tweede kanaal tijdens het event, etc etc etc. Alles kan, profiteer er van! En weg is het gevaar en een wereld aan kansen opent zich. 
 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x