EvenementOrganiseren.nl

Inspiratie: ‘Evenementen zijn uitermate geschikt voor veranderingen’

Wat kunnen wij leren van corporate antropoloog Danielle Braun? Zij sprak tijdens de awarduitreiking van de beste evenementen: De Gouden Giraffe Event Awards in 2018. Wat kunnen we leren van haar visie en haar verhaal?

Dat een spreker een evenement extra lading kan geven werd ook tijdens de Gouden Giraffe Event Awards weer duidelijk. Om de rubriek interne evenementen extra lading te geven nam Danielle Braun het publiek 10 minuten mee in de wereld van corporate antropologie. 

Stammen, rituelen vertaald naar hedendaagse organisaties en bedrijven, die combinatie maakt van Danielle Braun een veel geboekte spreker. Sterker nog haar boek The Corporate Tribe, dat ze samen met Jitske Kramer schreef, werd een bestseller en zelfs managementboek van het jaar. Haar boodschap was helder en brak een lans voor events en live communicatie:

‘Evenementen zijn uitermate geschikt om interne veranderingen te bewerkstelligen’

,en zo kwamen de wereld van corporate antropologie en eventmarketing wel heel dicht bij elkaar. Collega’s als tribes en events als rituelen. Welkom in de wereld van Danielle Braun.. wij hebben 4 tips voor u op een rij gezet.

1. Maak gebruik van rituelen 
‘Binnen organisaties wordt veel te weinig gebruik gemaakt van rituelen, terwijl dat mensen juist wakker en alert maakt. Van daaruit kunnen samenkomsten zorgen voor verandering, dat gebeurt bij tribes altijd al. Evenementen zijn daarom de tool om veranderingen en overgangen te forceren.’

‘Rituelen kunnen voor traditie staan, maar in heel veel gevallen horen ze bij vernieuwing en overgangen. Het begin van iets nieuws, denk maar eens aan volwassen worden of trouwen. Als corporate antropoloog heb ik al die rituelen van verschillende stammen in kaart gebracht en vertaald naar de corporate wereld. En de allerbelangrijkste conclusie? Voor ieder probleem, ook typisch hedendaagse problemen, is ooit al eens een oplossing bedacht. Het is mijn vak om dat te vertalen naar het bedrijfsleven' aldus Braun.

2. Overweeg een kampvuurmeeting
‘Kijk eens naar de rituelen rondom huwelijken, zoals bijvoorbeeld het geven van bruidsschatten. En dat betekent echt niet dat je in je paarse jurk door het hoofdkantoor van Unilever moet gaan rennen, maar voor ieder probleem is er ergens op de wereld een stam die er een oplossing voor heeft. Het lijkt wel of we in de huidige bedrijven vergeten zijn dat we allemaal tribale wezens zijn. Daarom willen we live en events en hunkeren we naar echte connecties. Kies daarom voor kampvuurmeetings.’ 

3. Maak gebruik van de collectieve wijsheid
Dit kan door middel van de rol die chiefs, CEO’s en leiders hebben. Door gezond leiderschap in openheid en in continu contact met de tribe, dus weten wat er speelt, kun je als leider op een positieve manier gebruik maken van de collectieve wijsheid. Neem een voorbeeld aan de Afrikaanse volksraadplegingen, daar wordt iedere stem gehoord, juist ook de tegenstem. Ook hier zijn events weer ideaal om dit bloot te leggen en de tegendraadse stem ruimte te geven. Zo is er een vorm, waar alle geluiden ‘opgehaald’ worden door de ‘chief’ om vervolgens direct een beslissing te nemen. Spreek dat van te voren af, verplicht jezelf als leider hiertoe. Het werkt heel prettig en verhelderend voor je collega’s.’

4. Luister naar de minderheidsstem; die zorgt voor innovatie
Terwijl we in de wereld van live communicatie en eventmarketing veel praten over input van de gast, van de medewerker, interactie, regie bij de bezoeker, is Braun nogmaals helder over de kracht van leiderschap en het signaleren van de juiste minderheidsstem. ‘Dat ene geluid, die minderheidsstem, juist die stem zorgt voor innovatie. Geef je dat geluid geen ruimte, dan blijft vernieuwing uit en sterft de tribe af. Kijk maar terug in het verleden, als niemand wat gezegd had, waren we nu nog aan het schuilen in een grot, voor de sabeltandtijger… iemand moet vertellen dat die is uitgestorven.

De Gouden Giraffe Event Awards vinden dit jaar plaats op 1 april 2019 in het Beatrix Theater in Utrecht.