EvenementOrganiseren.nl

In 3 stappen weer op gang met fysieke events

Drie stappen om met events uit deze crisis te komen. De drie stappen van een soort spoorboekje, hoe ook jij met events en live momenten jouw bedrijf en merk weer leven inblaast. In 1, 2, 3....Interne evenementen eerst, klein en essentieel en met creativiteit volledig in het teken van de ROI.

Het spoorboekje in drie stappen: hoe komen we uit deze crisis als er straks weer iets mag op het gebied van zakelijke bijeenkomsten?

1. Interne Evenementen Eerst

Een logische stap: eerst evenemetnen voor de interne doelgroep. Niet alleen om de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen, om weer tot een hect team te komen, om mensen weer verbonden te krijgen met de visiei en missie, maar ook om het simpele feit dat we eerst event gaan organiseren met weinig reisbewegingen. Events waar bedrijven, merken en organisaties onder elkaar zijn, om pas later weer naar buiten te treden.

Tegengeluid:
De collega's van EventBranche.nl spraken met Gerd De Bruycker van Cisco en hij mikt niet alleen op de interne groep bij de wederopstanding: 'Het zal alle twee zijn. Het feit dat iedereen bij ons thuis zit...we gaan absoluut mensen terug op kantoor krijgen, alleen al voor fysieke meetings en om mensen te zien... Maar we zijn een bedrijf als ieder ander, er moet geld binnenkomen, dus moeten we weer demo's en trials doen, producten verkopen. Dus workshops komen er weer aan, maar eerst in kleinere omgevingen met beperkte aantallen deelenemers en dan geleidelijk aan upscalen. Het eerste op mijn radar: Cisco Live 2022. Daar gaan we een fantastisch evenement van maken in Amsterdam.'
 

2. Klein en essentieel

Zeker in het begin, als we weer wat mogen, zullen de events klein zijn. Waarschijnlijk aan de hand van restricties maar zeker ook vanuit de organiserenden bedrijven. Daarbij is het toverwoord: essentieel. Daarbij kan essentieel in vrijwel alle gevallen oplossingsgericht zijn: kennis, contacten, visie overbrengen, sales, etc. De lucht gaat er uit en alles gebeurt met een helder doel. En durf om te denken.

Tegengeluid:
In Azie waar events, beurzen en congressen al weer aan hun comeback bezig zijn, is er een enorm bungeejump effect. Duizenden mensen weer samen, wel met restrcties maar het begin is er. Daar blijkt 'klein' een rekbaar begript. Dat is essentieel niet.
 

3. Creativteit in dienst van de ROI

Onze branche, van live communicatie en experience marketing, is zo'n halve eeuw een professie. Dat begon met creatieve concepten. Sterker nog, we verkochten eigenlijk de creativiteit, meer dan de keiharde oplossingen. En nu meer dan ooit, zal die creativteit in dienst moeten staan van het effect en de impact. Omdenken in tijden van restricties, omgaan met nieuwe voorschriften als hygiene, maar ook grote concepten omzetten naar klein en essentieel, oplossingen van fysieke events naar digitaal of virtueel, etc etc. Kortom, wees creatiever dan ooit te voren, maar louter in dienst van je doelstelling en de impact.

Doordat we de online en digitale mogelijkheden omarmd hebben en deel van ons vak hebben gemaakt, zijn er nu ook andere afwegingen: is hier een fysiek event effectiever (zowel qua impact als kosten/baten) of toch een online oplossing? Dat legt ons meer dan ooit op een weegschaal en dus moet het effect en impact hebben.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x