EvenementOrganiseren.nl

IJsbrekers voor de perfecte opening van jouw evenement

Elk evenement kent zijn opstartfase, vol verwachting komen de bezoekers binnen, ze starten rustig op met een kopje koffie, ze nemen plaats.. en dan? De meeste evenementen hebben zo een standaard programma, maar waarom niet een keer op een andere manier beginnen? Dat hoeft geen probleem te zijn maar wij horen nog vaak dat een passende ijsbreker een uitdaging is. Er is een aantal ijsbrekers die meteen zorgt voor een actieve houding bij de aanwezigen, ijsbrekers die wakker schudden of aanzetten tot nadenken. In dit artikel lees je een aantal ideeën voor de aftrap van events.

Hieronder een aantal voorbeelden van praktisch in te zetten ijsbrekers. De experts van UP Events hebben in een uitgebreid artikel daar ook hun licht over laten schijnen: Gamification en ijsbrekers op jouw evenement: de ideale kick-off


IJsbrekers en gamification op een evenement: van onprettig gevoel naar slimme kick-off

"Iedereen die ooit een business event bezocht kent dat onprettige gevoel: waar begin je, wie spreek je aan, waar ga je staan, wat doe je bij zo'n binnenloop, netwerkmoment. De oplossing? Die zit in de wereld van gamification en ijsbrekers." 

Wij trokken de experts van UP Events aan de jas en zij namen ons mee in de wereld van gamification op events en ijsbrekers voor jouw evenement.

Up Events geeft 5 mooie voorbeelden als ijsbreker en kick-off voor jouw event:

1. Gamification al in het voortraject
2. Event game als ijsbreker
3. Gamification als onderdeel van het eventthema
4. Games leveren data op
5. Effect van gamification en ijsbrekers

>> Lees het volledige artikel Gamification en IJsbrekers op jouw event

 

Welke ijsbreker voor jouw evenement geschikt is, is afhankelijk van het type evenement, de groepsgrootte en de setting.

Flashcard antwoorden

Iedereen ontvangt een kaartje met 5 personen/namen. Er hoeven geen specifieke namen op de kaartjes te staan, denk aan de volgende voorbeelden: 

  • Mijn baas
  • Mijn partner
  • Mijn ouder
  • Mijn huisdier
  • Mijn postbode (dit kan elke willekeurige persoon zijn)


Hou het redelijk breed en niet al te specifiek. Stel vervolgens een aantal mensen een aantal vragen. Deze moeten snel gesteld worden en de ondervraagde moet elke vraag beantwoorden met één van de personen van het kaartje. Bijvoorbeeld:  'De persoon met wie ik het liefst zou willen parachutespringen' of 'De persoon die ik nooit op een vredesmissie zou kunnen sturen'. Zorg ervoor dat serieuze vragen zich afwisselen met grappige vragen. Je zou deze ronde gekscherend een kennismakingsronde kunnen noemen. Natuurlijk leer je niet iedereen op deze manier heel goed kennen, maar iedereen zit wel meteen op scherp. 


Maak een foto


Instrueer de deelnemers om hun smartphones tevoorschijn te halen en een foto te maken met een bezoeker die zij nog niet kennen. Laat hen een kort praatje maken, zo zijn ze de dag begonnen met een nieuwe connectie. Deze foto's kunnen gedeeld worden met een bepaalde hashtag, of ze kunnen in een afgesloten online groep geplaatst worden. Maak het waardevoller door de deelnemers een aantal keywoorden toe te laten voegen.  Bijvoorbeeld het antwoord op de vraag: Wat verwachten zij van deze dag? Of het antwoord op een stelling.
 

foto



Ik heb nog nooit..

Iedereen in het publiek steekt 5 vingers op. Vervolgens komen er willekeurig mensen aan het woord die de zin beginnen met: Ik heb nog nooit.. Zij vullen deze zin zelf aan: ‘Ik heb nog nooit een reis naar Amerika gemaakt’ ‘Ik heb nog nooit een VR-bril opgehad’ Deze stellingen kunnen ook bijvoorbeeld gerelateerd zijn aan events: 'Ik heb nog nooit een evenement voor +500 personen georganiseerd.. ' Iedereen die dat al wel eens heeft gedaan moet een vinger omlaag doen. Diegene die de meeste vingers nog omhoog heeft, wint het spel. Er komt een stukje strategie bij kijken. Wat heb jij nog nooit gedaan op events bijvoorbeeld wat anderen al wel eens gedaan hebben?
 

 

Enquête vraag


Voer een peiling uit. Dit kan via verschillende interactieve tools, via mobiel of via stemkastjes kan er gestemd worden. Zorg ervoor dat de peiling op het grote scherm weergegeven wordt en dat de vraagstelling helder is.  Stel een meerkeuzevraag en zie hoe de resultaten veranderen naarmate meer en meer deelnemers het beantwoorden. Een vraag als "Als je 1 van deze superkrachten zou kunnen hebben, wat zou het dan zijn: vliegen, röntgenvisie, gedachten lezen, bovenmenselijke kracht". Zo een activatie werkt goed. Zorg wel dat het een doel dient. Dat het of een vermakelijk begin van het evenement is, of dat het betrekking heeft op de kennis die tijdens het evenement gedeeld gaat worden. Wat het ook wordt, het moet logisch overkomen.


1 woord ijsbreker


De grote groep moet in kleinere groepen verdeeld worden. Zorg ervoor dat bestaande groepen / collega’s niet bij elkaar in de groep komen. Verdeel de groepen eventueel al voorafgaande aan het evenement. Vraag vervolgens aan de bezoekers om in 1 woord iets te beschrijven. Bijvoorbeeld familie, werk, evenement, bedrijfscultuur etc. Geef iedereen vervolgens de kans hier even over te spreken. Want als iemand werk omschrijft met het woord: fantastisch, dan zijn de meesten wel nieuwsgierig wat hier de aanleiding van is. Wat is er dan precies zo fantastisch? Zo ontstaat er direct een gesprek waar zij tijdens de borrel over verder kunnen praten. 


Foutloos doorvertellen

Het klinkt als kinderspel maar ook voor volwassenen is dit een leuke en informele ijsbreker. Hierbij staan alle deelnemers op een rij. De eerste persoon in de rij fluistert een zin aan de persoon naast hen. Ze mogen het maar één keer zeggen en mogen het niet herhalen. De persoon die het bericht heeft ontvangen, moet dit vervolgens aan de persoon achter hem vertellen. Als ze het niet horen of slechts een deel ervan hebben gehoord, dan moeten ze doorvertellen wat ze denken dat ze gehoord hebben. De laatste persoon in de rij deelt wat er tegen hem/haar gezegd is. De uitkomst is vaak hilarisch, omdat er weinig van de originele zin over is.


 

Communiceren zonder woorden

Een echt uitdaging voor vrijwel iedereen. Geef de groep een opdracht die in stilte uitgevoerd moet worden. Vraag de groep bijvoorbeeld om een rij te maken van jong tot oud. De opgave? Deze opdracht moet in stilte volbracht worden. Vervolgens wordt gekeken of het klopt ja of nee. Maak het iets lastiger door te laten sorteren op schoenmaat of aantal jaren in dienst.


 

Speurtocht

Benodigd: een bingo-kaart voor speurtochten. Wat je je daarbij voor moet stellen? Elke kaart bevat stellingen, zoals: ‘ik heb een hond’, ‘ik heb een bedrijf met +50 werknemers’, etc. Vervolgens moeten de aanwezigen in de ruimte op zoek gaan naar de aanwezigen waar de uitspraken van zijn. Vervolgens kunnen deze uitdrukkingen afgestreept worden op de zogenoemde bingokaart. De eerste deelnemer met een volle kaart wint.
 


Papieren vliegtuigjes

Bij binnenkomst krijgen alle deelnemers een stuk papier. Op elk papier moet iedereen zijn/haar naam schrijven. Vervolgens wordt er een vraag gesteld door de presentator/dagvoorzitter. Alle aanwezigen schrijven hun antwoord op het papier. Vervolgens worden een aantal vliegtuigjes geopend, het antwoord wordt opgelezen door de dagvoorzitter. Wil diegene die het opgeschreven heeft het antwoord nog toelichten?  In deze ijsbreker zit het stukje spanning, wordt mijn vliegtuigje geopend? Maar ook de kans om met elkaar in discussie te gaan. 
 

 

Dynamische duo's


Als u de groep goed kent (of over goede gegevens beschikt), kunt u voorafgaande aan het evenement al duo's maken.  U kunt stickers gebruiken of gewoon de naam van de helft van een duo op hun naamlabel schrijven. Ze moeten dan de andere persoon vinden en ontdekken waarom je ze hebt gevonden. U kunt bijvoorbeeld "Batman" op het naamplaatje van Joe en "Robin" op Frank's schrijven. Je hebt ze gekoppeld omdat ze allebei uit dezelfde woonplaats komen. Ze zullen de reden moeten ontdekken waarom ze hun partner hebben gevonden.


 

Verdeel de groep met snoep

Zorg dat iedereen een snoepreep ontvangt bij binnenkomst en geef aan dat deze nog niet gegeten mogen worden. Deze zijn allemaal gekoppeld aan verschillende tafels, de Milky Way-tafel, M&M-tafel, etc. Presenteer op elke tafel een discussievraag. Laat de verschillende groepen sparren over de onderwerpen.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x