EvenementOrganiseren.nl

Hoe een campagne een evenement versterkt

Door Zento, bureau voor impact
Een evenement kan veel krachtiger worden ervaren als extra aandacht wordt besteed aan communicatie voor en na het evenement. Een bezoeker of deelnemer kan vooraf al geïnformeerd worden over praktische informatie, maar ook de sfeer van het evenement, een bepaald gevoel, kan al worden geïntroduceerd. Een goed uitgekiende campagne rondom een evenement draagt bij aan het beter over komen van de boodschap en het intenser beleven van het daadwerkelijke evenement.

Krachtige campagne
Een mooi voorbeeld van een zintuigprikkelende campagne is: “VTV, zorg dat je kijkt!”. VieCuri Medisch Centrum voor Noord-Limburg organiseert iedere 3 jaar een groots opgezet personeelsfeest. Echter heeft deze grote werkgever in omgeving Venlo te maken met fikse reorganisaties en forse bezuinigingen. Dat heeft natuurlijk invloed op de sfeer in de organisatie. Weinig reden tot feest zou je zeggen. Fout! Juist een evenement kan bijdragen aan het verhogen van de werksfeer en motivatie van medewerkers.

Met o.a. die opdracht werd door ons een krachtige en uitgekiende campagne uitgewerkt. Twee maanden voor het evenement ontvingen alle medewerkers een ansichtkaart met daarop de mededeling dat VieCuri iets nieuws ging beginnen, namelijk een televisiezender. Lex Uiting (local hero die werkzaam is bij de VARA en 3FM) werd betrapt door journalisten bij de uitgang van VieCuri. Middels een layar-app of via een url kon men de beelden bekijken. Het gevolg van deze teaser actie was dat de weken hierna door heel Venlo en omstreken geruchten de ronde deden over dit plan.
Twee weken later ontvingen alle medewerkers een geadresseerd glossy televisieblad in hun brievenbus. De VTV-gids meldde dat diverse televisiepersoonlijkheden de overstap maakten naar deze nieuwe, spraakmakende zender. Een maand later zou de kick-off van VTV plaatsvinden in theater de Maaspoort. De VTV-gids stond daarnaast boordevol achtergrond verhalen over de VTV-programma’s die live werden opgenomen tijdens de Kick-off. Het personeel van VieCuri werd uitgenodigd om aanwezig te zijn bij deze historische gebeurtenis. De medewerkers ontvingen twee weken voor de kick-off een gepersonaliseerd toegangsbewijs. Inmiddels gingen de wildste verhalen rond. Wat was VieCuri van plan. Is het een grap of is het werkelijkheid?

 

Kick-off VTV
Van de kick-off waren ruim 1700 gasten getuigen. Van ver af zagen zij boven Venlo de zoeklichten al over de wolken schijnen. Op de rode loper werd het personeel door paparazzi en camerateams begroet. Binnen werden ze ontvangen door Lex Uiting en na een spetterende openingsshow konden diverse live tv-programma’s bij worden gewoond. Zo presenteerde Pierre Wind, alias Dr. Food een vijftal kookprogramma’s, demonstreerde Rob Verlinden in zijn programma ‘Rob’s Tuintips’ allerlei tuinadviezen. Ook kon met terecht bij Top of the Pops met optredens van o.a. Zazi en The Handsome Poets.

De sfeer was goed, mensen waren enthousiast en vooral verrast en keerden voldaan huiswaarts. Weken na het evenement overheersde de flow van het evenement binnen VieCuri. Positiviteit!

campagne evenement

 

In the rebound
Twee weken na het evenement ontvingen de medewerkers van VieCuri post, met daarin onder andere de DVD Uitzending gemist. Wat een verrassing! Een DVD met een nieuwjaarswens van de Raad van Bestuur en voorzien van ruim 90 minuten schitterend beeldmateriaal. Unieke VTV programma’s zoals Red Carpet TV, Glamourland en Top of The Pops. Deze DVD zorgde voor een blijvende herinnering aan dit geweldige evenement voor een prachtig bedrijf.

 

  • Resultaat

Deze campagne heeft natuurlijk niet gezorgd voor een collectief gedragen acceptatie van de reorganisatie. Maar heeft wel bijgedragen aan een betere sfeer op de werkvloer, verbondenheid tussen collega’s en een positieve vibe, die twee maanden voor en nog maanden na het evenement aanwezig was.

 

Linkjes naar de Uitzending Gemist video’s van Zento, eventbureau van Zuidwest Nederland;

 

Glamourland

Ik kom bij je eten

Red Carpet TV

Robs Tuintips

Top of the Pops

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x