EvenementOrganiseren.nl

Het eventondernemersverhaal: Van eenmanszaak naar internationaal verhuurbedrijf

Door Accuraat Verhuur
Wij verwelkomen Accuraat Verhuur op EvenementOrganiseren.nl Wij nemen u in dit artikel mee in het ondernemersverhaal van Harry en Rick Leliveld. EventBranche Magazine sprak met hen over hoe het begon, wat hun kracht is en hoe zij zijn uitgegroeid tot één van de grootste spelers in de markt.

Harry begon met het verhuren van ‘een paar stoeltjes’ aan particulieren en inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste spelers in de markt. Toen ze 10 jaar geleden hun intrede deden in hun nieuwe locatie zeiden ze tegen elkaar: ‘Als we hier uitgroeien dan zijn we klaar.’ Dat is inmiddels het geval want ze groeien uit hun jasje maar klaar is het zeker niet. Investeren, innoveren, doorgroeien en nog meer investeren, heeft hen gebracht tot waar ze nu zijn. Geen dag gaat voorbij zonder discussie tussen vader en zoon maar samen zorgen ze ervoor dat er per jaar 365.000 stoelen voor evenementen verhuurd worden.  

Bij binnenkomst bekijkt Harry Leliveld de tekeningen voor de verbouwing. Van de buurman hebben ze een stuk hal bij gehuurd en er komt een nieuwe vaatwasmachine.’ Voor de leek; deze vaatmachine is 11 (!) meter lang en kost een ton. ‘In principe kan alles door 1 vaatwasser maar we willen deze speciaal voor het glaswerk gebruiken. Voor kwaliteit met écht schone glazen zonder kringetjes.’ geeft Leliveld senior aan. We nemen plaats in het kantoor en kijken uit over de geordende hal vol met stellingen in de typerende blauwe Accuraat kleur. Het ondernemersbloed stroomt bij Leliveld door de aderen. Waar Leliveld senior zelf uit een ondernemersgezin komt was zoon Rick ook al vroeg betrokken bij het bedrijf. Sinds 12 jaar werkt hij fulltime mee en samen zijn ze verantwoordelijk voor de groei die het bedrijf doormaakt. Die samenwerking gaat goed maar niet zonder discussies. ‘Soms wil ik dingen te snel en dan trekt hij aan de rem. Achteraf is dat alleen maar goed’ geeft Rick aan. De ondernemersstijl van de heren is gebaseerd op eerlijkheid. Richting ‘je eigen’, je klanten en je personeel geeft Harry aan. ‘Daar komt bij dat je hard moet werken en je kwaliteit continu moet blijven verbeteren. Je moet niet 1 van die dingen verzaken, dan red je je eigen altijd.’  

Het luisteren naar de klant gaat ver
De jaren ervaring leveren mooie ondernemersverhalen op. Zo schaften zij voor het evenement de Toppers in Concert al eens 7600 stoelen aan. Toen de vloer van de Arena gevuld was met de witte kuipstoeltjes, bleek de kleur te vloeken op het beeld volgens de regisseur. Of ze de witte stoelen voor blauwe stoelen konden vervangen.. Dat is gelukt en gelukkig is de investering in de stoelen niet zinloos geweest, het is nu één van hun beter lopende artikelen. Een andere uitdaging was de inauguratie van koning Willem Alexander op het Museumplein. Waar ze in 1,5 uur 1500 stoelen op het Museumplein moesten zien te krijgen. Het plein stond nog vol met 1000 man voor het 538 feest waarbij zanger Roel van Velzen besloot om nog een toegift te doen. 

‘We hebben hem echt van het podium staan kijken want live tv wacht niet. Uiteindelijk is het gelukt om in 1 uur het plein schoon te krijgen, de stoelen te plaatsen en te nummeren. We hebben zoveel dingen gehad waarvan we achteraf dachten: Hoe hebben we dit nou weer gedaan?’
 



Investeren aan de hand van een vraag van de klant is dat geen gok? Rick antwoord: ‘Wij vinden het mooi als een klant zelf met een idee komt. We moeten er natuurlijk wel brood in zien maar die afweging maken dat hoort bij ondernemen.’ De grote aantallen zijn de kracht van het bedrijf en van de meeste producten hebben zij minimaal 1000 stuks op voorraad. Producten waarbij zij niet bezuinigen op de kwaliteit, zo geven ze liever €2000,- meer uit aan een kwalitatief goede kachel. ‘Als de klant uiteindelijk met kapot spul zit, dan was die goedkope kachel alsnog te duur geweest.’

Vanuit ons de vraag: wat houdt het leuk? ‘Geen dag is hetzelfde’ geeft Rick aan en Harry zegt met een lach: ‘Er zijn dagen bij dat we zeggen: ‘We steken de boel in de fik.’ Zoals mijn vader altijd zei: ‘Je moet 5 keer in het jaar je toko in de fik willen steken anders ben je niet tot de grens gegaan.’ En tot de grens gaan ze bij Accuraat.. met succes. De letterlijke landsgrenzen niet meegerekend overigens. Zo vertrekken er dezelfde dag nog 2 opleggers naar Berlijn, op naar het volgende evenement.

 


Meer informatie over Accuraat Verhuur als verhuurpartner voor uw evenement? Neem eens vrijblijvend contact op via het informatie-aanvraagformulier

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x