EvenementOrganiseren.nl

EVENTCASE: DUS: connecting the dots…

Bedrijven die structureel willen groeien moeten investeren in hun netwerken, zowel online als offline. In een wereld die steeds digitaler wordt, zijn events daarom onmisbaar. Ze leveren een schat aan informatie over de klant, waarmee de producten en services steeds beter kunnen worden afgestemd op de doelgroep. In de event serie Connecting the Dots, 5 events georganiseerd door Momice en de Behavior Change Group, krijgen eventprofessionals te zien hoe hun events kunnen bijdragen aan het grote geheel. Voor het tweede event in de serie, Create real impact with Events, koos de organisatie voor DUS als locatie. Het werd de meeting playground waar de locatie zich mee positioneert.

De evenementenlocatie De Utrechtste Stadsvrijheid is het eigenwijze broertje van industriële locatie DeFabrique, en paste als locatie 1 op 1 bij de boodschap van de dag: doorbreek oude gewoontes en ga voor impact, vanaf moment één. ‘Een succesvol event begint met een goede doelstelling. Vervolgens wil je dat de doelgroep ook daadwerkelijk in beweging komt. En tot slot wil je weten of jouw doelstellingen bereikt zijn’, met die stelling lukte het de organisatoren van Connecting the Dots om ruim 100 eventprofessionals naar de niet-alledaagse locatie in Utrecht te krijgen In DUS nam een goed gekozen spreker en mede-initiator Gert Slob, gedragspsycholoog bij Behavior Change Group, de eventprofessionals bij de hand.



Op weg naar nieuwe inzichten, misschien wel naar een nieuwe vrijheid. ‘De macht is niet meer aan groot. De kracht is vandaag de dag aan klein. De keus is daarbij aan jou. Omarmen we iets kleins, dan maken we het samen groot’, triggerde Slob de eventmanagers. Ook gaf hij samen met Rutger Bremer en Mike Coumans een helder statement voor alle evenementen: ‘Het begint bij een doelstelling. Dan moet je goed weten wie je doelgroep is, dus verdiep je in hen, zoek naar hun drijfveren en belemmeringen. Pas dan kom je tot een kernboodschap die met impact live gecommuniceerd kan worden, laat vervolgens die boodschap echt landen: voor, tijdens en na, met bijhorende subdoelstellingen. En laten we ook vooral de impact meten.’


Maar dit is toch de kern van ons vak, onze basis? Coumans en Bremer: ‘Vooropgesteld dat wij met MoMice en Sendsteps heel veel van deze branche hebben gekregen en ook betrokken zijn geweest bij zo ongelooflijk veel evenementen, is het ook tijd om iets terug te geven. Als je dan gaat kijken watwe in de praktijk vaak mee maken, dan is het toch echt dat onze branche perfect kan organiseren, maar veel doelstelling niet concreet zijn. De stappen voor het organiseren, daar is een wereld te winnen.’ Het idee achter de locatie, work hard, play hard, paste als een jas bij de boodschap van de dag. Ruimte om te leren en te ontmoeten, een frisse neus, een spelletje, verrassende hapjes en een open netwerkborrel. Het hoeft allemaal niet zo stijf, straalt de nieuwe evenementenlocatie uit. Na een plenair gedeelte konden de bezoekers van Connectiing the Dots dan ook uiteen om in workshops direct aan de slag te gaan met de content. En het werkte, want met aantekeningen op een kartonnen tafelblad, een grasmat in één van de ruimtes en de schepen die op steenworpafstand voorbij trokken, kwamen de deelnemers echt los.

Ook de redactie van EventBranche Magazine ondervond de kracht van een scherpe boodschap en een locatie die de ruimte geeft om open te staan voor nieuwe geluiden en een andere vorm van live. ‘DUS geeft het gevoel van vrijheid en daar haal je een soort kracht uit. Dat zag je terug toen na het plenaire deel de deelnemers aan de slag gingen met nieuwe inzichten. Mensen vonden hun eigen plek, waren actief in de workshops, maar vonden elkaar ook in de ontmoeting..
 



Connecting the Dots:  de 4 belangrijkste learnings

Op 14 mei vond de tweede editie van Connecting the Dots plaats bij DUS in Utrecht.
Tijdens het event leerden 100 eventprofessionals hoe zij koers bepalen en de resultaten van hun events kunnen meten om zo echt impact te kunnen maken met de events. Aaron Mirck deed verslag en legde de 5 belangrijkste learnings van Connecting the Dots 2 vast.
1. Doelstellingen zijn nodig voor impact
2. Doelstellingen gaan altijd over gedragsverandering
3. Intrinsieke motivatie is essentieel
4. Doelstellingen voor elke fase
 

Lees meer: www.dusutrecht.nl 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x