EvenementOrganiseren.nl

Event tickets verkopen? Voorkom frustratie

Wanneer het veel moeite kost om een ticket te kopen online haken potentiële bezoekers makkelijk af. Hoe een evenement organisator dit kan voorkomen? Lees deze 8 tips om ticketleed te voorkomen.

Wij vroegen Invitado, expert op het gebied van eventregistratie, hoe evenementorganisatoren kunnen voorkomen dat potentiële bezoekers afhaken of lang in de wachtrij staan tijdens het registreren of het kopen van een ticket.

1. Houd de registratiepagina zo licht mogelijk is, zodat alle beschikbare bandbreedte daadwerkelijk gebruikt wordt voor essentieel dataverkeer - zware foto's of zelfs video's zijn dus taboe.

 

2. Altijd effectief: zorg voor een wachtrij, een zogenaamde queue. Daarin krijgen bezoekers achter de schermen een virtueel volgnummer.  Op basis daarvan worden bezoekers toegelaten tot de daadwerkelijke registratieomgeving zodra daar voldoende capaciteit beschikbaar is.

 

3. In een ideale wereld zorg je ervoor dat je servercapaciteit toereikend is en de beschikbare servers de te verwachten drukte aankunnen. Helaas zijn piekmomenten niet altijd te voorspellen, net zo min als de exacte belasting. Bedenk bovendien dat het uitbreiden van je serverpark voor een relatief korte stress-periode kostbaar is en technisch de nodige voeten in de aarde heeft.

 

4. Denk klantvriendelijk en vraag de wachtende bezoekers hun mobiele nummer achter te laten. Je kunt dan als ze aan de beurt zijn automatisch een sms versturen met een code waarmee ze direct kunnen registreren.

 

5. NAW-gegevens, ordergegevens, capaciteitscontrole, betalingsgegevens… Er wordt nogal wat data heen en weer gezonden. Het is daarom zaak deze datastromen zo slim en optimaal mogelijk in te richten. Zo houd je de serverload binnen de perken.

 

6. Als het event het toelaat, verzend dan je uitnodigingen in batches. Zo voorkom je dat alle genodigden zich tegelijk op de registratiepagina storten.

 

7. Vraag de bezoekers in de wachtrij indien van toepassing alles op een rijtje te hebben voor de daadwerkelijke registratie. Leg uit wat ze tijdens de registratie kunnen verwachten en over welke keuzes ze alvast na kunnen denken.

 

8. Communiceer duidelijk wat de wachtenden moeten doen: rustig afwachten en niet continu op F5 drukken om de pagina te verversen. Want daarmee vertragen ze het proces, werken ze fouten in de hand en lopen ze het risico dat ze weer achteraan moeten aansluiten.
 

Misschien ook interessant voor u: 


 

 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x