EvenementOrganiseren.nl

Evenementenlocaties na COVID-19, hoe zien ze eruit?

In de biologie betekent hybride ‘een kruising tussen twee soorten’. Een vermenging, een mix. Laat dat nou precies de toekomst van evenementenlocaties zijn: de vermenging van alles dat live is en was met online, digitaal en virtuele oplossingen. Evenementenlocaties moeten daarin faciliteren, maar er is meer: locaties moeten nu opschakelen naar veilige, tech-proof en bovenal hybride accommodaties. Wat jouw locatie voor de nabije toekomst te bieden zou moeten hebben?

De 7 steunpilaren waar iedere evenementenlocatie na COVID-19 op gaat rusten:

  1. Online eventfaciliteiten


    (foto: Gooiland)

    Nederland is gezegend met een zeer groot aantal kwalitatieve en uiterst professionele evenementenlocaties. In de periode voor COVID-19 was het mede dankzij de kwaliteit van deze locaties te danken dat events en live samenkomsten groeiden in populariteit en impact. Maar ook voor de locaties breekt een nieuwe wereld aan. Eentje waarbij de basis blijft zoals deze was, maar nu iedereen de kracht en impact van online heeft gezien en beleefd, doen locaties er goed aan om opdrachtgevers te faciliteren met online en hybride oplossingen. Denk hierbij aan perfect internet, studio-settingen, livestream-mogelijkheden en alle andere faciliteiten die online events vanuit een locatie een zo laag mogelijke drempel geven.
     
  2. Veilig, hygiënisch, crowd-management expert
    Tijdens de corona-maanden hebben we steeds weer te maken gehad met veranderende maatregelen en restricties. Steeds weer waren opdrachtgevers op zoek naar wat er nou wel en niet mag, waar moet ik aan voldoen en hoe richt ik dat in? Locaties die al deze vragen als expert kunnen beantwoorden, de materialen en services in huis hebben om het tijdens evenementen aan te kunnen bieden, die locaties zijn de rest vooruit. Ook als er geen maatregelen meer zijn? Ja, wij denken van wel. Producten en services binnen een locatie die zorgen voor goede hygiene, veilig bezoek, goede crowd-management, zelfs als niet ‘moet’, kunnen locaties die dit allemaal op orde hebben, zich onderscheiden.
     
  3. Interactieve communicatie
    Er is met nieuwe en bestaande technologie zo veel meer mogelijk om tot nog effectievere interactie en communicatie te komen. Beacons, een eigen bezoekersapp, NFC-technologie, Augmented, Virtual of alle soort artificial intelligence oplossingen, als jouw locatie het voorhanden heeft en jou als opdrachtgever kan uitleggen hoe je simpel en gebruiksvriendelijk met dergelijke hulpmiddelen tot nog meer impact en interactie kan komen, dan kon dat wel eens jouw nieuwe locatie worden. Toch?
     
  4. Data-hub
    Mede door de online shift van de afgelopen maanden, is ons recht in het gezicht gedrukt dat evenementen een gouden data-verzamelaar zijn. En ook in de live fysieke eventvorm liggen daar enorme kansen. Dus voortbordurend op de communicatiehulpmiddelen, kan bij die oplossingen op de achtergrond ook dataverzameling een helder doel zijn voor opdrachtgevers van een evenement. Dus zie jouw locatie als een data-hub en vraag hoe de locatie hier in kan faciliteren, eventueel met bijpassende preferred partners.
     
  5. Flexibeler dan ooit te voren


    (Bron: The Next Event)

    Essentieel. Intiem. Doelgroepgerichte impact. Dat is wat we uit de vele interviews van opdrachtgevers terugkregen op de vraag: wat wordt de insteek van evenementen na Corona. Daarbij wordt zeker niet gesuggereerd dat er geen grote events georganiseerd zullen worden, met honderden gasten, maar dat evenementen (groot of klein) wel allemaal op zoek zijn naar impact, doelgericht en intiem. Het vraagt van locaties nog meer flexibiliteit dan voorheen. Kun je kleine settingen in de grote locatie creëren? Kunnen locaties mee in jouw vraag of doelstelling? Kortom locaties zullen nog flexibeler moeten zijn dan ooit te voren.

     
  6. Duurzaam, energievriendelijk
    Geen ontkomen meer aan: duurzaamheid, energievriendelijk, misschien zelfs circulair, het zal bovenaan de checklist van vele, vele opdrachtgevers staan. Kunnen locaties daar in mee? Ze zullen wel moeten, want er is geen opdrachtgever die niet een hoofdstuk duurzaam of energievriendelijk in hun missie/visie stuk heeft opgenomen. Die biedt duurzame oplossingen aan, de vraag is er.
     
  7. Ventilatie en luchtsystemen
    Er gaat een nieuwe norm of op zijn minst vraag komen als het gaat om goede ventilatie en luchtsystemen. Weet wat een locatie op dat gebied te bieden heeft. En voor locaties zelf, kijk wat er al is, welke instellingen deze systemen hebben en als dat niet afdoende is, investeer in verbetering. Het kon wel eens een hele belangrijke locatie-USP worden.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x