EvenementOrganiseren.nl

Evenement organiseren in de Metaverse?

De metaverse. Je kunt er bijna niet om heen, het lijkt de ontwikkelingen voor 2023 en verder. Er zijn al evenementen in de metaverse. Maar hoe dan en wat is het precies? Welke voorbeelden van events in de metaverse zijn er? Evenement Organiseren neemt je mee in een wereld die anders is, best spannend, maar ook vol nieuwe en zelfs bizarre kansen. Hoe organiseer je een evenement in de metaverse?

Wat is de Metaverse?

Er zijn verschillende definities van de Metaverse, maar nu we het toch over de nieuwe wereld hebben, gebruiken we maar even niet het woordenboek, maar dit is wat Wikipedia over de Metaverse zegt:

De Metaverse of metaversum is het gehele netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D-ruimtes waarin de gebruikers, vaak door middel van avatars, interactief kunnen rondkijken en interageren. Het omvat naast virtuele werelden, augmented reality, onder andere online digitale platformen, RPA, Micro local concepten, nieuws, advertentiemodules en speelt zich af op het internet. Het woord metaverse is een samenstelling van het voorvoegsel "meta" ('over', of 'betreffende') en het Engelse woord "universe" en wordt gebruikt om een volgende generatie van het internet te beschrijven, waarin alle huidige, gedeelde en 3D virtuele ruimten aan elkaar verbonden zijn in een alles omvattend virtueel universum.


Een andere veel gebruikte definitie van de Metaverse:

Een metaverse is een vorm van digitale realiteit die is ontworpen met behulp van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) technologieën. Aanvullende functionaliteiten kunnen sterk variëren, van 3D-modellering voor ontwerpers tot cryptocurrency-uitwisselingen voor miners of gamers. Het doel van een metaverse is een boeiende gebruikerservaring te bieden in een fictieve maar voldoende realistische omgeving. (Bron: The Learn Hub)
 


Wat is een Metaverse evenement?

Een Metaverse evenement is een activiteit in een virtuele omgeving in plaats van een fysieke. Met andere woorden, in plaats van naar een congrreslocatie, evenementenlocatie, concertzaal, stadion of auditorium te gaan, woon je het evenement bij via een apparaat in je huis. In die virtuele omgeving ben je met een eigen avatar aanwezig. 

Moet ik voor mijn evenement Metaverse al meenemen als serieuze overweging?

Uit een onderzoek onder 90 marketing- en budgetbeslissers uit 13 landen wordt in ieder geval een gouden toekomst voorspelt voor de Metaverse. Voor de Metaverse-studie heeft het toonaangevende Duitse live communicatie en experience marketing bureau VOK DAMS Institute 90 besluitvormers uit dertien verschillende economische sectoren in zestien landen geïnterviewd. De ondervraagde marketing- en budgetbeslissers komen onder meer uit de auto-industrie, de IT- en telecommunicatiesector, de energiesector, de FMCG-sector en de farmaceutische industrie, en werken in landen als Duitsland, Nederland, China, de VS en Brazilië.

83% voorspelt een mooie toekomst voor de metaverse

Op de vraag of zij een toekomst zien voor de Metaverse antwoordde 17% van de respondenten "nee". Deze groep gelooft dat de metaverse niet veel toekomst heeft. De overgrote meerderheid van 83% is het daar echter niet mee eens. Deze groep is ervan overtuigd dat de metaverse veel innovatieve mogelijkheden biedt voor merken en bedrijven. 

Een aantal grote merken en innovatieve bedrijven organiseerde al events en andere marketing trajecten in de metaverse. Toch is het opvallend dat van de ondervraagde marketeers de overgrote meerderheid een positieve toekomst voor Metaverse voorspelt, maar tegelijkertijd meer dan driekwart van hen nog geen ervaring heeft in het metaversum.

>> Meer over het onderzoek: Opdrachtgevers klaar voor Metaverse

Wat zijn de voordelen van een event in de Metaverse?

1. De wereld aan je voeten
In lijn met de voordelen van een hybride event en de voordelen van een online event geeft Metaverse de hele wereld toegang tot jouw event. Er zijn letterlijk geen geografische grenzen meer. Dus het potentiele bereik is vele malen groter dan bij een fysiek event.

2. Meetbaar en data in je schoot
Slimme Metaverse events werpen letterlijk de data in je schoot. Data van je deelnemers, meetbaarheid van wat zij wel/niet doen, etc.

3. Engagement
Stap je de Metaverse in, dan kom je in een parallelle wereld. Eentje waar tov 'plattere' online events in meetingrooms, videocalls of online studio's de beleving je veel meer pakt. Je bent letterlijk in een experience terecht gekomen en dat zorgt voor een engagement die in de buurt komt van fysieke live events.

4. In een totaal andere wereld
Met de huidige uitdagingen, problemen en dagelijkse sleur, biedt een event in de Metaverse alle bezoekers de mogelijkheid om letterlijk en figuurlijk een andere wereld in te stappen. Dat doen live fysieke events ook al, maar in de Metaverse laat je letterlijk alles los. Dat kan andere inzichten, beleving en geluiden te weeg brengen.

5. Corona, slecht weer, tijdsverschil
Wat je ook voor onheil kunt verzinnen waardoor jouw fysieke event niet door zou kunnen gaan, Metaverse is de oplossing. Daar kan het altijd door gaan.

Bij deze voordelen horen natuurlijk ook wat nadelen, om er een paar te noemen:

- Niet iedereen is digitaal zo toegankelijk

- Netwerken, ontmoeten, het is zo totaal anders dan bij het fysieke event

- Tijd en geld om een nieuwe wereld te ontdekken en daar ook echt iets goeds neer te zetten

 

Waar kun je een Metaverse evenement organiseren?

Hierbij een aantal voorbeelden van Metaverse-werelden waar jouw bedrijf een business event kan organiseren:

Horizon Worlds

-  Party.Space

Microsoft Mesh

Decentraland

- Gather

- Roblox
 

Wat kun je met een evenement in de Metaverse?

Interessant is ook de vraag ‘Welke activiteiten zou je onderbrengen/bezoeken in de Metaverse?’. Het samen werken wordt in het VOK DAMS onderzoek genoemd door 13,5%. Ruim 19% denkt aan entertainment, zoals concerten, festivals en feesten. Exact 27% noemt inspiratie en netwerken, waaronder ook congressen en conferenties worden geschaard. Liefst 40,4% van de ondervraagden noemt sales en PR, waarvan productie-introducties een belangrijk onderdeel zijn.

Om voorbeelden te vinden van events in de Metaverse moet je toch zoeken bij de grote multinationals en bekende A-merken, maar je ziet ook dat andere organisaties de stap durven te zetten. 

Metaverse en events:

Nikeland in Roblox

Wat krijg je als je Roblox, met een kwart miljard spelers per maand (!), mixt met één van de, zo niet het grootste merk ter wereld Nike? NIKELAND. In de virtuele omgeving van NIKELAND staat het virtuele Nike hoofdkwartier centraal. Tel daarbij het doel van het merk om sport en spel in een lifestyle te gieten en deze vorm van digitale experience marketing icm met gamification past Nike als een trainingspak.

>> Meer over NIKELAND in Roblox

 

Metaverse en events: 

Top Employers Institute viert feest in de Metaverse

David Plink, CEO van Top Employers Institue, vatte het allemaal kort en krachtig samen. "Enkele maanden terug was er nog helemaal niks. Nog geen pixel. Nu hebben we een fantastische reis naar onze eigen stad, die meer dan 10.000 mensen over de hele wereld met elkaar verbindt."

>> Meer over feestvieren in Metaverse
 

Heineken lanceert nieuw bier in Metaverse, met een knipoog

Bram Westenbrink, Global Heineken Brand Director bij Heineken, zegt: "We hebben Heineken Silver eerst in de metaverse gelanceerd als een ironische productlancering om te benadrukken dat we van mening zijn dat de beste manier om Heineken te ervaren in de echte wereld is. Daarom brengen we vandaag de virtuele wereld naar de fysieke wereld, met 'fygitale' evenementen in heel Europa. Daarmee vieren we de nieuwe toevoeging aan de Heineken-familie door het beste van twee werelden te combineren; het entertainment vanuit de metaverse en de persoonlijke ontmoetingen van samen een biertje drinken!"



>> Heineken lanceert Silver in Metaverse
 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x