EvenementOrganiseren.nl

Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget (II)

In de serie Evenement Organiseren: extra impact zonder extra budget, gaan we in deel twee naar misschien wel één van de allerbelangrijkste kosteloze stappen, die bij 9 van de 10 events vergeten wordt. Het voortraject: van promo naar het delen van de toegevoegde waarde.

Iedereen loopt er tegenaan. Een bijzonder fenomeen: waar we wel weer massaal richting de festivals en dansfeesten renden na de corona-maatregelen, blijft de storm aan bezoekers bij zakelijke evenementen achter. Hoe kan dat? Er is in onze ogen echt een knop omgegaan: mensen maken meer afgewogen keuzes. Welk event wel, welk event niet en bij die laatste categorie geldt ook: is er een online alternatief?

Maar waar zit nu de tip om in die afweging van een potentiele bezoeker in het lijstje 'dit event wel' te komen? In onze ogen draait het hier om meer dan aandacht, maar vooral om het blootleggen van de toegevoegde waarde van jouw event én het binden en betrekken van potentiele bezoekers in het voortraject.

  • Input ophalen bij je doelgroep

Draait jouw event om sprekers, om inhoud, om content, inspiratie of welke andere vorm van kennis events dan ook? Dan is de gouden tip, zonder extra budget: betrek je doelgroep bij het invullen van die content en het programma. Klinkt super logisch, is het ook, maar wordt vrijwel nooit ingezet.

Deze tip betekent overigens niet dat je jouw event volledig door bezoekers moet laten invullen, maar bijvoorbeeld binnen een onderwerp, of een expert die komt, haal dan op wat bezoekers exact willen weten, waar hun uitdagingen liggen, etc.

  • Promotie? Nee, toegevoegde waarde

Met bovenstaande tip als prima startpunt, kun je daarna ook de promotieknop omzetten. Save the Date en daarna wat kekke uitingen...het is niet meer afdoende. Leg zo snel mogelijk de doelgroepgerichte toegevoegde waarde van het eventbezoek bloot. En focus je daarop in de 'promotie' en het voortraject.

  • Interactie met sprekers

Dat dé trend niet het hybride event is, maar veel meer het hybride eventtrajecten, daar zijn de meeste profs het wel over eens. Maar hoe gebruik je de combi fysiek live en online events om meer impact uit jouw evenement te halen? En dan ook nog eens zonder budget? Best simpel: zorg voor het event voor korte online sessies met de diverse sprekers. Die interactie maakt de content van een spreker op het live event nog veel waardevoller. Je weet immers wat er speelt.

  • Sowieso is het online toewerken naar het evenement met allerhande tools eem prima tip. Dat het natraject ook weer online of digitaal is, is al bijna gemeengoed. 

 

Evenement Organiseren: extra impact, zonder extra budget:

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x