EvenementOrganiseren.nl

Effectief netwerken op evenementen

Een evenement, beurs of congres kan hét moment zijn om te netwerken. Warme contacten te onderhouden & nieuwe interessante connecties op te doen. Sterker nog het is vaak één van de redenen die bezoekers overhaalt om naar de bijeenkomst te komen. Logisch dus om als evenementenorganisator daar rekening mee te houden in de organisatie van je bijeenkomst. Maar hoe kun je als organisator netwerkmomenten faciliteren? En hoe help je de deelnemers aan je evenement om goed te netwerken?
  • Laat zien wie zich hebben geregistreerd voor het evenement
    Wanneer alle deelnemers zich registreren met een link naar hun linked-inn account of een persoonlijk profiel en dit zichtbaar is op de website van het evenement kan men al voor de bijeenkomst zien of er andere mensen komen die voor hen interessant zijn. Bezoekers kunnen zich voorbereiden op het netwerken zodat ze tijdens het netwerken precies weten met wie ze in contact willen komen en wat de aanknopingspunten zijn waarover ze in gesprek kunnen gaan.
  • Gebruik gepersonaliseerde badges
    Door badges kun je zichtbaar maken welke expertises iemand heeft, of met welk doel iemand op het evenement komt. Zo is in één oogopslag duidelijk wie potentieel interessant zijn om mee in gesprek te gaan.
  • Creëer netwerkplekjes met een thema
    Op deze netwerkplekjes kunnen mensen verder in gesprek over een thema dat hen aanspreekt en hebben ze meteen een gemeenschappelijkheid.
  • Zorg voor een passende netwerksfeer
    Wanneer je een grote groep wil laten netwerken is een opstelling die uitnodigt tot bewegen belangrijk. Dat bereik je bijvoorbeeld door te werken met statafels met enkele krukken en een buffet voor hapjes en drankjes. Wil je juist dat kleine groepjes verdiepend in gesprek kunnen gaan dan zorg je voor kleine besloten plekjes waar in alle rust doorgepraat kan worden. Beperk in ieder geval het omgevingsgeluid zodat men elkaar goed kan verstaan.
  • Zet tools & spelvormen in
    Maak bijvoorbeeld gebruik van een netwerkapp. Ook een spelvorm kan bijzonder effectief zijn indien deze wordt afgestemd op de doelgroep en de doelstelling van jouw gasten. Door het spelelement voelen mensen zich ook vaak minder geremd.
  • Maak gebruik van gastheren en gastvrouwen
    Gastheren en gastvrouwen kunnen de gasten helpen om het gesprek op gang te brengen en mensen met elkaar in gesprek brengen.

 

Als jij er als organisator alles aan gedaan hebt om de juiste setting voor het netwerken te creëren is het vervolgens aan jouw gasten om van deze netwerkkansen gebruik te maken. Speciaal voor hen zetten we ook nog deze 10 tips op een rijtje om hen te laten komen tot effectief netwerken.

  1. Doe je huiswerk
    Wie komen er op de bijeenkomst die wellicht voor jou interessant zijn? Bezoek hun LinkedIn-profiel voorafgaand aan het evenement. Zo kun je goed voorbereid gaan netwerken omdat je precies weet met wie je in contact wilt komen en wat aanknopingspunten zijn waarover je in gesprek kunt gaan.
  2. Maak een goede eerste indruk
    Zorg voor nette kleding die past bij wie jij bent. Doe een lekker maar niet te heftig geurtje op en check of je haar goed zit. Zet daarbij een glimlach op en je maakt een representatieve en sympathieke eerste indruk. Bovendien voel jij je veel zelfverzekerder als je er goed uitziet!
  3. Maak contact met mensen die je niet kent
    Daag jezelf uit, ga eens bij een groepje onbekenden staan. Door mee te luisteren, door te vragen en te reageren ben je al snel in gesprek. Je kunt ook een opmerking maken over een gemeenschappelijke interesse of iets uit de omgeving om het gesprek te openen. Gewoon een kwestie van doen…
  4. Bereid een goede introductie voor
    Zorg dat je jezelf kort, krachtig en interessant kunt introduceren. Een abstracte taakomschrijving is niet interessant, een positieve recente ervaring waarin je iets van jezelf kunt laten zien wel. Bovendien vertel je dan met passie. Mensen onthouden zo’n verhaal veel beter. Probeer na jouw vlotte introductie snel de rollen om te draaien om je gesprekspartner te leren kennen.
  5. Wees oprecht geïnteresseerd 
    Bied de ander de ruimte over zichzelf te vertellen. Daarmee geef je je gesprekspartner het gevoel dat hij/zij belangrijk is. Door de interesse die je toont kom je sympathiek over en zo verwerf je een gun-factor.
  6. Stel je behulpzaam op
    Vraag waar iemand op dat moment mee bezig is en ontdek zo waar jij bij kunt helpen. Wie weet kun jij je gesprekspartner helpen aan een aanbeveling of in contact brengen met iemand uit jouw netwerk. Als je mensen helpt zonder daar meteen zelf van te profiteren zullen ze dat onthouden en jou waarschijnlijk in de toekomst ook willen helpen wanneer dat nodig is.
  7. Gebruik het netwerk van de ander
    Wellicht is jouw gesprekspartner niet direct interessant voor jou maar zijn netwerk wel. Wanneer je een gun-factor hebt verworven is je gesprekspartner vaak wel bereid jou in contact te brengen met nuttige contacten uit zijn netwerk. Breng elkaar dus in contact met relevante contacten uit elkaars netwerk. Wie weet waar het toe leidt…
  8. Laat zien wie je bent en wat je te bieden hebt
    Als je authentiek bent en laat zien wat jou interessant en uniek maakt komen mensen vanzelf naar jou toe. Deel je expertise bijvoorbeeld vooraf op social media en help mensen zo verder. Je bent dan al zichtbaar vóór de bijeenkomst en mensen hebben meteen een kapstokje om met je in contact te treden.
  9. Een gesprek beëindigen
    Is een persoon niet perse interessant voor jou of wil je nog meer mensen spreken? Zorg er voor dat je geïnteresseerd blijft luisteren zodat je wel vriendelijk blijft overkomen. Wanneer het juiste moment gekomen is beëindig je het gesprek netjes door te zeggen: ‘leuk om je te ontmoeten, ik wil nog even met een paar andere mensen praten’.
  10. Follow up
    Geef na een gesprek je kaartje af maar verzamel ook zeker de contactgegevens van je gesprekspartners zodat je zelf follow up kunt doen en zo de contacten warm kunt houden.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x