EvenementOrganiseren.nl

Een succesvol congres ziet er zo uit

Congressen en events waar kennisoverdracht centraal staan, hoeven al lang niet meer saai of grijs te zijn. Sterker nog: er is een aantal prachtige voorbeelden van hoe een congres ook kan zijn. Aan de hand van vier voorbeelden nemen wij jou mee in de wereld van de nieuwe congressen waarbij beleving en kennis hand in hand gaan. 

Recht doen aan slachtoffers
Ministerie van Veiligheid & Justitie  (Obsession Events)

Wetgeving implementeren
Het slachtoffer in hoofd, hart en handelen krijgen. Met de veranderende wetgeving vanuit Europa als aanleiding benadert het ministerie van Veiligheid & Justitie ons om een voorstel te doen voor de organisatie van regionale bijeenkomsten. Niet langer staat namelijk de dader centraal in rechtspraak en aanpak. 

De blik verruimt zich en kijkt vooral ook naar wat nodig is voor de slachtoffers. Doel van de bijeenkomsten is daarom om met de vele betrokkenen en ketenpartners – van politie tot reclassering en van OM tot Slachtofferhulp Nederland – de consequenties voor slachtoffers in hoofd, hart en handelen te krijgen.
 

Case: Zaam Battlez

Hoofddoelstelling:
Hoofddoel van de opdrachtgever was het bedanken van de medewerkers voor de inzet van de afgelopen 5 jaar. Met de stakeholders: (staf)medewerkers (o.a. leraren) en leerlingen een Event Design sessie georganiseerd. Daardoor veranderde het doel: ‘We willen de investering in tijd en geld voor een feest en congres liever investeren in de verbetering van de scholen. Onder meer door kennisuitwisseling, de opstart van een platform voor samenwerking en door verbetering van communicatie.’

Effect:
Bestuur was tevreden met 9 deelnemende scholen. De naamsbekendheid is gigantisch gestegen met 1100%. Er is een budget besparing van 60% gerealiseerd. Met als belangrijkste resultaat dat er communicatie en verbinding is ontstaan tussen leraren en leerlingen, tussen leerlingen van verschillende scholen, tussen leraren van verschillende scholen en tussen bestuur, leraren en leerlingen.


The Ocean Clean Up: the next phase

The Ocean Clean Up werd al snel een beweging, misschien zelfs een merk. Dan kun je als baanbreker niet met een gewoon congres aan komen zetten. The Ocean Clean Up The Next Phase, waar een update gegeven werd, was verre van een meeting of congres, de beleving spatte er vanaf, ook voor de staande gasten.

'On May 11, 2017, we shared our plan on how we will rid the oceans of plastic. Our new concept has opened the door for a faster, cheaper and more efficient cleanup. Since the announcement, the team has made significant progress in turning the plan into reality while continuously seeking for improvements. With little less than 10 months separating us from the projected start of the cleanup, our sight is now shifting towards the Pacific Ocean. We’d like to sincerely thanks all of you who attended this event and those who followed it online. We can do this, we must do this and we will do this.'
 

Tata Steel The Transformation Game

IDTV case video 100 jaar Tata Steel - The Transformation Game from IDTV on Vimeo.

Als speler van de Transformation Game vorm je met een team van 5 personen de directie van een staalfabriek ergens op de wereld. In een vrije markt met 9 andere fabrieken op de wereld loods je het bedrijf door een periode van 50 jaar (2018-2068).

 

In Parijs is er afgesproken om de CO2-uitstoot wereldwijd te verminderen. De staalfabrieken spelen daar een belangrijke rol in. Ze zullen zich moeten aanpassen en krijgen te maken met kosten voor CO2 uitstoot. Hoe gaan die kosten zich ontwikkelen? Wat gebeurt er met de staalprijs? En met de beschikbaarheid en kosten van grondstoffen? Welke politieke gebeurtenissen verstoren het wereldwijde evenwicht en hebben invloed op de staalmarkt? De spelers van het spel moeten als directie voortdurend keuzes maken. De druk is hoog. Elk jaar duurt 90 seconden. Elk jaar heb je de kans om te investeren in onderzoek en ontwikkeling bepaal je de prijs van je staal.  Door de game te spelen, krijgen de spelers een realistisch inzicht in de uitdagingen voor de maakindustrie en de veranderingen die moeten worden doorgevoerd om de sector levensvatbaar te houden. Een goede start van een discussie.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x