EvenementOrganiseren.nl

Do's and dont's voor je goodiebag

Door Flint Theater Evenementen en Congressen
Wij hebben er allemaal wel eens mee één naar huis mogen nemen, een goodiebag.

 

1. Denk goed na over de goodies die in de goodiebag komen

Dit klinkt misschien logisch maar het zal al je verbazen hoe vaak bedrijven de plank mis slaan met producten die niet passen bij de organisatie. Een voorbeeld is de goodiebag van zorgverzekeraar VGZ met een bedrukte sigarettenaansteker in. Niet bepaald in overeenstemming met de bedrijfsfilosofie. Denk dus goed na over de missie en visie van het bedrijf en hoe deze het beste aan kan slaan op de klant. Zo heeft Flint de jaarlijkse rollerdisco in de AFASzaal en heeft het zijn eigen virtual reality filmpje online staan. In de goodiebag van Flint zat een kartonnen VR-bril waarmee mensen de rollerdisco konden beleven. Een leuk voorbeeld voor een bedrijfsevenement.

2. Wees origineel met de goodies in je goodiebag

Stel, je staat als bedrijf op een beurs en ziet de ene bezoeker na de ander voorbijkomen. Grote kans dat aan één van de armen al enkele goodiebags hangen. En dat in deze goodiebags al een kleine verzameling pennen en sleutelhangers ontstaan is. Probeer met iets anders te komen, iets wat net wat meer verrassend is. Speel in op humor of juist iets wat zo verrassend is dat het toch weer klopt. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een boemerang in de goodiebag van een marketingbureau. Bedenk een pakkende slogan die je in de huisstijl van je bedrijf op de boemerang kan laten drukken. Denk aan: ‘Vlieg nog eens langs’ . Producten die blijven hangen bij de klant vergrootten de kans dat zij het bedrijf ook niet zo snel vergeten.

3. Denk ook aan de verpakking

De naam zegt het al, een goodiebag is meestal een plastic of kartonnen tasje met het logo van het bedrijf er groot op gedrukt. Het is niet erg duurzaam en vooral niet verrassend. Probeer hier eens mee te spelen. ‘Think outside the bag’ om het maar zo flauw te zeggen. Zo kan de verpakking ook bestaan uit een klein stoffen rugzakje in de stijl van het bedrijf. Het is misschien wat duurder om te produceren, maar klanten vinden zoiets altijd handig. Het hoeft niet groot te zijn, maar groot genoeg om een portemonnee en een stel sleutels in te doen. Klanten vinden het handig en elke keer als zij besluiten het tasje te dragen, met het bedrijfslogo erop, is het eigenlijk gratis wandelende reclame.

4. Probeer te investeren in ‘goodies’ waar klanten langer mee kunnen doen

Gebruiksproducten met een terugkerende functie zijn altijd slim om in te kopen en te laten bedrukken. Een goed voorbeeld is een kleine USB-stick als je je als bedrijf richt op ZZP’ers of studenten. Voor deze groep komt een USB – stick altijd van pas en ze nemen deze ook vaker mee. Wees ook niet bang om wat grotere goodies in je goodiebag te stoppen, zoals een thermosfles of bidon. Juist dit soort producten zijn altijd handig en als een bezoeker dit product al in veelvoud thuis heeft is er een grote kans dat een bezoeker deze weggeeft aan een vriend of familielid. Zo wordt ook nog eens de naam van het bedrijf sneller doorgegeven.

5. Denk goed na over wat jouw klant/bezoeker zou willen vinden in een goodiebag

Speel in op de behoeften van jouw doelgroep/klant. Ben je bijvoorbeeld een hippe kofferfabrikant en spreek je vooral vrouwen aan met roze en paarse koffers? Geef ze dan een goodiebag met een paar kleine flesjes voor vloeibare producten die je mee kan nemen op vliegreis. Met een vrolijk printje en je logo erop uiteraard. Probeer te denken aan wat jouw klant wil en hoe je als bedrijf de beste indruk kan maken.

Samenvattend zijn er genoeg manieren om je goodiebag zo persoonlijk mogelijk te maken. Denk na over de bedrijfsfilosofie en hoe je deze wilt vertalen naar de goodiebag. Zo ben je er van verzekerd dat jouw goodiebag een succes wordt.

Lees ook: Give aways, relatiegeschenken en goodiebags op evenementen