EvenementOrganiseren.nl

Dit zijn de vragen die jij jouw bezoeker moet stellen voorafgaande aan het evenement

Onze collega’s van EventManagerblog deden onderzoek onder eventmanagers. 54% van de respondenten gaf aan dat enquêtes het beste hulpmiddel zijn om de tevredenheid van de deelnemers en het succes van het evenement te meten. Maar wat zijn nou de beste vragen en wanneer stel je deze om bruikbare inzichten te krijgen? Dat is de eerste belangrijkste vraag. Zorgen voor een goede respons is een kwestie van het stellen van de juiste vragen en de timing. Een andere uitdaging is het overhalen van de deelnemers om de enquête in te vullen. Voldoende respons is van belang voor de validiteit van de evaluatie. In deel 1 kijken we naar een 'enquête' voorafgaande aan het evenement.

De juiste enquêtevragen zullen leiden tot relevante gegevens die de volgende editie van jouw evenement tegemoet komen.  De standaard enquête wordt vooralsnog vaak via e-mail verzonden maar ook kan een event-app verstuurd worden, of via RFID  (Radio Frequency IDentification. Een technologie waarbij gebruik gemaakt wordt van tags in badges of polsbandjes. Wij delen de 30 beste vragen die je kunt stellen.

 

Soorten vragen over evenementen

 

Er zijn over het algemeen drie verschillende soorten vragen voor een evenementenonderzoek:

KWANTITATIEVE VRAGEN
Getal gestuurde vragen in NPS-stijl (Net Promoter Score) die om iets kwantificeerbaar vragen (door middel van een numerieke beoordeling van een product, dienst of ervaring) of iets dat u van plan bent te gebruiken om later nuttige statistieken te genereren.

KWALITATIEVE VRAGEN
Open vragen met als doel inzicht te krijgen in specifieke ervaringen en denkprocessen, die op hun beurt context geven aan de kwantitatieve gegevens.

BINAIRE VRAGEN
"Ja / nee" of vragen in de vorm van een selectievakje. Deze vragen zijn nuttig voor verschillende doeleinden. Van het verzamelen van kwantitatieve gegevens tot het afhandelen van administratieve of logistieke verzoeken (door bijvoorbeeld toestemming te vragen om contact op te nemen of ervoor te zorgen dat iemand instemt met een privacybeleid)

Pre-event enquêtes
Pre-event enquêtes helpen organisatoren om deelnemers te leren kennen en bieden een kans om persoonlijke aandacht tot stand te brengen. Hier zijn enkele voorbeeldvragen voor het evenement die je kunt stellen voordat het evenement begint.
 




Hoe heb je over dit evenement gehoord?

Als je weet welke kanalen  leads genereren, kun je de marketinginspanningen gerichter maken en een groter bereik creëren.

Hoe: gebruik een meerkeuzevraag met één antwoord waarbij je niet meer dan 5 opties biedt op basis van waar je hebt geadverteerd
 

Welk type evenement: voor niet-zakelijke evenementen die open zijn voor publiek of evenementen waarvoor meerdere marketingtrechters aan het werk zijn.
 

Waar: Denk aan een korte vragenlijst in het registratieformulier.

 


Over welke sprekers ben je het meest enthousiast?

Sprekers kunnen een grote trekker zijn voor elk evenement. Zorg dat je weet wat voor een bereik de sprekers zelf hebben. Zij kunnen jouw evenement extra promoten. Vraag aan de bezoekers in de enquete vooraf welke spreker zij graag zouden willen zien.  Zo hebben zij het idee zelf inbreng te hebben in het eventprogramma en jij weet zeker dat je met die sprekers goed zit. 

Hoe: denk aan een meerkeuzelijst van sprekers waarin respondenten niet meer dan 30% van de opties kunnen selecteren (bijvoorbeeld maximaal 3 sprekers uit een lijst met 10).

Welk type evenement:  evenementen waarvoor meerdere sprekers zijn, vooral als deze afkomstig zijn uit verschillende achtergronden of velden.

Waar: Dit kan gevraagd worden wanneer het grootste deel van de sprekers vastligt. Doe een peiling op sociale media, of vraag het tijdens het registratieproces bij de vroege boekers. Dat gezegd hebbende, deze informatie is goed om te hebben in alle fasen voorafgaand aan het evenement. Je zou het ook kunnen opnemen op de bevestigingspagina na aankoop of in een vervolgonderzoek.



Extra tip
Wordt één spreker exceptioneel vaak aangeklikt? Dan kan deze sessie uitgebreid worden qua aantal zitplaatsen. Of zorg ervoor dat deze sessie met video wordt vastgelegd. Zo kunnen alle geïnteresseerden de kennis van deze spreker vergaren.
 



Welk social media platform heeft jouw voorkeur?
Als je weet op welke platforms jouw doelgroep zich begeven dan kun je focussen op deze kanalen in aanloop naar jouw evenement.  Deze informatie kun je ook tijdens het evenement gebruiken, door on-site ook via dit kanaal te communiceren. Het is hierbij van belang dat de juiste accounts en hashtags voor jouw evenement bekend zijn. Bezoekers kunnen zo in aanloop naar het evenement posten over wat ze aan het leren zijn of wat ze positief vinden aan het evenement. Het fungeert als gratis reclame. Let wel: check de social media kanalen tijdens het evenement, zodat je in kan spelen op opmerkingen en/of vragen over het evenement.  Het creëren van een merk- of evenement specifieke hashtag en het verspreiden daarvan op sociale media kan online betrokkenheid versterken.

Hoe: maak gebruik van een  'selecteer alles wat van toepassing is' lijst met antwoorden.

Welk type evenement: bijna elk bedrijfs- of niet-bedrijfsevenement, vooral evenementen die zijn gericht op jongere bezoekers, zoals millennials.

Waar: tijdens het registratieproces of onmiddellijk daarna op de bevestigingspagina na aankoop.

 



Heb je dit evenement eerder bezocht?
Populariteit en loyaliteit zeggen veel over jouw eventbezoeker. Weten dat bezoekers vaste bezoekers zijn is een prachtig signaal dat je evenement op bepaalde manieren aantrekkelijk of nuttig is. Deze vraag helpt je ook om herhaalde betrokkenheid te bewijzen - een belangrijke maatstaf voor sponsors en aandeelhouders.

Hoe: als een optionele ja / nee meerkeuzevraag.

Welk type evenement:  voor evenementen die maandelijks, driemaandelijks of jaarlijks plaatsvinden. Deze vraag is van toepassing op zakelijke en niet-zakelijke evenementen.

Waar: tijdens registratie of een follow-up na registratie.
 

Extra tip
Overweeg een extraatje of bonus voor terugkerende deelnemers te geven. Dit kan alles zijn, van een prijs (denk aan het boek van de keynote spreker) of een exclusieve behandeling tijdens het evenement.  

Extra tip
Werk met slimme systemen die de gegevens van de terugkerende deelnemers herkend en automatisch aanvult. Dit scheelt weer werk voor de bezoeker. Vergeet niet om de eerste keer dat je deze informatie verzamelt toestemming te vragen en transparant uit te leggen waar je deze voor gebruikt.

 

Tip: lees ook deze artikelen

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x