EvenementOrganiseren.nl

De trends in eventland volgens 5000 eventprofessionals

EventBranche.nl en daarmee ook EvenementOrganiseren.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk. Onze Amerikaanse eventcollega's houden net als ons de trends nauwlettend in de gaten. Zij pakten hun trend-onderzoek groots aan en zij ondervroegen 5000 event professionals. Wat zien zij als 'trending' in de evenementenmarkt? Is dat vernieuwend? Je leest het hier.

Gezichtsherkenning voor evenementen

Efficiëntie verhogen.. het lijkt alsof continu alles sneller, makkelijker en goedkoper kan en moet. Maar als iets écht werkt en daarnaast veiliger is, dan kunnen we deze ontwikkeling maar beter adopteren. gezichtsherkenning

Gezichtsherkenning is een technologie die de registratie op evenementen ten goede kan gaan komen. Niet voor niets is deze technologie op vliegvelden geïmplementeerd. Smokkelen kan met deze technologie bijna niet, niets is zo uniek als het gezicht van een mens. Het zal niet lang duren of deze technologie, die onder andere door Apple al enige jaren is geadopteerd, vindt ook zijn weg in eventland. Naast efficiëntie is ook veiligheid een belangrijke beweegreden om op den duur te kiezen voor deze technologie. Ga met uw softwarepartner om tafel om te bespreken wat mogelijk is. Het ‘taggen’ van personen uit uw netwerk op sociale media wordt met deze technologie makkelijker dan ooit te voren.

  • Let op; niet iedereen wil automatisch ‘getagd’ worden. Het wordt niet altijd gewaardeerd wanneer er wereldkundig gemaakt wordt dat je, verkleed als Jedi, vooraan stond bij het Star Wars- evenement te wachten op een foto met Chewbacca. Slecht voorbeeld, goed punt.  

     


Tech ervaringen en groupe

vr ervaringKlinkt bekend deze trend, maar er is wel degelijk iets anders dan voorheen. Zo beleefde je tot voor kort veel tech-ervaringen alleen. Inmiddels heeft dit een vlucht genomen en dwaal je op het volgende teamuitje met het volledige salesteam met VR-bril door een vituele omgeving waar je de strijd met zombies aangaat. Ook andere zakelijke evenementen krijgen een extra dimensie. Zo kijken thuisblijvers niet alleen mee, zij kunnen nu de beleving ook echt meepakken.

 

Zo zorgen 360-graden videos voor het gevoel er echt bij te zijn. Zorg dat de content op uw evenement deelbaar is. Hot op Youtube zijn Youtubers die hun kost verdienen met het geven van feedback op evenementen. U kunt virtuele tickets verkopen voor de sessies op uw evenement. Hierbij is het belangrijk dat er ook een online host is, die hen online begeleid en beschikbaar is voor vragen. Commentaren en vragen die online vergaard worden bieden input voor het live evenement. Van een nationaal bereik gaat u naar internationaal bereik, mits de informatie in het Engels gebracht wordt.


 

Toespraken zijn passe

Hoe fijn een bepaalde doelgroep het ook vind om lekker achterover te zitten tijdens drie keynotes, de vraag naar andere content stijgt. Wij horen het steeds vaker; iedereen weet alles al, de feitjes hebben we allemaal in onze handpalm in de vorm van onze mobiel, de kennis zit in de zaal. Zoals in het interview met debatexpert Gijs Weenink al beschreven gaat men bij meerdere keynotes in de tv-stand, ze worden zogezegd ‘braindead’. Maar wat moet u dan wel doen? Maak  het zinvoller; ga voor coaches bijvoorbeeld in een workshopverband, door een groepsdiscussie te starten, door samen naar een oplossing toe te werken. Dit kan ook in grote groepen. Een lezing mag wel maar dan moet het of entertainen of het moet mensen echt raken en enthousiast maken. Ook is bewezen dat een spelvorm zorgt dat men sneller leert en onthoudt. Ook is het bewezen dat wanneer je een ervaring met iemand deelt, dat er gelijk empathie ontstaat waardoor netwerken waardevoller wordt. Dit gebeurd allemaal buiten je bewuste controle om. Overleg met uw evenementenbureau en/of sprekersbureau hoe u het programma van uw evenement naar een hoger level kan tillen.

 

Spraakgestuurde technologie voor meer betrokkenheid

U gebruikt deze technologie wellicht nog niet op uw evenement. Maar men gebruikt deze tool thuis massaal. Volgens Google bestond 20% van de zoekopdrachten uit gesproken zoekopdrachten. Onderweg naar het evenement is het makkelijk (en veiliger) om via stemgeluid een vraag te kunnen stellen. Bijvoorbeeld: waar moet ik parkeren? Hoelaat begint mijn sessie. Geen antwoord op de vraag? Laat het antwoord dan zijn: Wij helpen u graag verder via collega XX die u kunt vinden op plein XX bij de infortmatiedesk. Spraakgestuurde event technology verandert de costumer journey ten goede en is met recht een kans te noemen. Ga met uw softwarepartner om tafel om te bespreken wat mogelijk is. 

 

Corporate wellness op uw evenement

Aangezien deze trend opvallend vaak door de eventprofessionals benoemd werd, schreven wij hier eerder al een artikel over. Het lijkt erop dat wellness op evenementen het komende jaar eerder regel dan uitzondering is.  Evenenementen moeten effectief ingericht worden maar er moet ook rekening gehouden maar ook in het belang van de bezoekers, dit kan door middel van een goede balans in het programma, meer invullingen leest u in het artikel:  
Integreer wellness in uw evenement, u leest het goed.. wellness 
 

 


 

100 Event Trends for 2019 first appeared on Eventmanagerblog.com
 

EventBranche.nl is trots onderdeel van het EventMB-netwerk.