EvenementOrganiseren.nl

De trend van nu: Clubhouse, ook voor jouw event?

Clubhouse is al een paar maanden onderweg, maar nu is het opeens booming. Ook de landelijke media zijn er bovenop gesprongen. Zij zijn vooral op zoek naar de reden van het succes. Is het inderdaad de vervanger voor het gesprek in de kroeg, op het werk of waar dan ook? Voor ons natuurlijk veel interessant: wat kun je er mee en is het van waarde voor jouw evenement?

Het geeft altijd wat houvast en soms ook hoop op kansen, door trends en ontwikkelingen te benoemen. Maar deze trend behoeft wel wat uitleg om er een kans in te zien. Toch lijkt het de grootste trend op social media gebied anno 2021 wel helder: social audio. In Duitsland zijn ze al massaal over op de Clubhouse Audio App, vooral veel eventprofessionals en opdrachtgevers. En jij?

Eind vorig jaar maakte Markteffect in hun Podcast Monitor bekend dat 47 procent van de Nederlanders wel eens een podcast luistert. En de Clubhouse Audio App groeide in een paar maanden tijd van enkele duizenden gebruikers naar vele miljoenen. De app wordt al geschat op een waarde van een miljard euro.

Wat is social audio?
We moeten echt terug naar de draaischijftelefoon om de basis van het succes van social audio bloot te leggen. In die tijd waren er namelijk nummers waar je met een groep tegelijk kon bellen. Dat was een tijd lang enorm populair en het is precies die populariteit die blijkbaar ergens is blijven sudderen. Want de social audio apps biedt eigenlijk hetzelfde: verbonden zijn met 1 of meerdere mensen door middel van audio.

Ook het Duitse zusterplatform van EventBranche.nl, het volledig op opdrachtgevers gerichtte NEXTLIVEdcp.com schreef al over Clubhouse Audio app

Sinds een paar dagen praten mensen in de digitale economie over niets anders: clubhuis! Het gaat niet om de muziekstijl die generaties heeft gevormd. We hebben het eerder over een app voor sociale media die in het voorjaar van 2020 in de VS werd gelanceerd en momenteel voor veel hype zorgt in Duitsland. Maar waar komt de plotselinge hausse vandaan en zal de golf van enthousiasme blijven stijgen of binnenkort weer afvlakken vanwege de verzadiging van de markt?

CNN noemde de opkomst van social audio apps de grote alarmbel voor platforms als Twitter:

 

(CNN Business) For months, people have been clamoring to get access to Clubhouse, a buzzy invite-only social media app where members join virtual rooms to have live, unscripted discussions. Topics range from the "future of San Francisco," with the city's district attorney participating, and Kanye West to startup pitch events and various off color conversations. Unlike other social networks, the platform is audio-based — not text — making it feel like an interactive podcast (or a conference call).

Maar wat is het nou precies dat Clubhouse?

Clubhouse is een social audio netwerk. In contact komen met andere mensen, mensen die met dezelfde interesses in rooms zitten op onderwerp. Zo wordt eenvoudig kennis opgedaan en uitgewisseld. Je kunt zelf meedoen aan een bestaande chatroom, maar ook er zelf eentje starten. Je hebt als bezoeker zelf de keus om alleen te luisteren, of actief deel te nemendoor je hand op te steken. De moderator heeft dan de mogelijkheid om jou op het podium te zetten zodat je microfoon open kan. Heb je een paar keer een chatroom gehost dan kun je zelfs een eigen club gaan beheren, dat werkt een beetje hetzelfde als de LinkedIn-groepen.

  • TIP: ga je straks je eerste chatroom in bekijk dan rustig hoe het werk. Je ziet bijvoorbeeld mensen met een feesttoeter-emoticon, dat zijn de mensen die net nieuw zijn op Clubhouse. Rechtsonderin zie je een handje, waardoor je aangeeft een vraag te willen stellen. Kom je op het podium zet dan meteen je microfoon weer uit, tot de moderator jou het woord geeft.

Hoe werkt Clubhouse precies?

Het begint bij het downloaden, dat doe je via de App Store, daar download je de iOS-versie. Momenteel is er nog geen Android-versie. Na aanmelden kun je weer interesses aangeven, maar die zijn zo algemeen, dat je beter experts op jouw onderwerp kunt gaan volgen, want dan krijg je geen stortvloed aan meldingen van sessies, maar veel gerichter.

Ben je al een stapje verder en ga je zelf een chatroom hosten, dan kun je kiezen voor openbare en gesloten ruimtes. Bij die laatste bepaal je zelf wie wel of niet naar binnen mag. In beide gevallen gaat het onderwerp van je sessie zorgen voor belangstelling. Mensen kun interesse in jouw sessie aangeven door een notificatie te vragen als de sessie begint. Daarnaast kun je zelf de sessie eenvoudig promoten via socials, maar voorinschrijving en dus een gastenlijst is geen optie. Het ontstaat echt live. 

De sessie zelf is eigenlijk een conferencecall zonder video. Dat maakt de aandacht heel gericht en tegelijkertijd kun je het ook als podcast meeluisteren terwijl je andere dingen doet.

 

Hoe krijg je een account op Clubhouse?

Vooralsnog is Clubhouse alleen toegankelijk via een invite. Je kunt dus niet jezelf toegang geven. Een invite krijgen kan op twee manier: een directe invite van iemand die de app al gebruikt, of plaatsnemen op de wachtlijst. Op de wachtlijst heb je de meeste kans door bij inschrijving je adresboek te delen, want dan weten contacten dat je mee wilt doen. Eenmaal toegang, dan kun jij weer invites sturen...

 

De hamvraag:

wat kun je met Clubhouse rond jouw evenement?

  • Clubhouse kan een hele interessante tool zijn om in het voortraject op inhoud en kennis potentiele bezoekers van jouw komende (online) event aan je te binden en enthousiast te maken. Als voorbeeld: wij zijn onderdeel geweest van een sessie waarbij sprekers van het event dat twee weken later zou plaatsvinden al vast een tipje van de sluier gaven en vragen ophaalden bij potentiele bezoekers.
     
  • Tijdens het event kun je een spreker na of ook voor zijn/haar keynote plaats laten nemen in een sessie om vooraf de directe vragen van die dag mee te nemen in de sessie die volgt op het event. Of om in een hybride vorm een samenvatting te geven aan zij die het event niet bezochten, of na afloop vragen en terugkoppeling te doen met geinteresseerden.
     
  • Zeker ook interessant is het afterevent-gevoel: nog even nababbelen en borrelen als het event al ten einde is.

>> Download de Clubhouse app in de app-store 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x