EvenementOrganiseren.nl

De rol van ons onderbewustzijn op evenementen

95% van ons gedrag wordt onbewust bepaald en beïnvloed door ruim 60 omgevingsfactoren. Dat is als organisator van een evenement interessant om in gedachten te houden. Maar er zijn meer invloeden op ons onderbewustzijn waar u bij uw volgende moment rekening mee kan houden. Wij delen met u een aantal opvallende onderzoeksresultaten.

TIP 1: zorg dat de ambiance in balans is
'Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal kennissessies op je evenement. Voor een optimale beleving zorg je voor maximaal 6 tot 7 sessies. Op het moment dat je meer kennissessies aanbiedt, en dus meer content en kennis, bekruipt bezoekers het gevoel of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt. Ze gaan bewust nadenken over wat ze missen als ze de ene sessie wel bijwonen en de andere niet.'

TIP 2: tempo, stijl en smaak beinvloeden het bezoekersgedrag
'Zo zorgt langzame muziek voor een langer verblijf van bezoekers. Zet je up-tempo muziek op in een restaurant; dan zul je zien dat dezelfde tafel twee keer per avond wordt bezet. Ook de moderator op je evenement kan de beleving beïnvloeden. Door het uitspreken van bepaalde termen, de koffie die hij drinkt of het watermerk op tafel kan de bezoeker een bepaald gevoel meegeven.'

TIP 3: Geur spreekt onbewuste gevoelens aan
'Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat citrusgeur ervoor zorgt dat bezoekers op een evenement, in de supermarkt, horecagelegenheden etc. zich veiliger voelen.'

TIP 4: Sociale bewijskracht
'Bezoekers zoeken bevestiging in de keuzes die zij maken. Bij het kopen van een product of het ervaren van een dienst trekt het bezoekers over de streep wanneer zij concreet kunnen zien wie hen voor is gegaan of welke (bekende) personen ook dat product hebben gekocht.'

Binnenkort delen wij meer tips vanuit EvenementOrganiseren.nl over het slim inspelen op ons onderbewustzijn tijdens evenementen. 

Eerder publiceerde EventBranche een artikel naar aanleiding van een gesprek met Wenda Kielstra van Consumatics. Kielstra brengt samen met haar team onbewust gedrag in beeld d.m.v. wetenschappelijk onderzoek. Zij helpen bedrijven dit te begrijpen en hierop in te spelen door middel van literatuuronderzoek, expirimenten en guest visits bij o.a. horeca, farmaseutische organisaties, supermarkten etc. 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x