EvenementOrganiseren.nl

De beste relatie evenementen van Nederland

Relatiemarketing is geen eenvoudig vak. Daarom zetten veel bedrijven, merken en organisaties evenementen in om relaties aan zich te binden en hun community krachtiger te maken. Je kunt veel leren van bedrijven die dat uitmuntend doen, daarom hierbij de twee winnaars in de Gouden Giraffe Event Awards categorie Relatie Events & Community, zowel fysiek als online.

Opvallend genoeg en nog nooit eerder voorgekomen in de historie van de Gouden Giraffe: beide awards in deze categorie werden gewonnen door hetzelfde bureau, D&B Eventmarketing. Ter inspiratie:

LELY FUTURE FARM DAYS 2020

Opdrachtgever: Lely
Categorie: Relatie Events & Community Events
Bureau: D&B Eventmarketing
Fysiek of online event: Online & Hybride evenementen
Jaar: 2020
(foto: Sven Backer)?

Korte omschrijving:
Meerdaags internationaal relatie-event waarop Lely alle werknemers en franchisers (retailers), stakeholders en pers informeert en enthousiasmeert over de toekomstvisie en nieuwe innovaties presenteert.

Hoofd- en subdoelstellingen:

Doelstellingen van Lely Future Farm Days 2020 zijn gericht op 2 hoofddoelgroepen: het wereldwijde distributiekanaal en (inter)nationale agriculturele pers. Tijdens de LFFD worden deze doelgroepen meegenomen in Lely’s visie op het ‘boeren’, de innovaties die daarbinnen worden ontwikkeld en verdieping in deze visie en innovaties.

Distributiekanaal:

- Enthousiasmeren en meenemen in de visie van Lely (Route 2025, voortgang op boerderij 2025).
- Voorbereiden van het distributiekanaal voor toekomstige product (concepten) richting route 2025 (bewustwording); delen van Lely's visie op het distributiesysteem van de toekomst en men weet wat er van hen wordt verwacht.
- Lely Horizon: men is enthousiast over dit nieuwe product en kan dit concept uitleggen en weet wat er van hen verwacht wordt in de unroll van dit concept.
- Bevestiging in het zakendoen met de juiste partner en vertrouwen hebben in de toekomst samen met Lely.
- Een participatie van 85% van Lely Center Managers.
- Een participatie van 90% van de Lely-medewerkers van het hoofdkantoor.
- Gemiddeld cijfer gehele event >8

Agriculturele pers:

Online persevenement (6 okt):
- Circa 50 (inter)nationale agri-journalisten de mogelijkheid geven om tijdens deze livesessie vragen te stellen aan bestuursleden en Lely Experts.
- Gewenste advertentiewaarde van € 100.000,-
- Stijging media-aandacht van 800% t.o.v. voorgaande maand.
- Streven naar wereldwijde berichtgeving in de pers over de toekomstige boerderijvisie van Lely en nieuw gelanceerde duurzame oplossingen.
- Gemiddeld cijfer event >8

Effect & Impact:

We kunnen terugkijken op een succesvolle editie van de Lely Future Farm Days. Als we kijken naar de doelstellingen voor het distributiekanaal, zijn er prachtige resultaten behaald:

  • Gemiddelde waardering van een 8.6 onder de Lelymedewerkers op basis van 8 stellingen waarbij de stelling ‘goed alternatief voor het offline event’ het laagste gemiddelde haalde van een 8.0.
     
  • Maar liefst 95% van de medewerkers hebben deelgenomen aan het event, 5% meer dan de doelstelling. Ook de andere stakeholders overtroffen de verwachtingen qua deelname met 10% met een opkomst van 95% en daarbij een gemiddelde waardering van een 9.
     
  • Uit de resultaten van de Future Sessions blijkt dat meer dan 90% van de deelnemers gelooft in de visie van Lely en de boerderij van de toekomst en is 95% enthousiast over Lely Horizon. Ook de doelstellingen behorende bij de agriculturele pers zijn ruimschoots behaald. 65 (inter)nationale journalisten hebben het event bijgewoond, wat resulteerde in een media exposurestijging van 1.442%! Dit werd in Europa en Azië voornamelijk behaald door nieuwsartikelen en op het Amerikaanse continent voornamelijk via de social kanalen. Dit resulteert in een advertentiewaarde van meer dan € 155.000,- ruim 50% meer dan als doel was gesteld. 

Toelichting Lely op gekozen concept en traject: “2018 hebben we een fantastisch eerste editie van de Future Farm Days gehad in Maassluis; 2000 mensen in een bubbel in Nederland. Met die gedachte zijn we samen met D&B een nieuwe editie gaan organiseren. En de lat lag hoog… Alles stond al in de steigers toen COVID-19 kwam……. Kan het event doorgaan? Moeten we uitstellen? Online? Deels online? Een live event leek ondenkbaar… samen met D&B werd een online event bedacht… dit was helemaal nieuw…maar de doelstellingen bleven staan. Hoe creëren we online een gevoel van trots bij onze medewerkers en Lely Centers…. Het was een schot in de roos om dit vanaf een boerderij te doen. Een schot in de roos, terug naar de kern… nooit vertoond! De live sessies vanuit de studio, we zijn hierin goed begeleid door D&B, onze mensen werden getraind en de interactie kwam. Deze dagen was ook het startpunt van de introductie van een nieuwe innovatie… die momenteel plaats gaat vinden. De evaluatie van het event spreekt voor zich..”

 


 

THE ROCHE DIALOGUES

Opdrachtgever: Roche
Bureau: D&B Eventmarketing
Categorie: Relatie Events & Community Events
Fysiek of online event: Fysiek
Jaar: 2019

Korte omschrijving van het event:
The Roche Dialogues ‘Ideeën voor de zorg van morgen’ is een reeks van 6 events in 2019 in verschillende regio's in Nederland. Het overkoepelende thema van de Roche Dialogues is ‘personalised healthcare’. Wat is het, welke voordelen biedt het, en welke uitdagingen brengt het met zich mee?

Tijdens de Roche Dialogues gaan sprekers en deelnemers in gesprek met elkaar. Iedereen vanuit zijn eigen perspectief. Doelgroepen zijn patiënten, verzekeraars, overheden, health tech bedrijven, ziekenhuizen, (jonge) zorgprofessionals en betrokken burgers. Met als doel om de ontwikkeling naar een meer gepersonaliseerde zorg samen vorm te geven. Sprekers vanuit verschillende achtergronden geven hun visie en vertellen waar de uitdagingen liggen. Ze leggen een prangende vraag of dilemma voor. Daarna gaan de deelnemers met de spreker in gesprek onder leiding van een moderator (dit zijn medewerkers van Roche). In deze co-creatie sessies komen vragen aan de orde als: hoe kijken wij ernaar? Kunnen we met elkaar oplossingen bedenken?

Hoofddoelstelling:
Hoofddoelstelling is dat Roche de reputatie wil verbeteren door het vertrouwen van de stakeholders, in farma in het algemeen en in Roche in het bijzonder, te vergroten en deel te nemen aan het maatschappelijk debat over personalised healthcare.

Subdoelstellingen:
- Versterken van het netwerk: inspireren en verbinden van diverse stakeholders op het gebied van personalised healthcare
- Het vergroten van de betrokkenheid van de Roche-medewerkers en het wegnemen van hun schroom om zichtbaar te zijn en naar buiten te treden
- Co-creatie met de diverse stakeholders om samen de zorg te verbeteren
- Het creëren van een platform op het gebied van personalised healthcare

Effect & Impact:
Vertrouwen en verbinding Door het sympathieke concept, de inspirerende sprekers en de bevlogen moderatoren ontstond een magische vibe waarin de sneeuwbal is gaan rollen. Een vertrouwenwekkende sfeer waarin de deelnemers echt naar elkaar konden luisteren en elkaar probeerden te helpen. Een oprecht gevoel van verbinding en samen de zorg beter willen maken, zorgt ervoor dat de beweging op gang komt. Nieuwe stakeholders in groeiend netwerk Bij de start had Roche nog niet een netwerk in de nieuwe stakeholdergroepen. Met inzet van persoonlijke netwerken, linkedin-advertising en andere communicatie-uitingen groeit het netwerk. Daardoor worden ook nieuwe partijen aangetrokken.

De resultaten:

• 32 sprekers vanuit verschillende achtergronden zijn ambassadeur

• 450 deelnemers en nu actieve ambassadeurs

• 500 nieuwe onderlinge verbindingen

• 2500 volgers op social media

• 8000 views op Youtube • 75.000 artikelviews

• 600.000 lezers van NRC XTR

• 141.400 kijkers van RTL-Z

• Diverse prominente sprekers willen met Roche samenwerken, waaronder o.a. o Onderzoeker Amsterdam UMC o Professor TU Twente o Professor UMCU

• Roche wordt nu actief benaderd door ziekenhuizen en universiteiten om een Roche Dialogue te organiseren

• Roche werd gevraagd om partner te worden van NRC Live in de serie van Masterclasses

• Positieve media aandacht

Roche durft nek uit te steken met LIVE
De farmaceutische industrie staat onder sterke publicitaire druk en alles ligt onder een vergrootglas. Met de Roche Dialogues heeft Roche echt haar nek uitgestoken. Door te kiezen voor LIVE in z’n puurste vorm, de dialoog, als middel om de reputatie te verbeteren, die raakt, verbindt en verbetert. In de sector een volstrekt nieuwe aanpak.


Medewerkers laten zich zien
De Rochemedewerkers zijn binnen Roche actieve interne en externe ambassadeurs geworden. De schroom om mee te doen verdwijnt. Ze worden gevraagd als spreker en doen dat nu ook. Ook participeren medewerkers van Roche in projectgroepen met verschillende stakeholders. 

 

Hierbij ook nog even een paar gouden tips van het winnende bureau (uit 2018 maar nog zeker bruikbaar)

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x