EvenementOrganiseren.nl

Contentmarketing voor evenementen: lessen uit topfilms

Tijdens het evenement EventBranche.nl LIVE sprak Carlijn Postma, ThePost.nl, over de kracht van content en hoe u content in kunt zetten voor uw evenemententraject. Wij haalden 3 belangrijke lessen uit de lezing van Carlijn Postma en onderaan dit artikel kunt u wijze lessen halen uit haar presentatie: Contentmarketing voor Evenementen.

Carlijn Postma is eigenaar & content marketing strateeg bij Thepost.nl, content marketing vrouw van het Jaar 2017 en Voorzitter Platform Content. Contentmarketing is volgens Postma het vertalen van een ‘Corporate story’ naar tekst, beeld en geluid. Deze 'story' wordt verspreid richting het publiek. Van een doelgroep mogen we volgens Postma niet meer spreken aangezien de ontvangers van de content zelf bepalen of zij tot het publiek behoren ja of nee.

'Gebruik nooit doelgroep. Dat is arrogant, dan bepaal jij wie er in die doelgroep zit.' 

‘Ik ben van heel veel merken doelgroep maar van slechts enkele publiek.’



Contentmarketing directors zijn volgens Postma de ‘showrunners of the brand’. Het belangrijkste hierbij is dat het corporate verhaal verteld wordt als een steengoede televisieserie waarvan elke uiting een aflevering is. Haar wijze lessen en tips die ook iedere organisator van evenementen goed kan gebruiken bij de marketing van hun eigen evenement:

  • Tip 1: Stel jezelf de belangrijkste vraag: Wat is je job to be done?

Wat wil je bereiken? Gaat het om naamsbekendheid? Inhoudelijke bekendheid? Thought leadership? Imago? Loyalty? Wat is jouw doel? Het doel dat gesteld wordt gebeurd op basis van het vinden, binden en activeren van je publiek. En wat vindt jouw publiek relevant, wat moet je ze geven?
 

  • Tip 2: Volg ‘The heroes journey’

De gouden tip van Postma is het volgen van de heroes journey, afgeleid van bekende blockbusters. Zo nam ze ons mee in de ‘hero journey’ van Marlin, de clownfish in Finding Nemo. De verschillende fases van het verhaal staan voor verschillende ‘afleveringen’. U als organisatie/organisator moet uw publiek meenemen in een zelfde framework. Deze publieksreis geeft inzicht in welke content op welk moment relevant is. Zo een cycle kan doorlopen worden in aanloop naar uw evenement, maar dit kunt u ook verspreiden over een jaar. 

  • Tip 3: Contentconcurrent vs productconcurrent

‘Binnen contentmarketing moet je kijken naar je contentconcurrenten niet naar je productconcurrenten. Kun je het niet zelf winnen, zoek dan de samenwerking’ Of heb je zelf niet dat grote bereik? Werk dan samen. Dat is een punt waar wij van EvenementOrganiseren.nl volledig achterstaan aangezien wij dit platform aan onze partners bieden. 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x