EvenementOrganiseren.nl

Checklist voor goede hygiëne op jouw evenement

Opeens heb je tijdens het organiseren van jouw evenement te maken met protocollen, triage, scherpe crowd control en hygiëne. Als het om dat laatste gaat, mogen de hygiënische maatregelen niet te steriel zijn. Laat het onderdeel zijn van je evenement, ipv een vervelende bijkomstigheid. Maar wat je ook doet, het moet goed zijn. Daarom hier de checklist voor jouw volgende hygiënische event.

EvenementOraganiseren maakt voor deze checklist gebruik van het protocol Zakelijke Evenementen. Op het gebied van hygiene maken we onderscheid in drie sub-aandachtsgebieden: garderobe, sanitair en schoonmaak.

Garderobe Bemand

- Garderobevoorzieningen zijn voorzien van een afscheiding die de 1,5 meter afstand tussen garderobemedewerker en bezoeker waarborgt.

- De garderobemedewerker draagt handschoenen.

- Na ieder gebruik worden kapstokken / kleerhangers gedesinfecteerd.

- Er kan uitsluitend contactloos worden betaald.

Garderobe Onbemand

- Linten, koorden en/of signing op de vloer markeren de looprichting van de bezoeker en de 1,5 meter afstand in de wachtrij.

- Handen desinfecteren.

- Bij alle ingangen en centrale punten in de locatie waar de zakelijke bijeenkomst plaatsvindt, wordt de mogelijkheid geboden de handen te desinfecteren met desinfecterende handgel.

  • EvenementOrganiseren.nl heeft een betrouwbare partij voor desinfectiezuilen die eveneens volledig in huisstijl gemaakte kunnen worden

- In de directe omgeving van punten waar zich kranen bevinden worden units met desinfecterende handgel geplaatst.

- Tissues en afvalbakken worden in ruime mate voorzien.

Sanitair

- Het aantal gebruikers per toiletruimte wordt zodanig beperkt dat 1,5 meter afstand kan worden gehouden.

- Hierbij wordt een praktische manier vastgesteld om dit te reguleren. Bijvoorbeeld een stoplichtensysteem.

- Er zijn, zichtbaar, duidelijke voorschriften voor het veilig gebruik van de toiletten.

- Toiletten worden gesloten als er wordt schoongemaakt.

Schoonmaak

- De schoonmaakprotocollen van branchevereniging OSB zijn uitgangspunt, aangevuld met:

  • Alle gebruikte ruimten, alsmede de sanitaire voorzieningen, worden vooraf, na afloop en tijdens de zakelijke bijeenkomst tenminste 2x per dagdeel schoongemaakt.
  • Extra schoonmaak gebeurt op aangeven van coronaverantwoordelijke(n) en toezichthouders.

- Contactpunten zoals deurklinken, andere handcontactpunten, trapleuningen, tafels en counters worden tenminste 2x per dagdeel met desinfecterende middelen gereinigd.

- Vlakke oppervlakten zoals tafels, counters en buffetten worden meerdere malen per dag grondig gereinigd.

Het Eventplatform maakte een flyer om jouw gasten ook bewust te laten zijn van de eigen verantwoordelijkheid als het gaat om hygiene op evenementen en het voorkomen van verspreiding:

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x