EvenementOrganiseren.nl

Basistips voor het inzetten van een spreker op een event of congres

Een keynotespreker op een congres of een evenement is een zeer belangrijke communicatieschakel in uw live moment. Dan moet u dus wel de goede spreker hebben. Er zijn inmiddels bureaus met duizenden sprekers in hun bestand, dus hoe weet u nu welke spreker bij uw doelstelling hoort?

Hieronder een paar basistips om een spreker zo effectief mogelijk in te zetten op uw evenement:

  • DON’T: begin niet bij de spreker

Verleidelijk: u kunt een topspreker boeken voor uw evenement, maar eigenlijk past deze peroson niet binnen het concept en uw doelstelling. Niet doen. Ook hier geldt: denk vanuit uw doel, uw doelgroep, uw concept en zoek dan naar de juiste invulling.

  • DON’T: spreker ook dagvoorzitter

Dagvoorzitter zijn, is een beroep en zeker niet weggelegd voor het gros van de sprekers. De dagvoorzitter zorgt voor een soepele aaneenschakeling van uw inhoudelijke programma en is ideaal als aanjager van interactie met uw publiek. Dat is een hele andere tak van sport dan spreker, al zijn er ook talentvolle uitzonderingen die beide takken van sport beheersen.

>>dagvoorzitters voor congres of ander evenement

  • DO: kijk verder dan de BN’er

Staar niet blind op een BN’er, maar zoek naar een spreker die op onderwerp aansluit op uw evenement. Bijkomend voordeel: een enorm verschil in prijs. Let op, een BN'er met een verhaal dat past bij uw evenement, doelstelling, onderwerp, is nog altijd goud waard. Maar laat hem of haar wel het standaard verhaal aanpassen aan uw gasten. Over het algemeen is de persoon die echt ervaringsdeskundig is of echt veel content en expertise heeft over het onderwerp tegenwoordig interessanter dan de voordracht die ook al op Youtube te vinden is.

  • De expert als spreker
Vooropgesteld: er blijft altijd ruimte voor goede sprekers, prachtige speeches of bekende personen die hun ervaringen delen, maar 2017 wordt het jaar van de expert als spreker. Vol interactie, met goede dagvoorzitters en interviewers grijpen de experts het podium, ook al zijn ze minder vaardig in hun spreekvaardigheden. De opdrachtgever wil inhoud overbrengen, de expert kan dat bieden.
Meer ervaren kwalitatieve sprekers  en sprekersbureaus.
Daaronder ook het bureau dat gespecialiseerd is in bemiddeling met experts als spreker op wetenschappelijke basis.

 

  • DO: brief ook de spreker

U huurt een spreker in, weet wat hij of zij zal gaan zeggen en that’s it. Nee. Er zijn veel sprekers die een soort van standaardverhaal hebben, maar het is zo veel krachtiger om uw spreker mee te nemen in uw concept, uw doelgroep en uw doelstelling. Waar kan het verhaal van de externe spreker aansluiten op uw boodschap?

  • DO: betrek de spreker in het voortraject (en natraject)

Laat gasten alvast met de sprekers discussieren, laat ze vragen aandragen, etc. Weten wat er speelt en waar de spreker dus op in moet spelen is een groot goed en maakt uw evenement nog veel waardevoller. Ga hierbij niet over 1 nacht ijs, maar vlieg het strategisch aan.

  • DO: Interactie

Content was al king, maar in de wetenschap dat uw gast eigenlijk zijn eigen content maakt, is de gast keizer. De trend van de laatste tijd is dan ook interactie tussen de spreker en uw gasten. Alleen zenden kan soms ook erg indrukwekkend zijn, maar ga voor de interactie, want vooral dat zal uw gast heugen. Er zijn zelfs congressen waar bijvoorbeeld tijdens het ochtendprogramma de reacties van het publiek bepalen wat de invulling wordt van het middagprogramma. Een perfecte tool om uw gast centraal te zetten en de spreker ondergeschikt te maken aan de wensen van uw gast.

  • Kies voor een slim sprekersconcept

Ted-talks hebben in no time de wereld veroverd. Logisch: korte, krachtige voordrachten, uit het hart, zonder poespas. Prima concept, maar er is zo veel meer mogelijk: de zaal die bepaalt hoeveel extra spreektijd een spreker krijgt? Interactie door app's inclusief moderators of zelfs een side kick? Een standaard presentatie voor iedere spreker, zodat u als organisator zeker bent van de 5 tips, de interactie en bijvoorbeeld de gemaakte fouten.

Nog meer tips lezen over sprekers en sprekersbureaus voor een congres of evenement