EvenementOrganiseren.nl

5 congres trends van nu

Door @Noes Eventmanagement & Conceptontwikkeling
Congressen dienen niet meer alleen om informatie te zenden naar de doelgroep. Tegenwoordig mag het allemaal wat actiever en wat spannender. Kortom: er mag wat meer leven in de brouwerij tijdens corporate events. Bovendien, sinds de opkomst van live communicatie & eventmarketing is -tijdens dit soort events- slechts informatie zenden naar de doelgroep NOT DONE!

Sinds de introductie van VR ligt de focus tijdens evenementen op experimenteren, om zo de doelgroep en hun netwerk bij het evenement te betrekken en de aandacht van het publiek vast te houden. Bijvoorbeeld via social sharing (het delen van content via social media), maar ook door uw gasten bij het evenement te betrekken, waardoor zij voelen dat ze belangrijk zijn voor het evenement.  Zo vergroot u de betrokkenheid van het publiek en behoudt u hun aandacht.

Hieronder vind u 5 trends die ervoor zorgen dat de betrokkenheid van uw gasten stijgt tijdens uw congres of zakelijke bijeenkomst.

1. Technologie

Virtual Reality (VR) and Artificial Intelligence (AI) -om de betrokkenheid van gasten te vergroten- blijven in populariteit stijgen. We verwachten dat organisaties deze technologie vaker gaan inzetten om hun evenement persoonlijker te maken: bijvoorbeeld door feedback en activiteitspatronen van gasten te verzamelen voor een volgend evenement. Eventprofessionals verwerken steeds meer interactieve onderdelen in het programma. Van het gebruik van specifieke eventapps tot het creëren van een crowd-reactie tijdens het evenement. Dit alles om het event levendig te houden.

 

2. Interactieve en experimentele activiteiten

We verwachten grotere interesse in interactieve en experimentele activiteiten tijdens een evenement. Dit zijn onderdelen in een programma die niet standaard zijn, maar een verrassend element wat gasten graag willen delen. Oftewel, een unieke belevenis die het verlangen om de ervaring via social media te delen sterk vergroot. Denk bijvoorbeeld aan een interactieve culinaire ervaring waarbij een amuse op iemands hand wordt opgemaakt of het digitaal samenstellen van een gerecht, een teambuilding activiteit waar iedereen veel energie van krijgt, of een indrukwekkende niet te missen fotomuur. Customer experience is waar de focus ligt.

 

3. Unieke evenementenlocaties

Opdrachtgevers zijn steeds vaker op zoek naar unieke locaties die een onvergetelijke indruk maken. Een locatie met diverse buitenruimten bedoeld als aantrekkelijke break-out ruimten bijvoorbeeld. Dit zorgt voor meer positieve ervaringen voor uw gasten. Locaties met een geweldig uitzicht of met een inspirerende inrichting doen het vaak beter dan locaties met standaard meubilair en weinig daglicht. Maar, comfort en gemak blijft heel belangrijk. Houd dus rekening met wensen en behoeften van uw gasten en zorg voor goede zitgelegenheid, goede bereikbaarheid, parkeergelegenheid, goede sanitaire voorzieningen en goede klimaatbeheersing.

 

4. Innovatieve keuken

Goede kwaliteit en gezonde voeding scoren hoog als het gaat om een fijne food experience. De laatste jaren zien we dat hier steeds meer de focus op ligt. De verwachtingen tijdens een evenement zij hooggespannen, waardoor cateraars worden aangemoedigd hun creativiteit te verhogen en unieke gerechten te ontwikkelen. Dit kan een themamenu zijn, gestylde food stations of gepersonaliseerde food presentaties die aansluiten op de kleuren van het logo van de opdrachtgever. Eventprofessionals zoeken naar meer mogelijkheden om onvergetelijke food ervaringen te realiseren, met een vleugje drama.

 

5. Gezondheid

Gezondheid en bewustzijn van een goede levensstijl blijft de trend voor zakelijke evenementen en organisaties die een goede balans willen realiseren tussen werk en plezier. Steeds meer eventprofessionals  zorgen tijdens een evenement voor chill out zones, opties in gezonde voeding, en Wi-Fi vrije ruimten. Zo kunnen gasten een moment van ontspanning creëren en worden ze zelfs aangemoedigd om dit ook toe te passen in hun privéleven. Eventprofessionals integreren dan ook steeds vaker activiteiten als yoga, meditatie en workshops die te maken hebben met zelfbewustzijn, in een zakelijk evenement.

 

Nieuwsgierig en meer info?

@Noes denkt graag met u mee over het integreren van bovenstaande onderdelen in uw congres of ander zakelijk evenement. Neem vooral contact met ons op voor meer informatie.