EvenementOrganiseren.nl

3 basis tips voor een succesvol online event

Zolang we nog in lockdown zitten blijft ook EvenementOrganiseren.nl zich focussen op de online en virtuele oplossingen. En omdat veel bedrijven en merken de switch naar online events snel maakten, is er ook al aardig wat learning by doing materiaal. Hier 3 basis tips die onder ieder online, digital of virtueel event moeten liggen.

Net als bij fysieke evenementen is geen enkel online event hetzelfde. Toch is er een aantal basisvoorwaarden die bij ieder online event standhouden. Wij trappen af met 3 tips die als basis voor ieder online evenement gelden:

1. Creeer alles vanuit de klantreis: ga uit van digibeten

Waar een fysiek event het enorme voordeel heeft van hostessen, signing, informatiepunten en live interactie, is dat online echt veel lastiger. Ja, bij veel van de virtuele eventplatforms zit ook een hulpchat of digitaal informatiepunt, maar meer dan ooit moet alles georganiseerd worden vanuit de reis van de bezoeker, de klantreis op het event. Online, digitaal en virtueel kan vrijwel alles, maar het mag nooit ten koste gaan van het effectieve en prettige bezoek van de deelnemer. Daarbij is het voor vrijwel iedere doelgroep goed om uit te gaan van digibeten: maak het bezoek tijdens het online event zo hapklaar en helder als mogelijk. Liever goed te navigeren en eenvoudig te vinden dan het allerlaatste virutele snufje.

2. Slecht weer scenario? Technisch falen scenario!


De evenementenbranche is gewend aan slecht weer scenario's: een tweede concept voor als het buitengedeelte van jouw evenement niet door kan gaan. Ook hebben veel onderdelen van een goed georganiseerd evenement, een back-up plan. Bij digitale, online en/of events in virtuele omgevingen zijn die regels nog veel harder. Want gaat er online technisch iets mis, dan kan maar zo het hele event in duigen vallen. Waarbij bijvoorbeeld een los podiumdeel op een congres snel verbloemd of vervangen kan worden, is technisch falen bij een online event desastreus. Zorg dus ook hier voor back-up. Dat begint bij live technische ondersteuning, maar ook voor alternatieven. Daarbij is communicatie voor en tijdens het event van groot belang.

3. Maak geen televisie


Er zijn nogal wat eventprofessionals die hardop gezegd hebben dat ze door corona televisie zijn gaan maken. Een beetje gelijk hebben ze, maar laat het bij een beetje. Want het is dan wel televisie met de basis en de insteek van live en events. Beleving, interactie, creativiteit, verrassing, niet alleen zenden, dat maakt een online event tot een online EVENT. Bij alleen televisie denken kun je in de 'zenden' val vallen. Dat hoeft echt niet per se van negatieve impact te zijn, maar je mist op zijn minst een aantal kansen die online events bieden.

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x