EvenementOrganiseren.nl

Stappenplan evenementen registratie: live op locatie en evaluatie

Naast een gedegen voortraject is ook het ontvangst op locatie en de evaluatie belangrijk voor de ROI, en een eventuele vervolgeditie, van uw evenement. Daarom 9 stappen voor de live registratie en het evaluatieproces van uw evenement.

1. Zorg dat de registratie op locatie vlot verloopt
Een professionele balie met gastvrij personeel om de bezoekers te ontvangen is het visitekaartje van de organisatie!

2. Neem gasten bij de hand
Zorg er bijvoorbeeld voor dat er iemand bij de ingang staat om mensen te verdelen over de balies. Vraag of mensen alvast hun e-ticket klaar willen hebben en zorg ervoor dat mensen die een praatje maken niet in de rij (gaan) staan.

3. De basis van de badge
Denk aan een goed leesbare naam en bedrijfsnaam. Zorg voor toegevoegde waarde van de overige ruimte op de badge. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van het programma of zorg voor een spelelement. Laat de badge tijdens het evenement spreken.

4. De badge als informatiedrager
Gebruik de badge als informatiedrager. Laat uw badge scannen door standhouders en krijg automatisch de juiste informatie digitaal toegestuurd. Uw bezoeker hoeft niet te sjouwen en raakt niets meer kwijt want hij/zij kan alles bij thuiskomst rustig nalezen op laptop, pc, tablet of smartphone.

5. Kennis is alles
Verantwoordelijk voor de registratie op het evenement? Zorg dat je weet waar de toiletten en de garderobe zijn. Denk ook aan eventuele uitrijkaarten et cetera. Kortom, zorg voor een goede briefing.

6. Maak het speels!
Spelelementen zorgen voor een informele factor en stimuleren bezoekers actief deel te nemen aan het programma. U zult als organisator met een idee moeten komen, wij zorgen er vervolgens voor dat alle middelen zoveel mogelijk worden aangepast op dit spelelement. Denk aan de online registratie, het e-ticket en vooral de badge.

7. Vraag door
Na een evenement moet de evaluatie als basis dienen voor het volgende evenement. Multiplechoicevragen zijn prettig, maar denk ook eens aan open velden. De informatie die de bezoeker zelf intypt is zeer betrouwbaar. Dan zal ook blijken dat er bepaalde zaken aandacht krijgen die niet in de evaluatie zijn opgenomen. En dat is bruikbare informatie voor de volgende keer.

8. Maak een kans van de no-show lijst
Als er evaluaties worden verstuurd denken we aanvankelijk alleen aan de ‘show’ groep. Van deze groep willen we namelijk de ervaringen weten van voor en tijdens het evenement. Wat we nu echter vergeten is het aandacht schenken aan de no-show groep, om zo de volgende keer de no show te verlagen. Evalueer de no-show groep dus ook. Deze groep wordt vaak vergeten maar kan in de enquête voor waardevolle informatie zorgen

9. Meten is weten.
De evaluatie is er om de mening van uw gasten te horen maar hier kunnen we ook cijfermatige informatie uit halen. We kunnen uw gasten vragen op bepaalde vragen een cijfer in te vullen. Denkt u ook eens aan het meten van het aantal bezoekers per sessie, wie de sessie heeft bijgewoond, wanneer iemand het evenement is binnengekomen en wanneer hij de sessie heeft bijgewoond en heeft verlaten.

Fotocredits: Clickshots

Bekijk ook: 12 tips voor evenementen registratie: het voortraject

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x