EvenementOrganiseren.nl

Personeelstekort? 5 eventconcepten om het op te lossen

Bij Evenement Organiseren gaan we geen diepgravende analyse doen naar de personeelstekorten en vrijwel iedere branche en sector. Veel interessanter: hoe los je het op? De bindende kracht van een goed eventconcept kon wel eens de oplossing zijn. Daarom 5 voorbeelden waar je wellicht inspiratie uit kunt halen:

Bij onderstaande concepten vind je een aantal gemene delers. Personeelstekort oplossen met een slim eventconcept? Denk dan in ieder geval hier aan:

1. Geven op één, werven komt daarna
Wie meerwaarde biedt aan de gast, de potentiele nieuwe collega, en pas daarna wellicht zelfs na het event, overgaat tot werven heeft een grotere kans van slagen. Jouw event maakt het individu beter, geeft hem/haar meer kennis en meer netwerk. Daar zit de meerwaarde, als je dan gaat werven ben je echt veel aantrekkelijker.

2. Promotie, marketing van je eigen event: zet de meerwaarde centraal
Het personeelstekort is overal. Kort door de bocht: de potentiele werknemer kan kiezen. Wil je mensen naar jouw event krijgen, zorg dan dat je werft op basis van de meerwaarde, niet zo zeer op 6 banen beschikbaar. Dat komt wel.

3. Wees de autoriteit, niet de bedelaar
Wie bovenstaande punten aanhoudt, geeft en deelt. Niet smeken of smijten met bonussen of salarissen, maar jouw eventgast benaderen als professional die jij meerwaarde geeft. Dat maakt van jouw bedrijf een autoriteit in plaats van een bedrijf in 'nood' die smeekt om nieuwe collega's.

Hierbij 5 voorbeelden van eventconcepten die een deel van de oplossingen zouden kunnen zijn voor jouw personeelstekort:

  • Wervingsbeurs of Banenmarkt met meerwaarde

Organiseer een wervingsbeurs of banenmarkt waar potentiële kandidaten jouw bedrijf kunnen leren kennen. Om  je meteen uit de droom te helpen: dat gaat niet betekenen dat iedere bezoeker jouw nieuwe collega wordt, maar wie slim is, zal resultaat zien. Houd daarbij altijd vast aan de insteek: ook al gaat een bezoeker niet bij jouw bedrijf werken, dan moet het alsnog voor hem of haar een waardevol event zijn met meerwaarde. Dus deel kennis, verbreed het netwerk van de bezoeker, bied meerwaarde.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je verschillende stands hebt waarin je verschillende aspecten van je bedrijf presenteert, zoals de werkomgeving, bedrijfscultuur, carrièremogelijkheden en voordelen voor werknemers, maar koppel dat dan vooral aan tips, kennis, do's en don'ts waar de bezoeker iets aan heeft. Denk bij een dergelijk evenementenconcept vooral aan interactieve elementen, zoals workshops, rondleidingen door het bedrijf en presentaties van huidige werknemers die hun ervaringen en juist ook kennis delen. Geven om te krijgen dus.

  • Werknemersexcursie of Open Huis: praktijkkennis

Nodig geïnteresseerden uit voor een werknemersexcursie of open huis bij je bedrijf. Laat hen de dagelijkse activiteiten en de werkomgeving ervaren. Dit geeft potentiële kandidaten een kans om een gevoel te krijgen van hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. Je kunt interactieve activiteiten en demonstraties organiseren om verschillende functies te illustreren en de bezoekers de kans te geven om vragen te stellen aan huidige werknemers. Maar denk vooral niet dat je er dan bent, want waarom zou de bezoeker uberhaupt naar deze dag komen. Dus beloof ook hier kennis, praktijkkennis in dit geval. Een bezoek aan het open huis event moet dus de praktijkkennis van een bezoeker een boost geven. 

  • Informatieve Webinars en Panelgesprekken

Organiseer online informatieve webinars of panelgesprekken. Deel kennis, wissel inzichten uit en breng professionals met elkaar in contact. Nodig huidige werknemers uit om hun ervaringen te delen en beantwoord vragen van geïnteresseerden. Dit is een laagdrempelige manier voor mensen om meer te weten te komen over het vak. Aan het eind of wellicht per onderwerp kun je dan aangeven welke banen er in jouw bedrijf beschikbaar zijn binnen die bepaalde expertise.

  • Werkplek Challenge of Competitie met een mooie prijs of beloning

Organiseer een werkplekgerelateerde uitdaging of competitie waarbij deelnemers hun vaardigheden en creativiteit kunnen tonen. Dit kan bijvoorbeeld een programmeerhackathon zijn voor een technologiebedrijf, een ontwerpuitdaging voor een creatief bureau of zelfs een mock-project voor andere branches. Niet alleen stelt dit je in staat om potentiële kandidaten in actie te zien, maar het kan ook hun interesse en passie voor het vakgebied tonen. De trigger daarbij is natuurlijk een prijs. Die prijs zou je zelfs kunnen koppelen aan een indiensttreding. Een beetje plat? Ja, misschien wel, maar we zijn allemaal mensen.

  • Netwerkevenement of Meet & Greet: netwerk verbreden onder jouw vlag

Host een informeel netwerkevenement of een "Meet & Greet" waar potentiële kandidaten de kans krijgen om te socializen met huidige werknemers, bedrijfsleiders en juist ook jouw partners, toeleveranciers, visionairs etc. Dit soort evenementen bevordert informele gesprekken en stelt kandidaten in staat om vragen te stellen en een gevoel van verbinding te ontwikkelen voordat ze solliciteren. Daarnaast bied jij ze weer een tastbare meerwaarde: het verbreden van hun netwerk. 

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je ook elke week een update ontvangen vul hieronder dan je naam en e-mail adres in.

x